Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonLG transformerer sin TV-forretning – forvent flere reklamer og tjenester - FlatpanelsDK

LG transformerer sin TV-forretning – forvent flere reklamer og tjenester

18 Jul 2023 | Rasmus Larsen |

Forvent at se endnu flere reklamer i dit LG TV i nærmeste fremtid, idet LG skal forvandles til et "smart life selskab", indledningsvis TV-forretningen.

CEO William Cho annoncerede den nye retning for LG Electronics under en tale i Seoul, Sydkorea, hvor han skitserede en transformation fra en hardwareorienteret virksomhed, der genererer salg og overskud på købstidspunktet, til "en platform-baseret service forretningsmodel, der genererer løbende overskud".

Du skal med andre ord forvente at se flere reklamer og flere reklamefinansierede tjenester i dit LG OLED TV eller "QNED" LCD TV i nærmeste fremtid.

- "Til at starte med, ved udgangen af dette år, forventes LGs TV-forretning at foretage en stor transformation baseret på vores webOS-operativsystem, der driver mere end 200 millioner Smart TV rundt om i verden. I overensstemmelse med dette har virksomheden til hensigt at omdanne sin TV-forretningsportefølje til en 'medie- og underholdningstjenesteudbyder' ved at udvide indhold, tjenester og reklamer i produkter, herunder LG OLED og LG QNED TV, som har differentieret konkurrenceevne," meddeler LG.


LG Channels

LG sagde, at man planlægger at udvide webOS-platformen til flere TV-mærker; en rejse som startede i 2021, rapporteret af Flatpanels. Et af komponenterne i strategien bliver en udvidelse af LG Channels, som er en streamingtjeneste med gratis reklamefinansieret indhold, der konkurrerer med bl.a. Samsung TV Plus og Pluto TV i Danmark, og endnu flere gratistjenester internationalt. - "Virksomheden vil investere mere end KRW 1 billion over fem år for at styrke indholdets konkurrenceevne og drive væksten af LG Channels – en reklamebaseret gratis broadcast-platform. LG Channels steg fra 20 millioner brugere i 25 lande sidste år til 48 millioner brugere i 29 lande i år. For at opnå kvantitativ vækst vil LG udvide kundekontaktpunkter ved at øge udbuddet af webOS-platformen til eksterne TV-mærker og udvide anvendelsen af webOS til andre produktgrupper."

LG 2023

LG transformerer til et 'smart life' selskab, indledningsvis TV-forretningen. Foto: LG

Billigere LG TV?

Med den nye strategi følger LG i fodsporene på Amazon, Roku og andre producenter af billig TV-hardware understøttet af reklamer og "anbefalinger". Rivalen Samsung har ligeledes redesignet sit TV-operativsystem, Tizen, med henblik på at vise flere reklamer og "anbefalinger", mens Google har gjort noget lignende i Android TV og Google TV, der benyttes af producenter som Philips, Sharp, Sony og TCL. Læs også: EU: Store TV-platforme skal tydeligt deklarere reklamer & 'anbefalinger'

LG webOS 23

webOS 23 i LGs 2023-modeller har allerede en halvsides reklamekarrusel. Photo: LG

LG's webOS blev redesignet for et par år tilbage til en brugerflade i fuld skærm med ekstra vægt reklamer inkl. fremhævet indhold fra partnere. Selskabet begyndte for nylig at udrulle fuldskærms webOS til ældre TV-modeller . Den nye retning er et brud med LGs nuværende strategi om at sælge high-end OLED TV, hvorfor det fordrer spørgsmålet: Bliver LG TV billigere? Tidligere på måneden blev Telly eksempelvis lanceret som den første gratis TV-skærm med reklamer.

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Status på UHD Blu-ray i 2024

26 Apr 2024 |

Smugkig på den kommende X (Twitter) app til Smart TV

26 Apr 2024 |

Får du også hvid skærm på DRTV? DR arbejder på løsning

26 Apr 2024 |

Apple Home & AirPlay support for første gang i 2024 Philips OLED TV

25 Apr 2024 |

1 million har oprettet login på DRTV

25 Apr 2024 |

Første 480Hz OLED panel til high-end gaming nu i masseproduktion

25 Apr 2024 |