Netflix har succes med sine tiltag mod kontodeling og trak knap 6 mio. ekstra abonnenter i butikken i årets 2. kvartal. Tiltagene betyder, at prisen holdes i ro i mindst et år.
Når gratisterne begynder at betale, så får andre kunder ro. Det var budskabet fra Netflix i forbindelse med aflæggelsen af regnskabet for 2. kvartal 2023.
I "mere end et år frem" holdes priserne i ro på "de store markeder", sagde selskabet. Norden betegnes normalvis som et af Netflix' store markeder.
Knap 6 mio. flere abonnenter
I 2. kvartal lokkede Netflix yderligere 5,89 mio. abonnenter i butikken, så verdens største streamingtjeneste nu har i alt 238,39 mio.
Det sker i et udfordrende marked efter festen under coronapandemien. Nogle konkurrerende streamingtjenester mister kunder og f.eks. Viaplay har netop meddelt, at de fyrer 25% af de ansatte pga. en fejlslagen international ekspansion.
Det er kun hovedkonti, der tælles med. Ekstra betalende brugere, som er tilknyttet en hovedkonto vha. selskabets kontodelingsfunktion, medtælles ikke, men indgår i stedet som øget omsætning per abonnement (ARM).
Læs også: Netflix slår nu ned på kontodeling i Danmark: Koster 39 kr. at dele
Det er netop tiltagene mod kontodeling, der er medvirkende til, at væksten er kommet op i gear igen, oplyser Netflix. Disse tiltag, som allerede er introduceret i Danmark, rulles ud globalt fra denne måned,
Den interaktive graf (Infogram) kan ikke fremvises pga. dine valg i cookie-boksen.
Reklamepakken
Antallet af brugere på reklamepakken, som kun findes i en håndfuld lande, blev fordoblet i 2. kvartal, men er stadig en lille forretning samlet set.
Netflix tror på, at reklameforretningen med tiden kan udgøre en større del. Det foreløbige mål er 10% af omsætningen, hvilket man stadig er langt fra at realisere, lød det fra CFO Spence Neumann.
Lanceringen af reklamepakken har imidlertid allerede fået Netflix til at omrokere. I USA, Canada og Storbritannien har selskabet udfaset sin billigste pakke uden reklamer for nye abonnenter. Det vil sige, at man som udgangspunkt skal betale væsentligt mere for at slippe for reklamer.
Netflix sagde, at omtrent 95% af indholdet er tilgængeligt i reklamepakken, der muligvis kommer til Danmark i slutningen af året, ifølge en vurdering fra nogle aktører i den danske reklamebranche.
Netflix omsatte i 2. kvartal 2023 for 8,18 mia. dollars med et nettoresultat på 1,49 mia. dollars.