31. maj 2021, 00:45
#331547
Kontroversen omkring BladeRunner 2049 er mere kompleks end udelukkende good/bad.
Det er bestemt ikke nogen HDR referencedisk hvad angår nits, men den fremhæves alligevel ofte af mange, inkl anmeldere, fordi den ikke alene er en Cinematografisk flot film, men kompressionen på 4K BluRau fra filmens 4K intermediate bevarer og sikrer et meget skarpt, detaljeret og veldefineret billede mens HDR aspektets 10 bit vs SDR's 8 bit gør at farverne yderligere er mere velgraduerede (og på begge disse punkter 1080p versionen overlegen, mens der ikke er overvældende forskelle på lysstyrkerne). Så det Vincent med rette og ret åbenlyst er utilfreds med, er ret specifikt at filmen reelt ikke har de Nits og de maksimale lysstyrker, som man forbinder med HDR, men alligevel sælges som HDR, selv om dens 'director of photography' ikke kan lide lige det aspekt med øjenskærende lysstyrker eller tonemappingen forbundet med HDR. Men det betyder jo ikke disken ikke har mange andre kvaliteter at byde på og er en meget veldefineret og skarp 4K disk med en interessant film på både cinematografi og lyd.
Det er også værd at huske på at en BluRay jo ikke er et hak bedre til HDR eller høje lysstyrker end selv den mest bitrateudhungrede HDR streaming. BluRayens styrker i forhold til streaming handler om den bedre, mere veldefinerede, bedre graduerede og mere detaljerede encoding via højere bitrater end man finder på streamingplatformene og så skivernes tabsfrie lyd. Så de forcer en BluRay har specifikt over streamingen er netop stadig dem der er aktuelle i forhold til en film som Blade Runner 2049 med et flot (men ikke særligt lyst) 4K intermediate.
Selv om Blade Runner ikke var min egen primære fremhævelse, så kan man jo dårligt tage fra den at det stadig en flot cinematografisk velpræsenteret film der drager nytte at netop nogle af aspekter som 4K BluRay har af fordele over 4K streaming - også selv om Vincent så ikke er begejstret for kombinationen angående instruktørens creative intent og det at filmen sælges som HDR, selv om den med sine maksimale 200 nits næsten i praksis er at regne som SDR
(med 100 nits som reference) - i hvert fald hvad lysstyrker angår, men HDR har jo som sagt også andre fordele end alene bare høje nits, som bedre farvenuancer og dybder og bedre shadowdetails end 8-bit materiale.
Men personligt finder jeg stadig at Gemini Man (der dog ikke er en bedre film) har flere rent billedtekniske demo-forcer (ikke at forveksle med cinematografi, selv om det nu bestemt heller ikke er ringe i Gemini Man) at byde på. Og er maksimale nits også vigtige for en at have med i demoøjemed på en 800 Nits OLED skærm, så har Gemini Man svjh lidt over 5000 nits som maksimale nits (som så dog tonemappes ned til ca. 1/10 del i praksis på et OLED). Det dog også by a long shots dens HFR og over dobbelt så store temporale oplæsning der for alvor rykker den op i et interessant billedteknisk niveau som en særlig interessant "demo" film i forhold til andre. (med mindre man er en af dem der er overfølsom over for HFR)
PC: 7800X3D,RTX 4090 Gigabyte GAMING OC, 32GB@6K/CL30, LG CX
Stue: JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovev:77" S92C,VSX-325,ATV4K