Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonTest: Xbox Series X - FlatpanelsDK

Test: Xbox Series X

|


En ny konsolgeneration blev skudt i gang af Microsoft med lanceringen af Xbox Series X og Series S. De to nye konsoller adskiller sig på råstyrke, disc-drev, lagerkapacitet, design/størrelse og naturligvis pris. Series X er den kraftigste af de to. Der bydes for første gang i en konsol – eller afspiller af nogen art – på HDMI 2.1 med mulighed for 4K120 (4K ved 120 billeder per sekund). En anden nyhed er ray-tracing til mere realistisk lyssætning. Der er også VRR (variabel billedfrekvens) og HDR. Den er bagudkompatibel med tidligere Xbox-spil og har desuden apps til streaming.

Vi har testet Xbox Series X som spilkonsol og medieboks, tilsluttet primært et LG GX OLED (med HDMI 2.1) foruden flere andre TV. Følg os ind i en verden af nye spiloplevelser.


Priser og forhandlere:

Xbox Series S
Xbox Series X

Xbox Series X - specifikationer

4K-opløsning, op til 120fps
8K-opløsning (via opdatering)
HDR10 (op til 8K), Dolby Vision (pt. op til 4K60)
UHD Blu-ray-drev
(HxBxD)30.1 x 15.1 x 15.1 cm
4.5 kg
1x HDMI 2.1 (m. VRR, FreeSync & ALLM)
3x USB 3.1
Ethernet (Gigabit)
1x SSD-slot
8-kernet AMD Zen 2 CPU (3.8GHz)
AMD RDNA 2 GPU (52 CU - 1,8 GHz), 12,1 TFlops
16GB RAM (GDDR6)
1TB NVMe SSD
7nm Enhanced SoC
Dolby Atmos, Dolby TrueHD, Dolby Digital Plus
DTS:X (passthrough)
7.1 L-PCM
WiFi 5 (2.4 & 5GHz 802.11ac standard)
Dual-band Xbox Wireless radio
MPEG2
MPEG4
HEVC
VP9-1
Xbox OS
Xbox Series X controller
Bagudkompatibel med Xbox One-udstyr
Series X controller
Strømkabel
Ultra High Speed HDMI-kabel
Tilmeld dig vores Nyhedsbrev, Facebook, twitter eller RSS for at modtage besked når nye anmeldelser er online

Første indtryk

Xbox Series X er et sort, firkantet tårn, med samme mål i dybden og bredden. Den kan stå eller ligge ned. Hvis du kender konsollerne fra sidste generation (Xbox One), og kan finde hoved og hale i Microsofts lidt forvirrende navngivning, så er Series X ikke lige så dyb som de forrige, men til gengæld væsentligt bredere (i oprejst form) / højere (i liggende form). Volumenmæssigt er den markant større end forgængerne og den fylder noget i landskabet. Øverst på konsollen bag et plastikgitter sidder udluftningen, så hvor end du placerer konsollen, skal du sikre dig, at toppen ikke dækkes. Disc-drevet kan tilgås fra fronten, hvor der også er en lysende Xbox-knap, som kan slukke og tænde konsollen (controlleren kan også). På bagsiden finder man; 1x HDMI out, 2x USB, strømstik, Ethernet (Gigabit netværk) og et indstiksmodul til udvidelse af lagerplads. Der er 1x USB-port på fronten sammen med en knap til at parre controllere. Ift. sidste generation, så har Microsoft droppet HDMI-indgangen og hele konceptet om, at andre HDMI-enheder kan loopes igennem Xbox som en form for mellem-hub – det kom aldrig til at fungere. Min egen indledende udfordring med Series X var, at den ikke passer ind i mit TV-møbel. Det har alle konsoller fra sidste generation gjort og overordnet for Xbox Series X og PlayStation 5 gælder det, at de er markant større end forgængerne. Det er en lidt spøjs udvikling; konsollers rolle er at muliggøre spil i stuen, altså et socialt rum. De vil typisk skulle gemmes af vejen i et TV-møbel, som typisk er bredere end det er højt. Alligevel er konsollerne blevet større og mere strømslugende. Naturligvis også kraftigere, men disse ting hænger til en hvis grad sammen. Vi kommer ind på blæser og strømforbrug senere. Konsollerne er nu baseret på x86-hardwarearkitektur; den samme som i PC'er, så det er ikke overraskende, at de minder mere om PC'er end hidtil, men det giver stof til eftertanke – det kommer vi tilbage til.
Der ligger i kassen strømstik, controller og et 'Ultra High Speed' HDMI-kabel, som kan håndtere båndbredden i HDMI 2.1. Du bør derfor bruge dette kabel sammen med en TV-skærm med HDMI 2.1. Opsætningen er ikke svær, hvis du har en smartphone, da Xbox app'en kan benyttes til en del af processen. Dog tager det noget tid. Der skal downloades en ca. 800MB opdatering og man skal opsætte forskellige punkter til sine præferencer samt godkende diverse politikker for dataindsamling. Bemærk at bl.a. 'Auto HDR', som opskalerer alt til HDR, er valgt som standard. Det undrer mig altid, at download af software-opdateringer ikke udføres i baggrunden mens man opsætter diverse andre ting på nye bokse/konsoller. Der er afgjort plads til forbedring i opsætningsdelen, men når det er gjort, så er det jo gjort. Videre. Ift. efterfølgende opsætning af video/lyd på Xbox Series X, så henviser vi til denne artikel. Vi kommer også nærmere ind på de forskellige muligheder undervejs i testen.

Xbox Series X

Målinger

Vores "måling"-afsnit omhandler alle de ting vi går og måler samlet ét sted frem for at ligge i de enkelte afsnit. Vi henviser til vores artikel omkring bl.a. målemetoder her for en gennemgang af hvordan vi måler under testen.
Xbox Series X strømforbrugGennemsnit
 Spil140-200W
Streaming46W (57W ved 120Hz output)
UHD Blu-ray52W
Menuer43W (55W ved 120Hz output)
Standby9W (instant start) / 0.8W (energy saving)

Opstart fra stand-bySekunder
Instant start5 sekunder
Energy saving20 sekunder

Brugerflade, apps, Blu-ray

Xbox One, altså sidste generation, fik for nylig en opfrisket brugerflade. Det er en yderligere forsimpling af en brugerflade, der traditionelt har været genstand for en del kritik for sin forvirrende navigation og generelle sløve adfærd. Den nye brugerflade er et skridt fremad, men dog stadig lidt rodet og ulogisk til tider, efter min mening. Den er ikke så indbydende og legende og der er en element af reklame over de "anbefalinger", som man får fra butikken direkte ude på hovedskærmen – nok en konsekvens af at spil og indhold i højere grad sælges digitalt end på skiver. Man kan modificere den til nogen grad. Dele af brugerfladen har en klar tråd til Windows, med udgangspunkt i en mappe-struktur/opdeling. Præcis samme brugerflade findes på Xbox Series X og Series S. Microsoft har således valgt at videreføre brugerfladen i stedet for at udvikle en helt ny. Den røde tråd er, at så godt som alle Xbox-konsoller i brug ude i stuerne nu kører fælles styresystem og brugerflade. Det giver fordele, men omvendt føles det heller ikke så frisk og "next-gen" (særligt slående med en PS5 stående ved siden af, som har en helt frisk brugerflade og oplevelse.), og alligevel mangler der noget konsistens. F.eks. er der ikke et systemniveau-baseret skærm-tastatur, hvilket betyder, at tastaturet i hver app/spil er forskellig, og derfor kan man sjældent bruge tastaturet i Xbox app'en til smartphone til at indtaste tekst på Xbox. Det gør tekst-input meget trægt. På samme måde mangler der konsistens i andre dele af app-universet. Nogle apps kan f.eks. lukkes med den røde B-knap, de fleste kan ikke.
Som konsekvens heraf er app-udvalget det samme. Der er en portion internationale apps, herunder Netflix, Disney+, Amazon, Apple TV (med TV+ og iTunes-filmkataloget), Twitch og YouTube. Det er imidlertid ikke et stærkt udvalg, hvilket kan undre, når potentialet for en streamingtjeneste i at komme ud til virkelig mange skærme med et trylleslag, er til stede nu hvor brugerfladen deles mellem Xbox One og Series X/S. Til gengæld er Series X meget stille under streaming af video, hvilket er herligt. Xbox Series X har, modsat Xbox One, HDMI CEC-styring, så den kan tænde og slukke dit TV. TV'ets fjernbetjening kan også styre menuer/apps på Xbox. Det fungerede fint under vores test. Overordnet er den nye Xbox hurtigere i menuer og til at åbne apps. Konsollen kan dog ikke holde medie-apps i hukommelsen, hvorfor man vil opleve, at apps konstant skal koldstartes, når man skifter imellem dem. For nogle apps tager det få sekunder, men typisk taler vi 10-15 sekunder. Teknisk burde Xbox naturligvis sagtens kunne, så det er et valg, at apps smides ud af hukommelsen stort set med det samme. En anden faktor er strømforbruget. Som det fremgår af tabellen i afsnittet 'Målinger', så trækker Xbox Series X mellem 47 og 57 Watt, når der streames video via apps. Omsat til kroner og ører koster det ca. 160-190 kroner årligt ved 4 timers daglig streaming og kWh-pris på 2,29 kroner (gennemsnit i Danmark). Det er lidt over dobbelt op ift. Xbox One S (31W) fra sidste generation, men lavere end f.eks. PS4 Pro (87W). Til sammenligning ligger Apple TV 4K på ca. 6W og Nvidia Shield på 6-9W. Det svarer til 20-30 kr/år med samme forudsætninger. Det er kritisabelt, at Microsoft stadig efter så mange Xbox-generationer ikke har øje for strømforbrug og miljøet ved så relativt simple opgaver som video-streaming. Meget af det udspringer dog af de hyldevarer, som Microsoft har valgt til Xbox. Konkret kigger vi på forskellen mellem en hardwareplatform baseret på x86-arkitektur (Xbox) og ARM-arkitektur (Apple TV 4K, Nvidia Shield). Sidstnævnte er langt mere energieffektiv selvom der ikke forskel i billed/lydkvalitet. Der er i alle disse eksempler taget udgangspunkt i 4K-streaming. Xbox er i praksis en PC i et semi-kompakt kabinet og x86-hardwareplatformen har i årevis været bagud på den relative ydelse, eller energieffektivitet – en af årsagerne til at den nu også overhales på absolut CPU-ydelse af ARM. Et andet kritikpunkt ift. mediedelen er det totale fravær af match-funktioner til billedfrekvens og dynamikområde. Al video-streaming – også film i 24fps og europæisk indhold i 25fps – konverteres til 60/120Hz på Xbox Series X, hvilket kan give hakkende video-afspilning (afhængigt af indholdets oprindelige frekvens). I nogle apps, herunder Netflix, Apple TV og Amazon (efter første HDR-afspilning), forceres alt indhold sågar i HDR10 / Dolby Vision. Det er principielt muligt at gøre; alle parametre under SDR (indhold der ikke er i HDR) kan ligge i en HDR-container, ligesom en sort/hvid film i dag udgives i en farvecontainer (der kan rumme alle gråtonerne).

Apple TV Xbox Series X

Xbox forcerer Apple TV app'en i HDR-tilstand selvom indholdet ikke er det

Problemet er imidlertid, at TV-økosystemet ikke er modent til en sådan situation, hvor alting pakkes i HDR-container (og hvis det skal ske, bør ske hos skaberne af indholdet). På selv-emitterende skærme såsom OLED og microLED er det ikke et problem, da lyset styres i hver enkelt pixel – de er principielt ligeglade med signaltypen og er som skabt til HDR. På LCD TV indebærer et HDR-signal dog, at LED-bagbelysningen som udgangspunkt hæves til det maksimale eller tæt derved. Det medfører langt højere strømforbrug og ofte dårligere billedkvalitet end når LCD TV'et ikke står i HDR-tilstand. Med zone-styrede LCD TV er situationen lidt bedre da LED-baglyset nu styres i zoner, men samme vilkår gælder stadig til nogen grad. Et HDR-signal med dynamiske metadata tillader LCD TV'et at regulere sin bagbelysning ift. scenen, men problemet består til nogen grad. På lydsiden opkonverterer Xbox Series X alt til "Dolby Atmos". Det gælder såvel streaming video som spil. I princippet burde det også godt kunne fungere, men undervejs i processen ændrer Xbox's opkonverteringsalgoritme lydbilledet hørbart. Niveauet for baggrundslyd hæves så det lyder mere 'rummeligt'. I nogle sekvenser giver det et mere fyldigt lydbillede, mens det i andre scener gør, at stemmer har en tendens til at drukne i lydbilledet, hvilket er en uhensigtsmæssig situation, som vi giver eksempler på senere. Det er ikke muligt at slå denne opkonvertering til "Atmos" fra på Xbox, med mindre man slå Atmos fuldstændig fra og dermed også må undvære det, når indholdet rent faktisk har et lydspor i Dolby Atmos. Vi opfordrer Microsoft til at ændre denne tilgang. Udgangspunkt skal altid være korrekt lyd og billede. Ønsker folk at opkonvertere til HDR og/eller Dolby Atmos med lyd/billedbehandling oveni, så skal de være velkomne, men det bør være et tilvalg.

Netflix Xbox Series X

Så snart Netflix app'en åbner forcerer Xbox alt indhold i Dolby Vision og Dolby Atmos

En så moderne og kraftfuld boks som Xbox burde være i stand til at håndtere skift af tilstand og frekvens korrekt, men overordnet gælder samme situation for Windows/PC-miljøet, så det er måske ikke så overraskende, at Microsoft har designet Xbox som de har gjort. Situationen er opsummeret i tabellen.

Apps på Xbox Series X

AmazonApple TV appNetflixYouTube
4K-support
HDR-support
HDR10

HDR10

Dolby Vision
Match billedfrekvens
forceret 60Hz

forceret 60Hz

forceret 60Hz

forceret 60Hz
Match SDR/HDR
forceret HDR10 (efter første afspilning)

forceret HDR10

forceret Dolby Vision
Dolby Atmos
forceret Atmos

(+ forceret Atmos)

(+ forceret Atmos)

forceret Atmos
Flatpanels
I dag bruges HEVC (H.265) eller VP9 som video-codecs til streaming af 4K/HDR. Flere store aktører, herunder Microsoft selv samt Amazon, Apple, Netflix og Google, er gået sammen om at udvikle AV1-videoformatet, som er licensfrit. På nuværende tidspunkt kan vi ikke få Xbox Series X til at dekode videofiler – hverken 1080p, 4K eller 8K – i AV1 format via hverken den indbyggede video-app eller VLC. De videoer, som YouTube tilbyder i AV1-format, dekodes heller ikke i AV1. Det er muligt, at AV1-dekodning tilføjes senere, men Microsoft har pt. ingen officiel udmelding om planerne. Apropos YouTube, så understøtter Xbox Series X streaming i op til 4K60, men ikke HDR pt.

Xbox Series X disc drive

Xbox Series X er udstyret med et UHD Blu-ray-drev. Det er præcis samme hardware som i Xbox One X og One S, ifølge iFixits afmontering af drevet. At have UHD Blu-ray i sin konsol er en fin bonus. For at komme i gang skal man downloade Blu-ray app'en på Xbox. Den gode nyhed er, at Xbox i sin Blu-ray-tilstand håndterer film korrekt i 24fps uden at konvertere til 60Hz output (ligesom for alle streaming-apps). Det tager omtrent 30 sekunder fra skiven indsættes til Xbox er i filmens Blu-ray-menu. Desværre er drevet ikke så lydsvagt, som man kunne have håbet på. Det larmer som noget, der minder om en blanding af blæserstøj og disc-læsning, og det er hørbart fra afstand. For vores vedkommende er lydniveauet det samme i stående og liggende tilstand af Xbox. Vi noterer os samtidig, at sortniveauet er let hævet ved afspilning. Det kan konstateres med film, som man kender godt. Microsoft oplyser i en udmelding, at der arbejdes på at rette fejlen med hævet sortniveau. Det sker med en senere opdatering. Opdatering: Et andet problem, som er blevet spottet, er at Xbox Series X konverterer Blu-ray-film i 24.000fps til 23.976, hvilket resulterer i et hak hvert 41. sekund. Skiver i 23.976fps afspilles korrekt som 23.976. Xbox Series X afspiller UHD Blu-ray, traditionel Blu-ray og DVD, men ikke 3D Blu-ray. Den kan slet ikke outputte i 3D. På UHD Blu-ray-delen afspilles i HDR10-format. På trods af, at Dolby Vision er supporteret for medie-apps, så er det ikke supporteret for UHD Blu-ray. I vores tests virkede Dolby Atmos-lyd efter hensigten. Skal man opsummere, så omfavner Xbox Series X både streaminguniverset, disc-afspilning og til dels afspilning af lokalt-lagrede filer (med apps som Plex og VLC). Udførslen er dog ikke optimal. Der er faldgruber, mangler, konverteringer og kuriositeter. Det bliver heller aldrig rigtig fedt at styre medieafspilning med en spil-controller (man kan dog styre Xbox med anden fjernbetjening). Det høje strømforbrug er et større kritikpunkt. Til Microsofts forsvar skal det siges, at mediedelen ikke er blevet spillet op – modsat i Xbox One-generationen. Xbox Series X er først og fremmest en spilkonsol. Mediedelen er en bonus. Det kunne være blevet til mere og have været bedre, men det er, hvad det er.
Xbox Series X test

Controlleren

Før vi kaster os ud i den afgørende øvelse, spillene, vil vi ganske kort opsummere controlleren. Det er videreudvikling af controlleren fra sidste konsolgeneration, men der er ingen afgørende forskelle. Der indsættes stadig AA-batterier og batteritiden er rigtig god – langt bedre end på controllere til PlayStation, hvor batteritiden er relativt kort. Dog vil det koste mere i længden af indkøbe batterier. Man burde kunne finde et bedre kompromis imellem de to poler; f.eks. Steelseries Nimbus controlleren har indbygget batteri, meget imponerende batteritid (men ikke 'rumble'), og kan oplades med samme kabel som en iPhone. Xbox Series X controlleren kan også tilsluttes til konsollen via USB-kabel. Herudover er der kommet en Share-knap til screenshots, videoer mv.

Xbox Series X controller

Microsoft siger, at controlleren skulle have forbedret 'rumble', hvilket primært mærkes i skulderknapperne der nu giver feedback når man f.eks. kører henover en grusvej i et bilspil. Microsoft melder om lavere input-forsinkelse på controlleren, men i praksis lagde vi ikke mærke til dette. Den føles og opleves overordnet ligesom de forrige controllere og det mener vi bestemt positivt. Imellem DualShock 4 til PS4 og Xbox controlleren, foretrækker vi grebet og knapperne på sidstnævnte. Vores eneste klagepunkt med den opfriskede controller er, at piletasterne (dpad) har en ret høj og generende kliklyd. De var mere subtile før. Microsoft har lavet et sikkert, raffineret og effektivt controller-design. Det virker, men det er ikke så "next-gen", når man ved siden af sidder med DualSense-controlleren til PS5. Mere om det i vores senere test af PS5. Ønsker man at bruge en controller fra Xbox One som primær eller sekundær controller, så er det muligt. Microsoft er gået langt for at sikre bagudkompatibilitet med spil og udstyr, og det skal de have stor ros for.
Xbox Series X test

Spil på Xbox Series X

Før vi kommer til spiloplevelsen, starter vi dette afsnit med en teknisk gennemgang i tabellen nedenfor. Du kan springe den over, hvis du vil direkte til sagerne, men der er dog noget teknisk baggrund og nogle overvejelser, som kan være nyttige at være opmærksom på, afhængigt af din TV-skærm.

Teknikken i Xbox Series X

Hardwaren: Xbox Series X kommer med en 1TB indbygget NVMe SSD, som vil kunne udvides via et SSD-modul fra Seagate, der koster 250 Euro for ekstra 1TB. Styresystemet mv. optager en god portion plads, så der er ca. 800GB tilgængeligt på den indbyggede SSD efter opsætning. Vores er allerede så godt som fyldt med ca. 10 store spil plus en håndfuld mindre spil installeret. Xbox One-spil kan afvikles via en standard USB-harddisk, men Series X-spil skal afvikles fra SSD. Vi starter med at omtale SSD'en fordi det er den måske mest afgørende opgradering for hvordan spil opleves på Xbox Series X ift. Xbox One-generationen. NVMe står for Non-Volatile Memory Express og sikrer, at SSD'en (Solid State Drive) kan udnyttes til sit potentiale. I praksis sikrer det langt hurtigere indlæsning af spil og data. Det betyder mindre ventetid ved opstart og skift af baner, men potentielt også helt nye muligheder for dynamisk indlæsning af baner og elementer i spil, mens man spiller. Har du en moderne håndholdt enhed såsom iPhone så har du haft NVMe SSD i årevis, hvorfor spil og apps indlæses meget hurtigt, men at gøre det for så store datapakker, som konsolspil kræver, er naturligvis en tungere opgave. Med denne generation er konsollerne kommet ind i den moderne æra.

Xbox Series X hardware

Dertil kommer, at Xbox Series X har mærkbart hurtigere CPU og GPU end sidste konsolgeneration, hvor man brugte en AMD Jaguar CPU der var optimeret mere til effektivitet (i bærbare enheder) samt en GPU, der leverede grafikydelse på op til 6 TFlops (Xbox One X). Sidste konsolgeneration var produceret på 28nm (PS4 og Xbox One) eller 16nm (midtvejs-konsollerne) proces, hvilket selv på daværende tidpunkt var aldrende produktionsteknologier. Series X har nu en AMD 8-kernet 'Zen 2' CPU og 'RDNA 2' GPU produceret på 7nm. Det er stadig ikke "cutting edge", men det er mere moderne teknologi. På grafikdelen yder Series X på papiret 12 TFlops, altså det dobbelte af Xbox One X (6 Tflops) og 8x ift. Xbox One S. Hvor imponerende eller komplekse spil kan præsenteres, afgøres dog ikke kun af GPU'en og kan derfor ikke sammenlignes alene på TFlops. CPU'en står f.eks. for spil-karakterers gøren og laden, og meget anden afvikling i spil. SSD'en afgør hastigheden på indlæsning af data (med omtrent 40x). Der er flere faktorer i spil her, som i fællesskab kan løfte spil-oplevelsen. Når vi indleder man alt dette, så er det for at sige, at spil-ydelsen og grafik ikke kan beskrives med ét tal. Dertil kommer, at mange spil i dag præsenteres i HDR-format og for første gang kan Xbox håndtere ray-tracing for bl.a. mere realistiske refleksioner og spejlinger, særligt når det kombineres med HDR. Og for første gang understøttes spil i op til 120 billeder per sekund ved 4K-opløsning via HDMI 2.1 (Xbox One X klarede højest op til 1440120 via HDMI 2.0). Før man kommer i gang med spil, bør man opsætte Xbox Series X til sit TV. Har man et TV med HDMI 2.1, som kan håndtere 4K120 og VRR (variabel billedfrekvens), så registrerer Series X det automatisk, og man får mulighed for at aktivere disse i menuen. Andre skærme får maksimalt 4K60 via HDMI 2.0. Der er også HDMI ALLM (Auto Low Latency Mode), som automatisk sætter kompatible skærme i Game-tilstand. Series X er designet på den måde, at aktivering af 4K 120Hz og VRR er en indstilling, der sættes på systemniveau. Det vil sige, at (stort set) alt nu outputtes i 120Hz og VRR. Der skiftes ikke tilstand ud over i ganske få tilfælde såsom ved Dolby Vision, hvor Xbox går ned i 60Hz output. Det kan måske indikere, at spil i Dolby Vision (som aktiveres via en opdatering i 2021) højest vil være i 60Hz, men det kan naturligvis være, at en senere opdatering ændrer på dette. Se også denne guide til opsætning af Xbox Series X til HDMI 2.1, 4K120, VRR & HDR. 120Hz: Ift. at outputte alt i 120Hz og VRR, så er det principielt fint, men TV-økosystemet er endnu ikke helt modent til en sådan situation. Et spil, der internt afvikles ved 60fps og outputtes i 120Hz, kan på skærme, der gør brug af BFI (black frame insertion), scanning backlight eller på anden måde pulserer/blinker, skabe en dobbelt billed-effekt i spillet, som ikke er behagelig at se på. Det vil sige de fleste LCD TV (fordi LED-belysningen blinker), men særligt med scanning backlight aktiveret, samt OLED TV med BFI-system aktiveret. Bruger du OLED TV uden BFI (hvilket altid er standard-opsætning, så det gør du, hvis du ikke aktivt har ændret det), så er der ingen ulempe ved 120Hz output fra Xbox; kun fordele (lavere input forsinkelse, mindre slør i pixels mv.). Xbox Series X bruger en 40Gbps HDMI 2.1-tilstand til output af 4K 120Hz. Nogen har forsøgt at konkludere hvad angår billedfrekvens, chroma subsampling og bit-dybde baseret på dette, men pas på med dette: (Mis)understanding HDMI 2.1 (engelsk). VRR: Hvad angår VRR, så burde det i princippet igen være en fordel. Det sikrer, at konsol og skærm altid og i realtid kører samme frekvens, når spillets billedfrekvens svinger i f.eks. actionsekvenser. I praksis kan det også bruges til at sikre afspilning af video i korrekt billedfrekvens. Det sker dog ikke på Xbox Series X pt. Udfordringen er igen, at TV-økosystemet ikke er helt modent til en sådan situation. I VRR-tilstand slår LCD TV så godt som zone-styringen fra idet zone-styring tilføjer forsinkelse på signalet (billedet skal analyseres før zonerne kan reguleres), og med konsolspil prioriteres laveste forsinkelse. Det giver noget dårligere kontrast, højere sortniveau og lavere højlys. På OLED TV burde VRR ikke skabe problemer, men pt. har OLED-panelet fra LG Display, som sidder i alle OLED TV på markedet, problemer med let hævet sortniveau i VRR-tilstand pga. den måde OLED-panelet drives på. De fleste vil nok ikke bemærke det, men det kan dog ses med et trænet øje. Du kan undgå det ved at slå VRR fra på Xbox og lade 120Hz forblive aktiveret, men så får du dog ikke helt samme flydende spilafvikling, når spil falder i billedfrekvens.

VRR Xbox Series X

Aktivering af VRR på Xbox kan hæve sortniveauet på både LCD og OLED TV. I Gears 5 vil du kunne se det i f.eks. denne scene, hvis du aktiverer/deaktiverer VRR på Xbox.

Xbox Series X understøtter også FreeSync og vælger automatisk FreeSync fremfor HDMI VRR såfremt dit TV understøtter FreeSync. Der er for Xbox og TV-skærme ingen fordel ved at bruge FreeSync ift. HDMI VRR, idet sidstnævnte også understøtter op til 120Hz og LFC (Low Framerate Compensation). Bemærk i øvrigt, at Dolby Vision ikke virker på bl.a. LG TV såfremt FreeSync er aktiveret (se billede nedenfor).

FreeSync Xbox Series X

Aktiveres FreeSync på f.eks. LG TV, så kan du ikke bruge Dolby Vision fra Xbox Series X

Auto HDR: Ved opsætning spørger Xbox Series X om man vil aktivere 'Auto HDR', hvilket i praksis betyder, at alle spil opkonverteres til HDR (ikke pakkes i en HDR-container) via en algoritme (der er defineret på forhånd via maskinlæring), som forsøger at booste farver og lysstyrke. Det tilføjer ikke forsinkelse på signalet, da det kræver minimal processerkraft. Algoritmen er som sådan "bare" en opslagstabel, der beskriver, hvordan ændringen skal foretages. Vores oplevelse med Auto HDR på Xbox er, at det ikke fungerer særlig godt. I visse sekvenser giver det mere pang, mens det i andre sekvenser får billedet til at se forkert ud. På særligt LCD TV er det en skidt tilgang, pga. de udfordringer med HDR, som vi har afdækket over de seneste år i anmeldelser. Og så mener vi principielt, at det ikke er TV'et eller konsol/afspillers opgave at ændre på indholdet. Hvis spiludviklerne vil have deres spil fremvist i HDR, så bør de gå tilbage i studiet og klargøre det, så det er i tråd med, hvordan de ønsker, at spillet skal præsenteres for brugeren.
Flatpanels
Vores indgangsvinkel til spiltest på Xbox Series X var 3-delt: 1. Xbox Game Pass Ultimate gav os adgang til et stort katalog af primært spil fra Xbox One-generationen, nogle optimeret til Series X/S. 2. Nye lanceringstitler til Series X (såsom DiRT 5 og Assassin's Creed Valhalla), hvortil vi ønskede at evaluere nye videoteknologier såsom 4K120, ray-tracing og VRR. 3. Bagudkompatibilitet med spil fra tidligere generationer. Med mindre andet er angivet, så er alle billeder i dette afsnit in-game screenshots fra vores tid med spillene. Lad os starte med spil, som vi kender og hvor vi har et referencegrundlag. Vi vil ikke anmelde spillene, så vi har mere fokus på de brugsmæssige, grafikmæssige og oplevelsesmæssige aspekter, som de nye teknologi åbner for. Vores første indtryk med velkendte spil var, hvor meget hurtigere de indlæses på Xbox Series X. Typisk vil man fra opstart af konsol til man er i gang med spil opleve mere end dobbelt så hurtig load-tid – i nogle tilfælde endnu mere. Det er stadig ikke øjeblikkeligt, men det er et vigtigt skridt, og vi forestiller os, at udviklere, når de lærer de nye konsoller bedre at kende, kan reducere load-tid yderligere. I praksis går man fra load-tider ved opstart af spil på typisk mellem 45 sekunder og 2 minutter på One-generationen til typisk 15 til 45 sekunder på Series X. Det varierer en del fra spil til spil.

Spil med Quick Resume

Halo 56 sekunder
Gears 510 sekunder
Ori10-16 sekunder
Endnu bedre bliver det med 'Quick Resume'-funktionen, som nok er et af de bedste aspekter af Series X – muliggjort af SSD'en. Med funktionen holder konsollen spil i langtidshukommelsen så de kan indlæses endnu hurtigere, typisk på 10-15 sekunder. I vores test kunne der holdes 2-5 spil i Quick Resume, og det er virkelig en mærkbar forbedring for den daglige brug af en spilkonsol. Dog skal det bemærkes, at ikke alle spil understøttes Quick Resume på nuværende tidspunkt (f.eks. ikke DiRT 5) og der kan være lidt knas med f.eks. lyd i nogle spil (f.eks. Valhalla) når de vågner fra dvale. Vi regner med, at dette rettes via opdateringer. Quick Resume er en herlig funktion og sammenlignet med PS5, som står ved siden af, så har Xbox Series X et stærk kort på hånden her. Det handler om spil, så alt der kan gøre spil mere tilgængelige og hurtigere at komme i gang med, er et plus i vores bog.

Dirt 5 Xbox Series X

Lad os prøve at dykke ned i to af de største fremskridt på videodelen, navnlig 4K120 og VRR som på Xbox Series X til dels hænger sammen. Der er til Xbox Series X annonceret en håndfuld spil, som kan afvikles i 120fps, men sjældent ved 4K-opløsning. Dvs. at spillet renderer internt i en lavere opløsning ved 120fps. Typisk får brugeren et valg i indstillingsmenuen mellem bedste grafik/opløsning eller 120fps ved reduceret grafik/opløsning.
DiRT 5: Vælg mellem bedste grafik eller HFR (120fps)
Her er det igen relevant at tilknytte en betragtning om TV-økosystemet. 4K120 kræver som udgangspunkt HDMI 2.1 i TV-skærmen pga. den højere båndbredde. 120fps i 1080p og 1440p kan begge sendes over HDMI 2.0 og det understøttede Xbox One X allerede (om end den ikke havde hardwaren til at muliggøre det særlig ofte). Det er altså kun ved 4K120, at HDMI 2.1 er en faktor, og Series X yderst sjældent 4K120 pt. Når det er sagt, så kan HDMI 2.1 alligevel være en fordel fordi Series X opskalerer og outputter signalerne i 4K. Det er kun internt i spillet, at opløsningen/grafikken renderes i lavere opløsning. I nogle få scener vil man måske få 4K ved 120fps, i andre måske kun 1600p eller 1440p. Overordnet så giver 120Hz output lavere input-forsinkelse. En sådan situation finder vi med DiRT 5, hvor man manuelt kan sætte spillet i en 120fps tilstand, hvor opløsningen er lavere og flere grafikelementer (effekter og detaljer i banen, omgivelserne, detaljegraden mv) er nedskaleret eller fjernet ift. tilstanden, hvor spillet kører i 60fps. At afvikle særligt et bilspil i 120fps giver en oplevelse, som mærkes mere responsiv både ift. forsinkelse på controller og generelt hvor flydende det hele kører. Måske placebo, men vi følte, at vi havde lidt bedre styring over bilen i 120fps tilstand. Det er ikke en verden til forskel – springet fra 30fps til 60fps er større og mere mærkbart – men det giver noget ekstra, særligt i visse typer spil såsom bilspil. Det er egentlig mest mærkbart, når man starter med at spille i 120fps tilstand og derefter går ned i 60fps, fremfor den anden vej rundt. Man stopper op og siger "hov, det her føles lidt anderledes". I daglig brug er det på ingen måde afgørende, for 60fps er allerede dejligt flydende, men til de mere konkurrenceprægede spillere, så er det værd at tage med. Nu har vi ikke prøvet f.eks. FIFA i 120fps, men vi kunne forestille os, at det også giver noget her. Som sidebemærkning kan det nævnes, at vores diagnostik viser, at DiRT 5 ikke kan opholde fast 120fps kadence. Det opretholdes generelt pænt i de fleste baner, men at ræse igennem f.eks. store vandpytter eller ræse med mange biler i scenen, kan give et fald i billedfrekvensen. PS: I DiRT 5 oplevede vi manglende 'rumble' i controlleren, hvilket angiveligt er en fejl, der rettes senere.
Et andet spil som har 120fps tilstand er Ori and the Will of the Wisps, først udgivet til Xbox One og nu optimeret til Series X. Det er samtidig første Series X-spil, som kan rendere internt i 6K-opløsning som 'supersampling', der outputtes som 4K af Xbox. Man vælger manuelt imellem de 2 tilstande (supersampled 6K60 eller 4K120). Det er en platformsspil i 2.5D, hvor man løber fra side til side, men dog med dybdeperspektiv. I et spil som dette giver 120fps – næppe overrraskende – mindre end i et bilspil, der foregår i konstant højt tempo, men man kan alligevel mærke forskellen; igen særligt hvis man starter i 120fps tilstand og går ned i 60fps tilstand. Controlleren føles mere responsiv i 120fps, så Ori reagerer hurtigere. Omgivelserne bevæger sig dog ikke hurtigt nok til at 120fps for alvor rykker på den grafiske præsentation.

Ori 120fps Xbox Series X

I begge tilstande ser Ori and the Will of the Wisps helt fantastisk ud og det er, fra et grafisk perspektiv, vores foreløbige favorit på Xbox Series X. Det er virkelig gudesmukt på et OLED TV, men udover den eventyrlige verden, så skyldes det primært den rigtige gode brug af mulighederne i HDR. Spillet bør spilles i mørke omgivelser, da det er meget mørkt og kontrastfyldt. Assassin's Creed Valhalla er blandt lanceringstitlerne til den nye konsolgeneration, men spillet findes også til sidste konsolgeneration. Det er et grafisk flot og meget typisk Assassin's Creed-spil, nu med omdrejningspunkt i vikinger. Det kører i op til 4K60 og uden ray-tracing. Der er ikke mulighed for at vælge en 120fps tilstand heller. Med andre ord en mere "ren" sammenligning ift. sidste generation, hvor de nye videoteknologier ikke tages i brug.
Vi har ikke sammenlignet spillet side-om-side på Xbox One X og Series X, men vi har spillet stort set alle Assassin's Creed-spillene på de forrige konsoller, så vi har et godt referencepunkt. Assassin's Creed Valhalla er en flot grafisk præsentation, men på intet tidspunkt stoppede vi op om tænkte "det her er next-gen grafik". Indtil videre opleves fordelene ved Xbox Series X ift. Xbox One X primært som lidt flottere grafik, højere og mere stabil billedfrekvens og markant hurtigere load-tid. Den enkelte købers opfattelse vil dog nok givetvis også komme an på, om man kommer fra Xbox One / PS4 eller Xbox One X / PS4 Pro. En af de planlagte store lanceringstitler, Halo Infinite, er blevet udskudt til 2021. Hvis de forrige konsolgenerationer har lært os noget om kort kontra langt perspektiv på spiludvikling, så er det, at vi typisk skal 2-3 år ind i næste konsolgeneration før udviklerne for alvor begynder at udnytte konsollernes potentiale. Det er derfor vanskeligt at konkludere om grafikniveauet på nuværende tidspunkt. De lanceringstitler, som er kommet til Xbox Series X, findes i øvrigt også til Xbox One. Sådan krydskompatibilitet vil betyde, at studiet på nogle områder må optimere efter laveste fællesnævner.

Series X vs.

Gears 5 på hhv. Xbox Series X og Xbox One X. Foto: Microsoft

Vi har under testen haft adgang til Microsofts Xbox Game Pass Ultimate-tjeneste, hvor man for 99 kr/md. får adgang til et pænt katalog af spil, nu også inklusiv EA Play. Det er en virkelig stærk pakke; prisen for 6 måneders adgang (til 99x6 = 594 kroner) ville kun lige række til køb af et nyt spil. Der er en del gamle titler på Game Pass, men der er altså også en god portion helt nye og Microsoft har forpligtet sig til, at alle nye spil fra egne studier, udkommer på Game Pass fra dag 1. Game Pass gav os adgang til Ori and the Will of the Wisps, men også f.eks. Dishonored 2. Det er ikke toneangivende på nogen måde, men vi bruger det som eksempel fordi Xbox Series X opkonverterer al lyd til "Dolby Atmos". Vi nævnte det i afsnittet for medieafspilning, men det sker også i spil. Xbox Series X pakker ikke bare lyden ind i en Atmos-container; den ændrer markant på lyden. Netop Dishonored 2 er et eksempel på, at denne opkonvertering fungerer rigtig skidt til tider. Lyden bliver meget spøjs, med hævet baggrundslyd (uden at det lyder bedre) og stemmer, der drukner i lydbilledet. Det er på en TV-skærm med Atmos-support, så højttalerne er ikke gode, men ikke desto mindre er det en situation, som mange vil skulle forholde sig til, når de tilslutter Series X, simpelthen fordi det er enten eller. Atmos-opkonvertering fungerer bedre i spil såsom Forza, hvor næsten hele lydbilledet er motorstøj, baggrundslyd og musik.

Dishonored 2 Xbox Series X

I et spil som Dishonored 2 gør Atmos-opkonvertering det meget vanskeligt at høre stemmerne

Den eneste måde, hvorpå man pt. kan undgå denne Atmos-opkonvertering, er at slå Atmos helt fra på konsollen. Det er en ærgerlig implementering, synes vi, og det virker lidt som om, at Microsoft er så forhippet på at Series X skal være "next-gen", at selskabet har mistet lidt selvbeherskelse og bare opkonverterer med Auto-HDR og Atmos-opkonvertering per automatik. Det er fint, at mulighederne findes, men vi mener, at de bør være tilvalg af brugeren i stedet for at ske som udgangspunkt for alle brugere.
Der er naturligvis også spil med Dolby Atmos-lydspor, implementeret af udviklerne. Hvor udviklerne rent faktisk har sat sig ned og testet, optimeret og taget beslutninger for, hvordan deres spil skal opleves af brugerne. Igen kan vi fremhæve Ori and the Will of the Wisps som et eksempel, og her bidrager Atmos faktisk selv på et TV uden særligt gode højttalere. Med et lydbillede, der primært er instrumental musik og stemningslyd, løfter det lydoplevelsen og vi fik lyst til at skrue op for lydniveauet for at få det hele med. Dolby Atmos fungerer også med over-the-ear hovedtelefoner, men kræver dog merkøb af Atmos app'en på Xbox. Spiller du ofte med hovedtelefoner, så synes vi, at de 149 kroner (efter 7 dages prøveperiode) er godt givet ud for det er virkelig en herlig lydoplevelse. Med hovedtelefoner giver spil i Dolby Atmos et klart udvidet lydbillede med rigtig god separation og positionering af lyde. Et emne, som vi ikke rigtig har omtalt endnu er ray-tracing, som for første gang understøttes i hardwaren på konsoller, herunder Series X. Med ray-tracing kan man i hardware beregne lyskilders baner og refleksioner i omgivelser, hvilket giver meget mere realistisk lyssætning, spejlinger, refleksioner og skygger. Der er en håndfuld spil ved lancering, som skilter med ray-tracing f.eks. Gears 5, hvor det dog sker i software i stedet for hardware (og mere som global lyssætning end ray-tracing ned i detaljerne). Effekten er der, men ikke nok til at få hænderne i vejret. Og heri består et dilemma; så længe spil også udgives til den gamle konsolgeneration må udviklerne nogen gange finde en gylden mellemvej. Det er vanskeligt at lave en cross-platform spil, hvor ray-tracing bruges som en definerede del af den grafiske præsentation. Vi er sikre på, at det bliver bedre senere i denne konsolgeneration. Pt. lyder meldingerne fra udviklerne dog, at ray-tracing er meget ressourcekrævende. Således ser man også f.eks. Watch Dogs: Legion være nødsaget til at gå ned i 4K30, når der bruges ray-tracing på Xbox Series X (og PS5). Vi har endnu ikke prøvet Watch Dogs: Legion, men vi har set god hardware-drevet tay-tracing, som kan se vidunderligt ud, særligt på skærme, hvor lyset styres på pixelniveau såsom OLED, fordi det virkelig fremhæver de små lyrefleksioner. Vi kommer nærmere ind på ray-tracing i konsolspil i vores senere anmeldelse af PlayStation 5, der vi har nogle bedre eksempler på brugen her. Med ray-tracing synes vi dog, at det er vigtigt at holde for øje, at det kommer på bekostning af noget andet. Ray-tracing bliver, ligesom 120fps, en af de ting, som man skal tage et aktivt valg omkring. Vi vil i denne konsolgeneration se flere spil, som tilbyder forskellige tilstande, hvor man vælger imellem bedste grafik (opløsning, detaljer og ray-tracing) eller højeste hastighed (fps). Her er et eksempel på ray-tracing i et simpelt spilmiljø (Minecraft), som giver en god idé om, hvad det i praksis indebærer.
I vores tid med Xbox Series X har vi ikke hørt noget til den. Den er tæt på lydløs. Når spillene kører begynder den er blive varm på toppen (også til tider ved UHD Blu-ray-afspilning), men den holder støjniveauet i skak. Som nævnt indledningsvis, så har vi ikke haft mulighed for at sætte Xbox Series X ind i vores normale TV-møbel, som andre konsoller har stået i, men ikke desto mindre er det en fryd at spille på en støjsvag konsol sammenlignet med "jetmotoren" PS4 Pro, som for vores vedkommende repræsenterede sidste generations mest forfejlede design. Vi har altså primært haft Xbox Series X stående frit. Vi forsøgte at placere konsollen i et andet TV-møbel, hvor der er lukket i siderne, top og bund, men åbnet bagtil og fortil. Her blev konsollen varmere end da den stod frit, men forblev derudover stille. Det vil muligvis forholde sig anderledes i dit møbel og måske vil støvophobning på lang sigt ændre på situationen. På dette punkt, så tror vi, at flere købere vil blive overrasket over rumfanget på konsollen. Den er blevet markant større – for stor ift. at være elektronikboks til stuebrug, efter vores mening.

Xbox Series X

Microsoft har gjort meget for at sikre bagudkompatibilitet på Xbox Series X og ud over spil til Kinect, så burde så godt som alle tidligere Xbox One-spil virke foruden mange spil fra Xbox 360 og den originale Xbox. Nogle spil vil kunne køre i højere opløsning og billedfrekvens på Series X uden at udviklerne skal gøre noget, men det kræver, at spillet kører ulåst frekvens/opløsning. F.eks. Red Dead Redemption 2 og Assassin's Creed Odyssey fra Xbox One kører begge låst 30fps billedfrekvens, så her kommer man ikke over 30fps uagtet at Series X teknisk sagtens kunne. I disse spil vil det kræve, at udvikleren går tilbage og tilretter spillets teknik. Alene muligheden for at kunne spille ens yndlingsspil fra tidligere generationer vil dog nok tælle op hos en del brugere. På Xbox Game Pass fandt vi bl.a. Skate 3 fra Xbox 360-generationen og det var et herligt, nostalgisk gensyn med et spil, som vi har brugt rigtig mange timer i selskab med i sin tid. Vi synes, at Microsofts arbejde med bagudkompatibilitet fortjener stor ros.

Ray-tracing Xbox Series X

I Xbox-butikken vil du kunne se hvilke 'next-gen' elementer et spil præsenteres i – men du kan ikke få det hele på samme tid

Xbox vil via en senere opdatering få mulighed for 8K-output, men som ovenstående nok illustrerer, så skal man ikke sætte næsen op efter spilafvikling i 8K uden at der sker seriøse kompromisser på andre områder. Microsoft erkender da også selv, at "Der går årevis, før 8K bliver standard i video-spil". Af alle de videotekniske muligheder i Xbox Series X, hvad er så den mest markante? Efter vores opfattelse er det stadig god HDR, som kan løfte et spil allermest visuelt, og vi er spændte på at se, hvordan ray-tracing kan bidrage yderligere til HDR på den lange bane. Dog skal dette ses i kontekst med, at ray-tracing + HDR kræver en skærm med lysstyring på pixelniveau, altså OLED eller fremtidens microLED, QNED, QD-LED osv. Spiller man på et LCD TV eller en projektor, så er situationen en anden og her vil vi ikke slå på tromme for HDR i samme grad. Samtidig vil vi sige, at det afhænger af spillets type. I et bilspil som DiRT 5 ville vi f.eks. prioritere 120fps højt. Der findes nu adskille hjul, som udviklerne kan dreje på for at få deres spil til at se optimalt ud, og det er en ny situationen på spilkonsoller, som vi brugere også skal vænne os til En situation, hvor vi aktivt skal tage nogle til- og fravalg, om hvordan vi vil opleve konsolspillet. Det hele kører ikke længere på automatik.

Konklusion

Xbox Series X repræsenterer sammen med PS5 næste konsolgeneration. Med kraftigere hardware og HDMI 2.1 åbnes for videofunktioner som 4K i 120fps (billeder per sekund) med/uden VRR (variabel frekvens) og ray-tracing (mere realistisk lyssætning). Spil skal udvikles til det og det er sparsomt med titler, der tager det i brug pt., så det er svært at konkludere på spiloplevelsen. Her og nu har vi ikke haft en spiloplevelse på Series X, hvor vi tænker "det her er next-gen", men nok først om 2-3 år kender vi reelt potentialet. Udviklerne skal bruge lidt tid. Controlleren er i store træk den samme, så den rykker ikke på spiloplevelsen. Vores foreløbige oplevelse er, at 120fps giver en mere responsiv, flydende og skarpere spiloplevelse, men primært i spil, der foregår i højt tempo såsom bilspillet DiRT 5. Det kommer dog på bekostning af grafik/opløsning. VRR er mere subtilt, men TV-økosystemet er ikke helt modent. Ray-tracing ser man ikke meget til endnu, men potentielt kan bidrage til at udnytte potentialet i HDR i endnu højere grad. 8K-support kommer først via en senere opdatering, men spil i 8K bliver ikke et stort tema. Skal vi vælge, så mener vi stadig, at god HDR (på OLED TV) er den mest synlige og markante forbedring i konsolspil – HDR er ikke eksklusivt til denne generation. Xbox Series X har været meget stille selvom den er blevet lidt lun, når den har stået frit i lokalet. Microsofts 'Quick Resume' er fantastisk og tillader hurtig spring imellem spil, og hele SSD-systemet reducerer drastisk load-tider.
Annonce:
Der er omfattende bagudkompatibilitet med tidligere Xbox-spil (og udstyr) men den mere spændende udvikling på spilfronten er spiltjenesten Xbox Game Pass, som stadigt bliver et stærkere og stærkere kort. Omvendt mangler de store, polerede lanceringsspil til Series X. Om få år behøver man måske slet ikke en Xbox for at spille Xbox-spil på tværs af sine enheder. Læs også: Test: PlayStation 5 På medie-delen har Series X samme brugerflade som Xbox One, herunder samme apps. Den kan også afspille UHD Blu-ray. Den kæmper dog med problemer som låst frekvens i apps (der giver hakkende afspilning), forceret HDR-tilstand, svingende formatsupport i apps, hævet sortniveau på Blu-ray og ikke mindst højt strømforbrug. Det er en alsidig medieafspiller, men rigtig godt bliver det aldrig, særligt kombineret med, at det ikke er optimalt at styre apps med en spil-controller (der kan tilsluttes medie-remote). Det høje strømforbrug alene gør, at man henover levetiden "gratis" kan købe en god medieboks i stedet for at bruge Series X. Det vil være vores anbefaling. Series X rammer ikke designmæssigt plet. Ikke fordi det er en matsort, kedelig kasse, men fordi den er for stor til at passe ind i nogle TV-møbler. Blandt redaktionens medlemmer ville den ikke komme ind i mindst to stuer alene pga. størrelsen, var det ikke for testarbejdet her på siden. Vi kan næppe være de eneste, som står i dette dilemma. Det vidner om den realitet, vi pt. befinder os i, hvor x86-hardwarearkitektur (i konsoller) udfordres af mere energieffektiv ARM-baseret hardware. I denne konsolgeneration kommer vi ikke til at tale kun om fysiske konsoller kontra spil-streaming, men også om små, energieffektive og efterhånden forholdsvis kraftige mediebokse, der nu kan afvikle spil. Næppe hvis du er hardcore-gamer, men konsollen har aldrig primært været tiltænkt dette segment. Det er elektronik til stuen, til familien, til socialt spil på husets fælles skærm, til både store spiloplevelser og mere sporadiske spiloplevelser. Vi står således med en konsol, der er lidt for stor og strømslugende, men til gengæld støjsvag. En konsol med åbenlyst potentiale til at rykke spilgrafik og gøre spil mere tilgængelige, men som ikke radikalt ændrer spiloplevelsen i stuen. En konsol, der har mediefunktioner, men som på ingen måde excellerer på området. Det er mere en flydende udvikling end et markant generationsskifte. Med mindre du er entusiast, så tror vi, at du med fordel kan lurepasse og se, hvor det bærer hen.

Pris og forhandler:


Flot grafik
HDMI 2.1 åbner for bl.a. 4K120
Meget støjsvag i brug
Xbox Game Pass-tjeneste
Bagudkompatibilitet
SSD & Quick Resume


Mangler store lanceringsspil
Stor kasse & højt strømforbrug
Ikke "next-gen" spiloplevelse pt.
Medie/app funktionalitet
HDR/Atmos-opkonvertering som udgangspunkt



Flere anmeldelser

Test: 98" TCL C805 (MQLED80)

01 Mar 2024 |

Test: Panasonic MZ2000 (MLA OLED)

23 Feb 2024 |

Test: Sony A95L (QD-OLED)

21 Dec 2023 |

Test: Apple HomePod (2nd Gen) som TV-højttalere

07 Sep 2023 |