17. sep 2022, 21:21
Jeg kan også klart høre forskel i dynamik på nogle film, hvor der f.eks. er mere skrald og 'oomph' på eksplosionerne mv, i forhold til filmens taleniveau - og så slet ikke nogen forskel på andre film der ikke gør brug af samme dynamikker.
Min mistanke er at det kunne handle om tabte metadata om forskellige lydelementer lydtryk/niveau, da jeg kan huske at PowerDVD, hvis man af vanvare kom til at vælge PCM i stedet for bitstream i det, overstyrede nøjagtigt de samme film og nøjagtigt de samme sekvenser, som man mistede dynamik fra, ved at vælge PCM fra enheder som ATV. Og for at mudre billedet endnu mere kunne jeg således også forestille mig, at der kunne være forskel på hvilke surroundrecievere der taber disse metadata ved PCM og hvilke der ikke gør det, hvilket måske kunne forklare hvorfor nogle oplever det og andre ikke gør? - Men er man, som også jeg er, ramt af fænomenet, så er forskellen der kan være i nogle film virkelig let og ret manifest at høre, måske særligt på et "muskulært" anlæg i forhold til en soundbar, når man switcher imellem PCM og bitstream afspilning.
PC: 7800X3D,RTX 4090 Gigabyte GAMING OC, 32GB@6K/CL30, LG CX
Stue: JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovev:77" S92C,VSX-325,ATV4K