Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonNævn ikke formatkrigen - FlatpanelsDK

Nævn ikke formatkrigen

27 Mar 2017 | Yoeri Geutskens |

Hvis du er nogenlunde opdateret på udviklingen indenfor High Dynamic Range (HDR) video, er du også opmærksom på, at der er forskellige standarder på markedet. HDR10 og Dolby Vision har indtil videre tiltrukket sig størst opmærksomhed, og senest har Hybrid Log Gamma (HLG) meldt sig på banen. Der findes yderligere standarder.

En god håndfuld publikationer (*) har refereret til denne situationer, som en formatkrig. Er det fair? Ikke just – det er unødigt sensationalistisk. De skal, naturligvis, generere klik, men sådanne overdrevne udsagn er på grænsen til ”clickbait”. Der er ingen formatkrig indenfor HDR. Lad mig forklare.

Hvis du er gammel nok har du været vidne til formatkrigen indenfor videobånd i de tidlige firsere. Der var JVC’s VHS, Sonys teknisk overlegne Betamax og hvis du boede i Europa, ved du måske også, at Philips havde et endnu bedre format - Video Compact Cassette (VCC), også kendt som V2000. Disse fysiske formater havde forskellige dimensioner og karakteristika. Et VHS-bånd passede ind i en VHS-afspiller, men ikke ind i en beta-afspiller, og vice versa. Det var ikke muligt, eller i det mindste ikke praktisk, at lave hardware, som kunne håndtere mere end et format.

Helt anderledes står det til, når man kigger på situationen indenfor HDR. Vi taler her om digitale formater, som ikke er bundet tæt til fysiske formater. At dekode indhold er et spørgsmål om software og der er intet til hinder for, at en producent kan understøtte adskillige formater – de er på ingen måde indbyrdes uforenelige. Rent faktisk bakker de fleste tv-producenter op om mere end en type HDR (se diagrammet nedenfor). Streamingtjenesterne Netflix, Vudu og Amazon Prime Video understøtter både HDR10 og Dolby Vision. Ultra HD Blu-ray-standarden understøtter tre HDR-formater; HDR10 er obligatorisk for alle skiver og afspillere.


Understøttelse af HDR-formater per Q1 2017Understøttelse af HDR-formater per 1. kvartal 2017


Situationen er sammenlignelig med markedet for lydformater. Enhver anstændig AV-receiver understøtter en række standarder fra Dolby, DTS og ind i mellem andre selskaber. Alle disse formater dekodes godt nok på DSP’en, hvor en algoritme kan tilføjes relativt nemt – forudsat at den har nok regnekraft – men situationen indenfor HDR-video, der i visse tilfælde kræver dedikeret hardware, udelukker alligevel ikke, at flere formater supporteres. VS10, den motor som Dolby har bygget till dekodning af Dolby Vision, understøtter også HDR10-formatet, hvorfor nærmest enhver given enhed, som kan håndtere Dolby Vision, også kan håndtere HDR10.

Er HDR-formaterne så ombyttelige? Ikke rigtig idet de har forskellige fordele. HDR10 bruger statiske metadata, hvorimod Dolby Vision arbejder med dynamiske metadata, der kan løfte billedkvaliteten. Dolby Vision kræver dog en licens, hvorimod HDR10 er en gratis standard. HDR10+, udviklet af Samsung og bakket op af Amazon Video, tilbyder også dynamiske metadata og er gratis at bruge, men har megen støtte på indholdssiden. HLG tilbyder fordele for broadcastere, altså udbydere af tv-kanaler, i form af kompatibilitet med det eksisterende workflow, hvilket gør det nemmere at tage i brug indenfor live-tv. For yderligere detaljer kan du læse min: The State of HDR in broadcast and OTT.

Er det farligt at foreslå, at der er en formatkrig? Bestemt. Omkring år 2000 landede to konkurrerende HD-lydformater med multikanalslyd på markedet – DVD-Audio og Super Audio CD. Til at starte med var afspillere og skiver ikke kompatible på tværs og en del pressedækning tog udgangspunkt i en formatkrig. Ikke lang tid efter kom de første universalafspillere, som understøttede begge formater, på markedet, men det var for sent. Den generelle opfattelse blandt befolkningen var, at et af de to formater skulle vinde over det andet, hvorfor mange potentielle købere forholdte sig afventende. Der udgives stadig på begge formater den dag i dag, men de er henvist til en niche. Der er naturligvis andre faktorer, som kan have spillet en rolle, men den opfattede formatkrig har været katastrofal.

Læs også HDR på tv-skærme forklaret

En lignende situation opstod på markedet for DVD-optagere med DVD-RAM, DVD-R/RW og DVD+R/RW, som indledningsvis konkurrerede indtil ‘Super Multi Drives’ blev tilgængelige på markedet. Formatkrigen imellem Blu-ray Disc og HD-DVD nogle få år efter var kortvarig, men kunne have været undgået, hvis understøttelse af begge formater havde været implementeret.

Det korte af det lange er, hvad angår HDR-video, at forbrugerne ikke er tvunget til at foretage et valg baseret på eksklusivitet, når de køber en ny tv-skærm eller UHD Blu-ray-afspiller. De fleste, hvis ikke alle, ”basale” HDR-tv vil understøtte HDR10 plus HLG. Forbrugere, som vil have en endnu bedre oplevelse, kan vælge en tv-skærm, der yderligere kan håndtere Dolby Vision. Forvent at universal eller i hvert fald multi-HDR bliver normen.


* Artikler: USA Today, CNET, The Verge, Ars Technica, TechRadar, TechHive, ExpertReviews, RedSharkNews, Recombu, TomsGuide, HowToGeek, The Listener; Videoer: NCIX, Wolfcrow


Yoeri Geutskens er hollænder og har arbejdet i forbrugerelektronikbranchen i over 15 år med både produkter og teknologier, herunder DVD-optagere, Super Audio CD og Blu-ray. Han skriver om HD lyd og billede. Du kan finde Yoeri’s blogs om Ultra HD, 4K, HDR og relaterede emner på @UHD4k og @UltraHDBluray.

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere fokusartikler

Første kig: Philips 2024 OLED TV og Ambilight Plus

29 Feb 2024 |

Første kig: Panasonics 2024 OLED TV (Z95A) med FireTV, 2. gen MLA

05 Feb 2024 |

Hvorfor 24fps ikke er nok til HDR-film

02 Feb 2024 |

Fremtidens skærme: Hvad vi så hos LG Display & Samsung Display

31 Jan 2024 |

Første kig: Sonys næste-generations miniLED LCD TV teknologi – opdateret

04 Jan 2024 |

Den næste streamingfase kommer til Danmark i 2024 

22 Dec 2023 |