Salg af OLED TV er mere end fordoblet på et år
LG.Display meddeler i dag, at salget af OLED-tv-paneler er mere end fordoblet i første halvår 2018 sammenlignet med første halvår 2017 i takt med, at flere tv-producenter lancerer tv.Forventes fordoblet igen i 2019
Tv-skærme baseret på OLED-teknologi repræsenterer stadig en relativt lille andel af det globale tv-marked, der kører med årlig kadence på over 220 mio. enheder. OLED vinder dog hastigt indpas i high-end-segmentet og LG.Display klargør en ekspansion til mellemklassen.
LG.Display er den eneste fabrikant af OLED-tv-paneler i verden og leverer således samtlige paneler, som anvendes i skærmene fra LG, Sony, Panasonic, B&O, Philips m.fl. Selskabet meddeler i dag, at der globalt blev solgt 1,3 mio. OLED-tv-paneler i første halvår 2018, hvilket er mere end en fordobling i forhold til 0,6 mio. paneler i første halvår 2017.
I Danmark lå tv-salget i 2017 på 380.000 stk., ifølge GfK. OLED udgjorde knap 3% med over 10.000 solgte skærme. Salget af OLED-tv lå på ca. 6.000 og 1.600 stk. i henholdsvis 2016 og 2015.
- “Mange globale tv-mærker har valgt OLED-teknologi idet de anerkender teknologiens værdi, og derfor fører OLED-tv an på premium-markedet for tv,” sagde Yong-Kee Hwang, Chef for tv-afdelingen, LG Display. “LG Display vil være frontløber på fremtidens tv-marked ved løbende at udvikle differentierede produkter, der overgår kundernes forvetninger og ved at reagere på den kraftigt stigende efterspørgsel på OLED-tv via active investeringer i produktionskapacitet.”
LG.Display forventer, at salget lander på 2,9 mio. paneler for helåret 2018. Selskabet forventer, at produktionen igen næsten fordobles fra det nuværende output på 70.000 ark – hvorfra der kan udskæres mindre paneler – per måned på den 8.5G-fabrikken i Paju, Korea, til 130.000 ark per måned, når den nye 8.5G-fabrik i Guangzhou, Kina, står klar i anden halvdel af 2019.
På den lidt længere bane får produktionen et boost af, at selskabet har ”besluttet også at benytte 10.5G-fabrikken, som er under opførsel i Paju, til at fremstille OLED”. Det var tidligere planen, at 10.5G-fabrikken til at starte med skulle producere LCD-paneler. Den nye fabrik vil kunne producere mere avancerede og større OLED-tv, når den står klar.OLED med “futuristiske egenskaber”
Alt imens LG.Display oplever vækst, har Samsung, Hisense og TCL dannet en alliance i forsøget på at positionere “QLED” som direkte konkurrente til OLED. Nuværende ”QLED-tv” er ikke baseret på ny skærmteknologi, men i stedet LCD-tv med et lag af quantum dots.
Analyseselskabet IHS Markit estimerer, at salget af OLED-tv har overhalet QLED på trods af lavere produktionsomkostninger og Samsungs forsøg på at træde ind i mellemsegmentet med 6- og 7-serier af Q-modeller. Det lader til, at alliancen er ved at gå i opløsning idet Hisense gør klar til at lancere sit første OLED-tv.
LG.Display benyttede lejligheden til at pointere, at OLED ikke kun tilbyder ”uovertruffen billedkvalitet”. Teknologien muliggør også helt nye typer af tv-skærme såsom wallpaper samt “gennemsigtige, bøjelige og sammenrullelige skærme” i nærmeste fremtid.
- ”Da OLED ikke kræver en bagbelysningsenhed, er det den perfekte skærmteknologi til brug ved udviking af futuristiske egenskaber såsom gennemsigtige, bøjelige og sammenrullelige skærme.”
Flere nyheder
Streaming-kalenderen: Nyt på Amazon i juni
02 Jun 2024 |
Test: Canvas
31 May 2024 |