Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonSony & Microsoft danner interessegruppe for at forbedre HDR-gaming - FlatpanelsDK

Sony & Microsoft danner interessegruppe for at forbedre HDR-gaming

20 Aug 2018 | Rasmus Larsen |

Sony og Microsoft har i fællesskab dannet HDR Gaming Interest Group (HGIG) og inviterer tv-producenter, spiludviklere m.fl. til at deltage i arbejdet med at forbedre HDR-spiloplevelsen. Med initiativet ønsker de desuden at ændre på, hvordan spilkonsol og TV taler sammen.

En bedre HDR-spiloplevelse

High Dynamic Range (HDR) er allerede et af de største fremskridt for spiloplevelsen i nyere tid, men Sony og Microsoft – rivaler på konsolområdet med hhv. PlayStation og Xbox – mener, at de kan få HDR til at se endnu bedre ud.

De to selskaber vil samarbejde om at sikre ”en bedre HDR-spiloplevelse” ved at danne en interessegruppe (HDR Gaming Interest Group). De inviterer tv-producenter, spiludviklere og andre selskaber i spilbranchen til frivilligt at deltage i arbejdet og implementere de foreslåede ændringer.

- ”HDR Gaming Interest Group, med deltagelse af førende virksomheder fra underholdnings-, spil- og tv-branchen, har analyseret problemerne bag de negative reaktioner på HDR-spil fra forbrugerne, og anbefaler retningslinjer for HDR-spilproduktion,” skriver Microsoft og Sony. ”Opsummeret vil kerneelementet i anbefalingen være at producere HDR-spil, der parametrerer tone-mapping, når spillet modtager information om HDR-skærmens tone-mapper. Dette vil kunne kompensere for variantioner i, hvordan skærme håndterer HDR.”

HGIG har frigivet “anbefalinger for bedste praksis” i HDR-spil baseret på fire retningslinjer (se tabellen for yderligere detaljer). HGIG siger, at selskaber skal ”anerkende forskelle” i HDR-hardware, sikre ”konsekvent og retfærdig spiloplevelse”, sikre at spil er ”fremadkompatible” i takt med at hardware forbedres, samt at forbrugere (og udviklere) har adgang til ”nemme og praktiske” værktøjer.


 HDR Gaming Interest Group


Ændrer på link mellem spilkonsol & TV

Det 24-siders lange dokument med anbefalinger for bedste praksis går ned i detaljer om, hvordan Sony og Microsoft forestiller sig, at ændringer skal implementeres på tværs af branchen. Det står klart, at der ikke blot er tale om små justeringer og at initiativet ikke at sat i søen for at undgå at tabe ansigt.

Forslaget indeholder således bemærksesværdige ændringer, hvad angår interoperabilitet imellem spilkonsol og tv-skærm – altså hvordan de to enheder taler sammen. Det er umuligt at gengive det hele her, men essensen er, at HGIG vil have en given tv-skærm til at kommunikere sine evner/billedparametre (sortniveau, maks lysstyrke, dynamik mm.) til spilkonsollen over HDMI. Direktør for HDMI Licensing, Rob Tobias, siger, at HDMI 2.1 er "klar til disse HDR forbedringer".

Spilkonsollen vil have en database, der indeholder tv-skærmes parametre samt information om tone-mapping (hvordan lysdynamik tilpasses), og spilkonsollen vil automatisk optimere sit video-output så det respekterer tv’ets parametre og begrænsninger. Der vil naturligvis være indbygget mulighed for at falde tilbage på et mere simpelt video-signal, såfremt konsollen ikke kan aflæse skærmens parametre.


 HDR Gaming Interest Group


Med andre ord: I stedet for at have en “dum” kabelforbindelse imellem spilkonsol og TV, foreslår man et nyt og mere intelligent system baseret på tovejskommunikation. Spilkonsollen vil vide om du spiller på et LCD-tv, OLED-tv eller en fremtidig skærmteknologi. Den vil også vide, hvad din skærm kan og ikke kan, hvad angår HDR. Der vil stadig være adgang til en form for brugerkalibrering, hvis man ikke er helt tilfreds med resultatet.

- “Denne samling af retningslinjer for bedste praksis, som foreslås, vil være nem at implementere og vil desuden give forbedret funktionsevne,” said HGIG. “HGIG ønsker bred deltagelse fra spil- og tv-branchen, og har til hensigt at foretage yderligere undersøgelser, hvad angår bedste praksis for forbedrede tekniske standarder relateret til HDR-spil. Det er planen, at retningslinjerne skal forbedres yderligere med mål om at tilbyde mere fordybende spiloplevelser, gjort muligt af HDR.”

Hvorfor er dette vigtigt? Det er det fordi HDR-billedkvaliteten svinger fra ekstremt dårlig til rigtig god på tværs af tv-skærme, og fordi der stadig er masser af hovedrum – højere lysstyrke, større farverum – indbygget i HDR-standarderne, hvilket fremtidens skærme givetvis vil kunne udnytte. Anbefalingerne sikrer således også, at dine favoritspil, potentielt, vil se endnu bedre ud på dine fremtidige skærme.

Det er naturligvis ikke første gang, at branchen forsøger at forbedre HDR. UHD Alliancen har forsøgt at skabe en certificering til tv-skærme, Hollywood-indhold, distributører og andre dele af videokæden. Desværre har dette initiativ ikke gjort meget for at afhjælpe situationen på tv-fronten, da alliancen har uddelt certificeringsstempler til selv kantbelyste LCD-tv, som ikke er i stand til at gengive ordentlig HDR. Initiativerne, som foreslås af HGIG, ser mere lovende ud, men der vil kræve en dedikeret indsats for at få det implementeret på tværs af branchen.

Ud over Sony og Microsoft, har LG og Vizio officielt sluttet sig til HGIG. Herudover har en række andre selskaber ”vist interesse i at deltage”, inklusiv Samsung, Panasonic, Philips, Ubisoft, EA, Activision m.fl.

High Dynamic Range er et stort fremskridt for spil og hvis du ikke allerede spiller i HDR, så går du glip af den bedste visuelle oplevelse. HGIG vil gøre oplevelsen endnu bedre – og vi håber, at det lykkes.

Background

Game platforms support High Dynamic Range (HDR)
PlayStation 4
PlayStation 4 Pro
Xbox One S
Xbox One X
Windows 10

Major game publishers have already released HDR games.
More than 100 HDR games were released so far on the above game platforms.

HGIG - Guiding Principles

The following are the guiding principles in identifying the best practice recommendations.

1. Acknowledge difference There is wide variance in how HDR content is processed in HDR displays, and the assumption that “displays perform exactly the same” cannot be taken. Each display’s HDR capability should be utilized to the full extent.
2. Consistent and fair game play Game design creative intent (e.g. a zombie appearing from the dark, an enemy shooter silhouetted in blinding light) needs to appear the same for consistent game playability, regardless of display performance difference.
3. Forward compatible The existing HDR game experience should not be deteriorated, but stable or even enhanced with the improvement of future HDR display performance.
4. Easy to use and practical for developers and consumers Practical and easy-to-use means must be prepared for game developers and consumers. For example, any processing should not consume resources that may affect real-time processing, and complicated manual setup operations (e.g. in-game calibration) should be avoided..

HGIG - Best practice recommendations

These best practice recommendations consist of the following elements. The best practice recommendations as a whole aim to achieve HDR rendering of game content as game creators intend and assure consistent user experiences with regards to objects critical to game play.

1. HDR games implement parameterized tone mappers that can render critical primary objects within a certain range of luminance to ensure consistent game play (“Primary HDR range”).
2. HDR displays preserve gradation within the Primary HDR range while in Game mode. Display manufacturers provide to game console manufacturers information relating to tone mapping to accommodate Games to leverage the full HDR capabilities of their HDR displays within the Primary HDR range. For PC monitors, recommendations based on standardization activities in the PC environment should still be incorporated.
3. Game consoles provide APIs to games in order to retrieve information relating to tone mapping to preserve gradation within the Primary HDR range. Game consoles also provide to consumers a system calibration which can override tone mapping information provided by display manufacturers, so that consumers can customize game play experience or optimize for different lighting environments.

Companies that have “expressed interest in participating”

Activision Publishing, Inc.
ASUSTek Computer Inc.
CAPCOM Co., Ltd.
EIZO Corporation
Electronic Arts
Epic Games
HP Inc.
Koninklijke Philips N.V.
LG Electronics, Inc.
Microsoft Corporation
Panasonic Corporation
SAMSUNG ELECTRONICS Co., Ltd.
Sony Interactive Entertainment
Sony Visual Products
SQUARE ENIX CO., LTD.
Toshiba Visual Solutions Corporation
Ubisoft
Unity Technologies
Vicarious Visions
VIZIO, Inc.
WB Games
- Kilde: HGIG

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Status på UHD Blu-ray i 2024

26 Apr 2024 |

Smugkig på den kommende X (Twitter) app til Smart TV

26 Apr 2024 |

Får du også hvid skærm på DRTV? DR arbejder på løsning

26 Apr 2024 |

Apple Home & AirPlay support for første gang i 2024 Philips OLED TV

25 Apr 2024 |

1 million har oprettet login på DRTV

25 Apr 2024 |

Første 480Hz OLED panel til high-end gaming nu i masseproduktion

25 Apr 2024 |