Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonEndnu en Smart TV-producent lister indskudte reklamer ind på live-tv - FlatpanelsDK

Endnu en Smart TV-producent lister indskudte reklamer ind på live-tv

01 Apr 2022 | Rasmus Larsen |

Tendensen går mod flere reklamer på Smart TV. Nu begynder USAs største TV-producent at liste reklamer ind ovenpå tv-kanaler, foruden de reklamer der allerede ligger i programmerne.

En tendens

LG og Samsung har begge redesignet deres Smart TV-brugerflade for at kunne vise mere fremtrædende reklamer samt fremhæve indhold fra partnere, ligesom det kendes på Android TV. Ejere af Roku TV i USA har klaget over indskudte reklamer på live-tv. USAs største TV-producent, Vizio, har i flere år forsøgt at styre sin Smart TV-platform imod et reklameunivers, og nu tager selskabet næste skridt med såkaldte Jump Ads – indskudte reklamer på live-tv. Det udrulles i beta på eksisterende Vizio TV-modeller, som folk har betalt fuld pris for. - "Jump Ads repræsenterer endnu et skridt i VIZIOs igangværende mission om at forene Smart TV-oplevelsen med funktioner, der gavner seere, indholdsudbydere og annoncører," lød det fra Adam Bergman, salgsdirektør, Vizio Ads (oversat). Det er en tendens, at flere reklamer sniger sig ind i stadigt dyrere Smart TV, om end det stadig er mest udbredt i USA. Roku og Amazon FireTV bokse er igennem årene blevet solgt til forbrugere tæt på kostpris, hvorimod Smart TV kan nemt koste over 10.000 kroner. Når TV-platformen er den samme i alle producentens TV-modeller, skelnes der i reklameøjemed ikke imellem billigste og dyreste model. En anden tendens fra USA er såkaldt FAST (Free Ad-supported Streaming TV), hvor en streamingtjeneste udbydes gratis med reklamer. Danskerne får syn for sagen i maj med lanceringen af Pluto TV.

Holder øje med hvad du ser

Gennem sit datterselskab, Inscape, anvender Vizio såkaldt automatic content recognition (ACR) til at holde øje med alt, hvad brugeren ser på skærmen. ACR findes også i Smart TV fra andre mærker. Annoncører kan baseret på indsamlet brugerdata målrette reklamer ift. programmet, der vises. Reklamen er interaktiv og kan ved klik eksempelvis føre til en app. Fox er første partner, men Vizio oplyser, at de er i dialog med andre potentielle partnere. Vizio sælger ikke på nuværende tidspunkt TV-skærme i Europa.

Vizio Jump Ads

Eksempel på en Jump Ad på et Vizio TV. Foto: Selskabet

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Panasonic afslører nye Z90A, Z85A, Z80A OLED og W95A miniLED LCD TV

14 May 2024 |

Panasonics første Smart TV med TiVo lanceres in 24–65"

14 May 2024 |

DRTV gør problematisk login-funktion obligatorisk i september

14 May 2024 |

Imperial har skruet gevaldigt ned for lyden

14 May 2024 |

Nyt Loewe Stellar har MLA OLED og Samsungs Tizen OS

13 May 2024 |

Hvornår du kan forvente OLED i iPad Air, iPad Mini, MacBook Air & MacBook Pro

10 May 2024 |