Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af Millemis
#326528
Her er et billede fra min V1’er, som jeg lige havde gang i.
Jeg kan ikke forestille mig at det skulle være anderledes på en Eclipse MK2, da lydmulighederne stort set er de samme som dér. Menuerne ser blot lidt anderledes ud.
C7A19F9C-DF46-40FE-A0A0-C02880160768.jpeg
C7A19F9C-DF46-40FE-A0A0-C02880160768.jpeg (1.69 MiB) Vist 2076 gange
MM
#326530
disqus_f39Js8N2lr skrev: 29. jan 2021, 17:33 Nu var mit indlæg om "Har du stillet B&O disse spørgsmål?", det Viggo skriver i sit indlæg - Af Viggo Helbo - 21. jan 2021, 18:24 - men der gik lidt rod i det!

Nu må vi se om Viggo svare?

Jeg skal se det før jeg tror, at alle B&O højtaler står i opsætningsmenuen, det har de ikke gjort før, på tidligere TV-modeller, det har jeg ved selvsyn konstateret!
Her er opsætningsmenuen på min Eclipse MK2. Jo Beolab 1 er med.
Vedhæftede filer
IMG_4128.jpeg
IMG_4128.jpeg (1.67 MiB) Vist 2068 gange
#326546
Tak for billeder og svar, så har jeg da fået svar på det. Forventer at det samme gælder for Harmony! Utroligt, at der er forhandler det ikke gider finde svar på det, når man står og ser på et TV til over kr. 100.000,-

Så har det måske hjulpet, at jeg få år tilbage, klagede over der manglede nogle højtaler i opsætningsmenuen, på det TV jeg så på dengang (bl.a. Beolab 1).

Nu venter vi bare på, at Peter Pan skriver, om der sket nogle ændringer på Soundcenteret, fra Harmony MKI til Harmony MKII 's Soundcenter –

Viggo Helbo, har du prøvet at stille B&O Struer, alle de spørgsmål om lydindstillinger?
Brugeravatar
Af Millemis
#326552
disqus_f39Js8N2lr skrev: 30. jan 2021, 16:30
Så har det måske hjulpet, at jeg få år tilbage, klagede over der manglede nogle højtaler i opsætningsmenuen, på det TV jeg så på dengang (bl.a. Beolab 1).


Nu venter vi bare på, at Peter Pan skriver, om der sket nogle ændringer på Soundcenteret, fra Harmony MKI til Harmony MKII 's Soundcenter –
Jeg kan ikke erindre, at de ikke har været dér alle sammen.
Hvilket TV er det du snakker om?


Hvordan skulle Peter Pan kunne det - han kender hverken det ene eller det andet O_O

MM
#326560
@ disqus_f39Js8N2lr. Det er muligt selv at søge oplysninger på andre BeoVision tv, end det man selv ejer, hvis der noget du ønsker at vide. PT, ved jeg det ikke.

Millemis er nået til Avant 55 Anno 2014 - Hvis det skulle være en forudsætning for, hvad man kan tillade sig at skrive om. :)
Brugeravatar
Af Millemis
#326564
Peter Pan skrev: 31. jan 2021, 08:56
Millemis er nået til Avant 55 Anno 2014 - Hvis det skulle være en forudsætning for, hvad man kan tillade sig at skrive om. :)
Uden at ville starte nogen disput her...
mere for at de, der ikke er så bekendte med B&O’s måde at gøre tingene på, forstår sammenhangen.

Den lydbehandlingsenhed, der bruges i et Sound Center (Eclipse/Harmony) er i det store og hele den samme som blev introduceret i Avant MK1.
Derfor kan mine daglige erfaringer hermed sagtens overføres til, hvad der gælder for Eclipse/Harmony.
Herudover har jeg af og til diverse muligheder for at ‘pille i’ de nyere BV - muligheder, som jeg tvivler på at Peter Pan har hhv nogensinde får.

Så ja, det er en forudsætning for at jeg kan udtale mig.
Og lad det så være op til ejerne (spørgerne) af disse nyere BV, om mine tips/råd kan bruges til noget!

MM
#326576
HALL WiFi Streamer.

Billede
Denne streamer har indbygget 5V trigger signal du kan tilslutte direkte til dine
B&O højttaleremed RJ45 connector. HALL WiFi Streamer giver dit musikanlæg
eller dine aktive højttalereen trådløs forbindelse, så du kan styre musikken med
din telefon, tablet eller computer.

Tilslut WiFi Streameren til dit anlæg eller direkte til dine aktive højttalere med det
medfølgendekabel, sæt strømstikket i og forbind via Airplay2, Bluetooth 5 eller
Spotify Connect, så er du klar til at streame din musik fra din telefon eller tablet.

Er lyden lidt kedelig fra de indbyggede tv højttalere? Tilslut HALL WiFi Streamer
direkte i dit fjernsyn med HDMI ARC og få lyden ud i dine højttalere samt styringen
af volumen med din almindelige fjernbetjening. HALL WiFi streamer skifter auto-
matisk til HDMI hver gang dutænder fjernsynet, uanset hvilket output du har brugt før.

Airplay2 funktionen giver dig mulighed for at afspille musik med andre kompatible
airplay2højttalere, forstærkere, streamere etc på kryds og tværs af brands.

Specifikationer: Vægt 0.300 kg. - Størrelse 10 × 10 × 3.5 cm. - Receiver type -
Stereo. Strømforsyning: 5V 1.5A medfølger. - Tilslutninger: WiFi 2.4GHz & 5GHz,
Bluetooth 5, HDMI ARC, AirPlay 2, Spotify Connect, Optisk, DLNA. - Vægt: 80 Gram.
Farver: Sort/Hvid. HALL WiFi Streamer kan købes hos HALL Audio. Pris 1.499 Kr.
Tryk her.

Billede
Billede
#326598
Millemis skrev: 30. jan 2021, 22:44
disqus_f39Js8N2lr skrev: 30. jan 2021, 16:30
Så har det måske hjulpet, at jeg få år tilbage, klagede over der manglede nogle højtaler i opsætningsmenuen, på det TV jeg så på dengang (bl.a. Beolab 1).


Nu venter vi bare på, at Peter Pan skriver, om der sket nogle ændringer på Soundcenteret, fra Harmony MKI til Harmony MKII 's Soundcenter –
Jeg kan ikke erindre, at de ikke har været dér alle sammen.
Hvilket TV er det du snakker om?


Hvordan skulle Peter Pan kunne det - han kender hverken det ene eller det andet O_O

MM
Nu kan jeg ikke lige huske hvilken TV jeg så på dengang, men forhandleren fortalt, at jeg bare kunne bruge BeoLab 6000 i stedet for, det var det samme!

Så kan man spørge sig selv, om der overhovedet er nogen tilpasning at noget som helst, det er måske helt ligegyldigt hvilke højtaler man vælger i den opsætningsmenu?
#326606
Tak for billeder og svar, så har jeg da fået svar på det. Forventer at det samme gælder for Harmony! Utroligt, at der er forhandler det ikke gider finde svar på det, når man står og ser på et TV til over kr. 100.000,-

Så har det måske hjulpet, at jeg få år tilbage, klagede over der manglede nogle højtaler i opsætningsmenuen, på det TV jeg så på dengang (bl.a. Beolab 1).

Nu venter vi bare på, at Peter Pan skriver, om der sket nogle ændringer på Soundcenteret, fra Harmony MKI til Harmony MKII 's Soundcenter –

Viggo Helbo, har du prøvet at stille B&O Struer, alle de spørgsmål om lydindstillinger?
[/quote]


Mig og min Eclipse MK2 med 5.1 setup.

Ja….. jeg har kontaktet B&O Kundesupport. Min mail, der beder om hjælp til lyd-indstilling på mit nyindkøbte Eclipse MK2 og B&O´s svar, kan i læse nedenunder mit indlæg.

Efter at min forhandler havde opstillet Eclipsen og tilsluttet mine højtalere, prøvede jeg stille og roligt at sætte mig ind i alle Eclipsens indstillingsmuligheder.
Jeg fandt ud af at der manuelt var mulighed for yderligere at indstille forskellige parametre under lyd-indstillinger så som :

Aktivere Filtrering.
Omdirigeringsbalance.
Omdirigeringsniveau.
Panorering.

Disse indstillinger giver ingen mening (for mig) og ønsker at vide hvad der sker og hvad man opnår ved at justere på disse parametre.

Jeg har forståelse for at der er mange andre ting der har indflydelse på at ramme den “rigtige lyd” / wauw effekt… så som... valg af højtalere, deres placering, rummets størrelse og akustik m.m., men jeg syntes stadig det kunne være interessant at eksperimentere lidt.

Jeg har den mulig at oprette nogle flere højtalergrupper 5.1, 5,1a…..5,1 d og så bare “skyde løs” , men det giver da ingen mening.

For eksempel er standard indstillingerne/omdirigeringsniveauet -100 dB for Beolab 8000. Man udtrykker jo altid lydtryk i dB, en tryklufthammer frembringer en støj på ca. 110 dB, men jeg er sikker på at -100 dB skrevet som omdirigeringsniveau ved. BL 8000 betyder noget helt andet. ( Hvad forstås ved (minus) -100 dB)

Men min forhandler, B&O kundesupport og “MILLEMIS” er af den mening at, man bør være tilfreds med standard indstillingerne som Eclipse Soundcenter konfigurerer når de korrekte højtalertyper er valgt (også lade være mig at pille).

Men det forhindrer mig ikke i at jeg er utilfreds med, at når man køber et Eclipse Tv til ca. 70k... at man så ikke hos B&O kan få oplyst grundprincipperne i at fintune Eclipsens lydindstillingerne i et 5.1 setup.

Ps.: Det har ikke været mulig for mig at finde oplysninger i B&O´s vejledning/manual for Eclipse MK2. Hvorfor er disse lydindstillinger ikke beskrevet?

Jeg vil foreslå at kommende Eclipse/Harmoy ejere, der har interesse for dette emne / finjustering af lydindstillinger, får det belyst inden der lægges 70k/100k på bordet. Bortset fra problemer med "LYDINDSTILLINGER" er det sku et flot Tv, som jeg nok skal blive rigtig glad for.
#326607
Millemis skrev: 31. jan 2021, 10:19
Peter Pan skrev: 31. jan 2021, 08:56
Millemis er nået til Avant 55 Anno 2014 - Hvis det skulle være en forudsætning for, hvad man kan tillade sig at skrive om. :)
Uden at ville starte nogen disput her...
mere for at de, der ikke er så bekendte med B&O’s måde at gøre tingene på, forstår sammenhangen.

Den lydbehandlingsenhed, der bruges i et Sound Center (Eclipse/Harmony) er i det store og hele den samme som blev introduceret i Avant MK1.
Derfor kan mine daglige erfaringer hermed sagtens overføres til, hvad der gælder for Eclipse/Harmony.
Herudover har jeg af og til diverse muligheder for at ‘pille i’ de nyere BV - muligheder, som jeg tvivler på at Peter Pan har hhv nogensinde får.

Så ja, det er en forudsætning for at jeg kan udtale mig.
Og lad det så være op til ejerne (spørgerne) af disse nyere BV, om mine tips/råd kan bruges til noget!

MM
Kunne i to "KLOGE HOVEDER" ikke lade være med at "SLÅ HINANDEN OVEN I HOVEDET"........og i stedet bruge jeres krudt på at udvide vores horisont vedrørende finjustering af lyden på et Beovision TV...i må gerne tage udgangspunkt i et ECLIPSE.
  • 1
  • 181
  • 182
  • 183
  • 184
  • 185
  • 326