23. nov 2020, 12:11
#322996
Du har ret i, at de forskellige aflæsninger skyldes, at der kan samples i 8, 10 eller 12 bit for det aktuelle video mode (4K@120 Hz). 8 bit kan selvfølgelig udelukkes, da der er tale om HDR, men de 12 bit er ikke nødvendigvis forkert. Det kommer helt an på, hvordan PS5 fortolker LG tv'ets EDID. 10 bit er dog nok mest sandsynligt.
Det er korrekt, at PS5 ikke er et 12 bit system, men den er nødt til at kunne sample i 12 bit aht. understøttelse af skærme med HDMI 2.0 eller lavere. Ellers kan det give signalproblemer, f.eks. for 4K@60 Hz, der enten kan samples i 12 bit 4:2:2 eller 10 bit 4:2:0, da 10 bit 4:2:2 ikke er officelt del af HDMI 2.0 specs. Mit LG tv lader f.eks. til at foretrække at modtage HDR i 12 bit 4:2:2 frem for 10 bit 4:2:0 fra min PS4 Pro (i følge konsollens egen AV menu).
Det er korrekt, at PS5 ikke er et 12 bit system, men den er nødt til at kunne sample i 12 bit aht. understøttelse af skærme med HDMI 2.0 eller lavere. Ellers kan det give signalproblemer, f.eks. for 4K@60 Hz, der enten kan samples i 12 bit 4:2:2 eller 10 bit 4:2:0, da 10 bit 4:2:2 ikke er officelt del af HDMI 2.0 specs. Mit LG tv lader f.eks. til at foretrække at modtage HDR i 12 bit 4:2:2 frem for 10 bit 4:2:0 fra min PS4 Pro (i følge konsollens egen AV menu).
---
Mvh
Anders
---
Set up:
LG C1 55'' OLED
Sony STR-DN 1080 AVR
Panasonic UB820
ATV 4K 64 GB
Nvidia Shield TV Pro (2019)
Xbox Series X
PS5 Digital
Mvh
Anders
---
Set up:
LG C1 55'' OLED
Sony STR-DN 1080 AVR
Panasonic UB820
ATV 4K 64 GB
Nvidia Shield TV Pro (2019)
Xbox Series X
PS5 Digital