Videoen er ikke saglig, men OLED-teknologien. som pt. kan skrives i ental fordi kun LG.Display producerer paneler, er naturligvis ikke perfekt. Det bliver næste skærmteknologi heller ikke.
OLEDs nuværende udfordringer/begrænsninger består i:
- Stadig lidt for aggressiv ABL (Auto Brightness Limiter), hvilket kommer til udtryk i, at lysstyrken falder som funktion af, hvor stor en del af skærmen, der er hvid eller en meget lys nuance. Typisk slår ABL-funktionen ind efter 25% dækning af skærmarealet (kaldes 25% APL - average picture brightness) og falder gradvist op imod 100%. Det meste film og tv-indhold har dog en APL på under 25%, med undtagelser såsom f.eks. snedækkede landskaber. Ved 100% APL kan nyeste OLED-tv dog stadig levere 150-200 nits lysstyrke, hvilket er markant over referenceniveauerne for SDR-standarderne. Her er ABL-funktionskurven for hhv. 2016 og 2017 OLED. Det skabte en del røre internt i LG.Display, da jeg i sin tid fik fat i den og publicerede den, så det har ikke lykkedes os at få fat i kurven for 2018-modellerne.
- Farvemætning ved højeste lysstyrker. Det skyldes, at OLED subpixels er delt i fire, hvoraf en er hvid. Den bruges til at hæve lysstyrken ved HDR, men den udvasker primærfarverne (rød, grøn, blå) en smule. Det er sjældent synligt med mindre man sammenligner side-om-side, men udfordringen stiger i takt med, at man jagter stadig højere lysniveauer ifm. HDR. Man begyndte for nogle år siden at snakke "color volume", men det er et lidt misvisende koncept af flere årsager, så mange er stoppet igen.
- Lyshomogenitet i de mørkegrå farver. Det er stadig en udfordring 100% at undgå vertikale bånd og andre effekter.
Hvad der derimod ikke længere er et udbredt problem på OLED er black crush. Det blev så godt som løst med 2017-generationen. Jeg vil gætte på, at de brugere, som oplever problemer med black crush kører med forkert RGB-range i videokæden. Eksempler på dette er at sætte PlayStation 4 til "RGB Fuld" eller at tilslutte en PC uden at være opmærksom på RGB PC levels og RGB video levels.