4. maj 2022, 12:11
#342281
Er der nogen som er stødt på troværdige rygter om lancering af PS5 slim eller pro?
kabri skrev: ↑4. maj 2022, 12:11 Er der nogen som er stødt på troværdige rygter om lancering af PS5 slim eller pro?Mon ikke det vil dræbe PS5 forretningsmål, hvis de dårligt kan distribuere den første til alle kunder, og så begynde at tale om nye modeller som skal ud til kunder men ingen kan få dem.
Rasmus Larsen skrev: ↑10. mar 2023, 10:34Og så er der vel også stadig mange potentielle købere derude, som slet ikke har fået købt PS5 endnu. De kan lige så godt købe Slim-udgaven.Enig - Dét kan jeg se god ide i. Det ville kun være en såkald win-win situation (altså både mht æstetik og perifær praktik og OG som ny gaming enhed) for nye kunder, mens der jo ikke er noget fundamentalt ophidsende eller spændende ved en PS5 slim over en PS5 vanilla fra en rent gamer perspektiv som eksisterende ejer - Hvilket er perspektivet hvorfra jeg har svært ved at hidse mig op over en slim udgave.
Rasmus Larsen skrev: ↑10. mar 2023, 10:34En PS5 Pro ville jeg nok også være kunde til, idet jeg forventer, at den kommer senere end Slim.Pointen var først og fremmest den at DÉT ville være langt det mest spændende brug af die shrinks fra gamer perspektivet da det jo rent faktisk ville kunne ændre noget mht selve spillene, mens slim mere handler om æstetik, støm og praktisk indretning og den slags mere sekundære/perifære ting end om hvor spændende en konsol der er tale om mht afviklingen af spillene.
Lape skrev: ↑10. mar 2023, 09:53 Slim er som du skriver, samlet set billigere at lave, eller det er den i teorien ihvertfald. Chippen plejer at være mindst lige så dyr, da den er mere avanceret. Et lavere støjniveau og varmeudvikling fra maskinen og nemmere at transportere eller placere, vil da mere det give god mening, især taget i betragtning af hvor gigantisk en PS5 er.Jeg kan på både dit og Rasmus svar godt se at jeg fik formuleret mig noget mangelfuldt/indforstået og som sådan misvisende. Det var fra perspektivet som eksisterende ejer og med fokus på potentialerne angående spillenes settings og ydelse at jeg har svært ved at se kunne hidse mig op over en slim udgave og har "svært ved at fatte hvad en slim udgave skulle gøre godt for"
Lape skrev: ↑10. mar 2023, 09:53Jeg tror du overvurderer hvor godt Pro vil sælge.Det vurderer jeg slet ikke på - skulle jeg endelig gøre det ville jeg forvente at de billigere maskiner sælger bedre, ikke mindst globalt set.
Lape skrev: ↑10. mar 2023, 09:53 Jeg er selv fuldstændig ligeglad med raytracing, men så længe det kan slåes helt fra så jeg kan få 60-120 fps istedet, så er jeg glad. Jeg har haft 2080 Ti og nu 3080 Ti - venter på 4080 Ti - og jeg har aldrig gidet bruge Ray Tracing. Jeg har også set utallige spil med ray tracing hos venner, flere har 4080 og 4090 og tabet i ydelsen er stadig ikke det værd for mig, da jeg foretrækker 100 fps minimum i alt og gerne uden brug af DLSS/FSR, kan dog godt acceptere disse features på Quality preset i enkelte single player spil, men aldrig i multiplayer, der kører jeg kun native.Når Raytracing er gjort rigtig, så er det imho direkte epokegørende for både udseende, realismen og stemningen i spillet. Desværre er Raytracing mange ting og ofte er det, ikke mindst på konsol, men desværre også i mange PC spil, blot et ekstra mindre betydende lag (somme tider ligefrem f.eks. kun Raytraced shadows) oven på den eksisterende razorization som så henviser spillet til 30 fps på konsol og også æder lystigt af fps på PC. Men et spil der er fuldstændigt raytraced på alle parametre, inkl. mht. global illumination udgør en stor stemingsmæssig og grafisk opgradering i retning af langt større realisme som jeg personligt virkeligt værdsætter. FSR er jeg ikke større fan af, det fungerer imho ikke så godt i forhold til native rendering, men DLSS quality er ofte ligefrem pænere, mere detaljeret og mindre aliaised end native rendering er det, så det er jeg blevet stor fan af. De større kort i RTX 4000 serien er heldigvis så kraftige at man endelige kan både blæse og have mel i munden, så man kan få både pænt over både 100 fps i raytracede titler i max settings - om nødvendigt via DLSS3's imponerende velfungerende frameinterpolation, understøttet af en gameengine eksisterende motion vectors, z-buffers mv, så der ikke er samme mængde gætværk i spil som på et TV hvor det hurtigt ser skidt ud og giver helt ekstrem latency. Naturligvis kan prioriteringerne være helt anderledes og man fortrække at nøjes med Nvidia reflex som kompetiv spiller (selv om DLSS 2 faktisk forbedrer latency i nogle titler ved et given output). Men særligt til non-competitive titler som oftest er hvad jeg spiller, er AI funktionerne som en gave sendt fra himmelen. Raytracing er med 4000 serien endelig muligt uden mærkbare penalties, selv når man vil spille over 100 fps.
Lape skrev: ↑10. mar 2023, 09:53 Udviklingen af PS6 er selvfølgelig i gang og har sikkert være det længe. Jeg ved ikke hvad der skulle være så specielt ved PS6 fremfor de to tidligere.Jeg har hæftet mig ved at GPU udviklingen de sidste par omgang har taget nogle meget meget store skridt, i forhold til hvad jeg var blevet vant til at se, i generationerne der kom efter arkitekturgenerationen som PS5 og Xbox Series er bygget op omkring - og rygterne vil endog at RTX 5000 serien skulle blive det største hop for Nvidia hidtil - Så at en PS6 tager et mere substatielt hop også, har jeg således større tiltro til nu end den gang PS5 var under udvikling, på grund af de fremskridt der er sket siden PS5 blev udviklet. Så det spændende ved en PS6 er at den forhåbentligt også tager et ret stor hop, hvilket jo kun vil gavne udviklingen af multiplatformspillene til PC også igennen hele konsollens levetid - Det er derfor jeg principielt allerede glæder mig til at se næste konsol generation så snart den seneste er udkommet - Bare irriterende at der er så forbandet mange år imellem. Og jeg håber også virkeligt at AMD formår at hænge ved ELLER at Sony og Microsoft skifter til Nvidia til deres konsoller, såfremt AMD ikke formår at hænge ved på GPU fronten, når PS6 og næste Xbox's specifikationer skal endeligt og uigenkaldelig fasttømres til næste fase.
Lape skrev: ↑10. mar 2023, 09:53 Det er x86 det hele, men håber det betyder at flere og flere spil kommer på PC, så jeg ikke behøves en Playstation overhovedet. Jeg vil hellere bygge en custom PC til brug i stuen og det er faktisk også målet næste gang. Så kan jeg tweake alle spil til perfektion uden at være bundet i Sony eller Microsofts (dyre) økosystem og spille alle de PC spil jeg har købt gennem de sidste 25 år opsat præcist som jeg lyster og installere eventuelle mods, fremfor at være bundet til et par presets og betale dobbelt pris for spillet. Men konsol har stadig sin plads og jeg har også flere af dem stående, bare ikke ps5 endnu - synes ikke der har været grund nok endnu til at købe, så nu kan jeg lige så godt afvente og se om slim eller pro kommerDet er netop sådan jeg har haft det længe. Jeg ejer heller ikke en [nutidig] konsol [min seneste var PS3]. Jeg ser slet ikke, for mig eget(!) vedkommende behovet for en konsol. Det er imho langt mere spændende og fleksibelt med en high-end gamer PC hvor man kan skrue settings op så meget man lyster eller som den kraftigere hardware kan bære det eller bare selv justere hvad man prioriterer af settings mere end andet (Jeg hader f.eks. motion blur, chromatic aberration, film-grain og popups, men elsker at skrue f.eks. texture og render distance til max - sidstnævnte ofte i en *.cfg fil ud over hvad spillets indbyggede menuer nu giver mulighed for). Jeg venter også hellere et år hvis det skal være på en Sony spil titel, for at kunne spille den med højere mere detaljeret renderresolution og højere grafiske settings generelt. Supersampling, diverse mods og Nvidia Remix er også fantastisk til mange spiltitler og kan give selv aldrende titler nyt liv, så de NÆSTEN kommer til at ligne nye. Jeg er f.eks. stor fan af injection af SSRTGI i gamle titler, hvilket RTX 4090 er kraftigt nok til