Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#184848
kronholm skrev:
Remmerboy skrev:
kronholm skrev:Men det er nu noget åndssvagt, at man kan bestille online, og så hente det i den fysiske butik. Dermed har man jo så fortrydelsesret i de 14dage. Det burde være enten eller. :)
det kan du heller ikke. hvis du afhenter varen i den fysiske butik, frafalder de 14dages returret da det ikke er fjernhandel mere
Fordi du ved det, eller fordi du gætter? Når man betaler online, så er det et onlinekøb. Basta. Så er fona forpligtet til at give 14 dages fortrydelsesret. Ved Komplett kan man også hente sine varer, og der er fortrydelsesret. Så den må du længere ud på landet med.
http://www.retssal.dk/?page=emne&id=438&indexid=127
...så længe forbrugeren og den erhvervsdrivende ikke mødes personligt. Herefter er der ikke længere tale om fjernsalg.
når du går ned til butikken kan du stadigvæk stoppe handelen. at komplett stadigvæk giver dig 14dages returret (der er flere der gøre det) når man henter varen i butikken, betyder det ikke at loven siger at du har 14dages returret.
desuden skrev du bestille og ikke købe
#184849
Ok. Så siger vi købe. Det ændrer dog absolut intet, og der er stadig 14 dages fortrydelsesret, som er noget andet end returret. Tror fona får store problemer, hvis man køber tv online, selv sørger for transport-udgifter, for så at straffe kunden med dårligere handelsbetingelser. Lyder ikke specielt realistisk.
#184913
Fuksen skrev: Efter at have forlangt at tale med BUTIKSBESTYREN om problemet blev jeg mødt af det mest HIMMELRÅBENDE dårlige argument om at han havde solgt det specifikke tv MED TAB siden januar måned. Han kunne oveni købet vise mig det hvis det var........!

PIS OG PAPIR og som om jeg kan BRUGE DET TIL NOGET .......i forhold til hvad. ?
Ja det ved jeg godt .....i forhold til den budgetterede fortjeneste.
Men TAB.!!!!....aldrig i livet....så var det jo bedre og lade være med at sælge det. !
Det er faktisk meget sandsynligt at han har tabt penge på at sælge dig tv'et. Jeg arbejder til dagligt i en stor elektronik forhandler, som jeg gerne vil holde anonym, men hos os er det meget normalt at have et tab på op mod 500,- pr. tv vi sælger. Det lyder fuldstændig tosset, men det vidner også om hvilken konkurrence der er på markedet for tv. Og ja, du har ret i, at det på nogle punkter blot ville være bedre at lade vær med at sælge tv ;)
#184922
Kajs Bodega skrev:
Det er faktisk meget sandsynligt at han har tabt penge på at sælge dig tv'et. Jeg arbejder til dagligt i en stor elektronik forhandler, som jeg gerne vil holde anonym, men hos os er det meget normalt at have et tab på op mod 500,- pr. tv vi sælger. Det lyder fuldstændig tosset, men det vidner også om hvilken konkurrence der er på markedet for tv. Og ja, du har ret i, at det på nogle punkter blot ville være bedre at lade vær med at sælge tv ;)
Det har ingen relevans overhovedet for kunden.
#184928
kronholm skrev:Ok. Så siger vi købe. Det ændrer dog absolut intet, og der er stadig 14 dages fortrydelsesret, som er noget andet end returret. Tror fona får store problemer, hvis man køber tv online, selv sørger for transport-udgifter, for så at straffe kunden med dårligere handelsbetingelser. Lyder ikke specielt realistisk.
du har ret. så blev jeg klogere denne gang :)
http://politiken.dk/tjek/digitalt/digit ... g-kontakt/
Hvis man fx har bestilt varen på en hjemmeside, men betaler og henter den i butikken, så er det fjernsalg.
#184945
Otto J skrev:
Kajs Bodega skrev:
Det er faktisk meget sandsynligt at han har tabt penge på at sælge dig tv'et. Jeg arbejder til dagligt i en stor elektronik forhandler, som jeg gerne vil holde anonym, men hos os er det meget normalt at have et tab på op mod 500,- pr. tv vi sælger. Det lyder fuldstændig tosset, men det vidner også om hvilken konkurrence der er på markedet for tv. Og ja, du har ret i, at det på nogle punkter blot ville være bedre at lade vær med at sælge tv ;)
Det har ingen relevans overhovedet for kunden.
Det er jeg udmærket klar over, og finder det da også underligt, at sælgeren har hevet dette ind som argument. Men nu ville jeg bare lige pointere overfor trådstarter, som antydede at sælgeren havde løjet overfor ham, at han sagtens kunne have talt sandt i denne sag..
#184984
Kajs Bodega skrev:Jeg arbejder til dagligt i en stor elektronik forhandler, som jeg gerne vil holde anonym, men hos os er det meget normalt at have et tab på op mod 500,- pr. tv vi sælger. Det lyder fuldstændig tosset, men det vidner også om hvilken konkurrence der er på markedet for tv. Og ja, du har ret i, at det på nogle punkter blot ville være bedre at lade vær med at sælge tv ;)
KAJS BODEGA :

Jeg tror at alle med normal forretningssans ikke vil sælge noget med et decideret "tab". i ordets absolutte betydning.
Hvis det er tilfældet kunne de jo ligeså godt have kørt hele sendingen af tv på genbrugspladsen.( og undgå bøvlet med mig f.eks )

"Tab" er jo en variabel som kan defineres på mange måder ,men jeg vil gerne medgive (som også skrevet i det pågældende indlæg), at de ikke har tjent så meget som beregnet, og det kan jo så godt defineres som "Tab".
Budgetter kan drejes på mange måder.


Når det så er sagt ville det jo være et endnu større incitament til for FONA (når de nu ikke har tjent så meget på den ene handel) ...at prøve og "lokke" mig ind i butikken igen....eller "lokke" mig til at købe noget mere på vej ud....specielt hvis konkurrencen er så hård som du beskriver.

Og det kunne de gøre ved: God service - etik -og kundepleje.

Det føler jeg ikke de går ind for ved deres handlinger og metoder i FONA.
#184985
Fuksen skrev: Jeg tror at alle med normal forretningssans ikke vil sælge noget med et decideret "tab". i ordets absolutte betydning.
Hvis det er tilfældet kunne de jo ligeså godt have kørt hele sendingen af tv på genbrugspladsen.( og undgå bøvlet med mig f.eks )
.

Er det bedst at sælge til dig og tabe 500kr i forhold til indkøbsprisen eller det bedst at køre på genbrugspladsen og tabe 5000 som fjernsynet kostede i indkøb?
#185027
Fuksen skrev:
Kajs Bodega skrev:Jeg arbejder til dagligt i en stor elektronik forhandler, som jeg gerne vil holde anonym, men hos os er det meget normalt at have et tab på op mod 500,- pr. tv vi sælger. Det lyder fuldstændig tosset, men det vidner også om hvilken konkurrence der er på markedet for tv. Og ja, du har ret i, at det på nogle punkter blot ville være bedre at lade vær med at sælge tv ;)
KAJS BODEGA :

Jeg tror at alle med normal forretningssans ikke vil sælge noget med et decideret "tab". i ordets absolutte betydning.
Hvis det er tilfældet kunne de jo ligeså godt have kørt hele sendingen af tv på genbrugspladsen.( og undgå bøvlet med mig f.eks )

"Tab" er jo en variabel som kan defineres på mange måder ,men jeg vil gerne medgive (som også skrevet i det pågældende indlæg), at de ikke har tjent så meget som beregnet, og det kan jo så godt defineres som "Tab".
Budgetter kan drejes på mange måder.


Når det så er sagt ville det jo være et endnu større incitament til for FONA (når de nu ikke har tjent så meget på den ene handel) ...at prøve og "lokke" mig ind i butikken igen....eller "lokke" mig til at købe noget mere på vej ud....specielt hvis konkurrencen er så hård som du beskriver.

Og det kunne de gøre ved: God service - etik -og kundepleje.

Det føler jeg ikke de går ind for ved deres handlinger og metoder i FONA.
Som jeg skriver, så arbejder jeg til dagligt i en sådan elektronikforhandler, så på den baggrund VED jeg, at det ofte sker, at elektronik sælges med direkte tab - ikke med nedsat fortjeneste - nej direkte tab. Jeg forstår udmærket din undren over denne forretningssans, og tro mig, til tider undrer det også mig selv. Men der hvor vi så gerne skulle tjene pengene ind igen, er ved at sælge tilbehør til produkterne.. Og naturligvis, som du selv skriver, at yde en god kundeservice, og sørge for at kunderne kommer igen, og handler andre varer..

Men nu er økonomi og gode bruttoavancer jo ikke det eneste aspekt i en forretning. Et begreb såsom positionering er et yderst vigtigt begreb på mange markeder i dag - og også på elektronikmarkedet. Derfor er flere kæder også villige til at sælge produkter med direkte tab, for blot at positionere sig som værende billigere end konkurrenterne - tro mig, dét er der penge i til gengæld ;)
#185048
KASPERKK83:

Det har du fuldstændig ret i hvis alternativet er at tabe hele beløbet.

I mit tilfælde var det jo bare et argument som butikschefen brugte for at undgå og tage mit TV retur og sælge mig et andet for... Citat: "Så ville han jo tabe penge på det også!"

I min optik kunne det vel være ligegyldigt om det var mig eller en anden der købte det med "tab".

Men ellers er vi fuldstændig enige.!

KAJSBODEGA :


Jeg bøjer mig for din viden i denne sammenhæng ....men undre mig stadig over at det er en argumentation jeg som kunde skal deltage i ude i forretningen i forbindelse med "God service"

Jeg går jo ikke i fremtiden ind i en Elektronik biks med den tanke at :
" Nøhjee hvor er det synd for dem.... nu har jeg tænkt mig at købe et nyt TV af dem.... så nu skal de tabe penge igen....!

Til gengæld er det vel i princippet FONA´s egen skyld, at de ikke kan positionere sig på markedet på anden vis end ved at dumpe priserne.

Og så er vi jo tilbage ved det der er essensen af mit indlæg.........
#185052
@ Fuksen

.. hvis du må betale 1000,- mere for et produkt havde du så gået ind i den butik hvor du fik den kundebehandling du forventet eller der hvor den var billigst?

.. det er muligt du havde det... men kunder flest handler som oftes der hvor det er billigst. Nogen tager turen helt til tyskland for og spare nogen tusind lapper.

Jeg kan støtte "Kajsbodega" når det kommer til reelle tab ved salg i butik. men det er der mange grunde til :)
Det er ikke altid det er indtjente kroner det kommer an på... omsætning er blevet en vigtigere del for elektronikbranchen de sidste på. Gennemsnit avancen på tv, er en fjerde del, af hvad den var for 5-6 år siden.

men jeg kan kun gi dig ret i, at det er ligegyldigt for kunden om butikken taber eller tjener penge på et produkt.
#185325
Nauticay:

Vedr. den pågældende handel i mit tilfælde, kan jeg fortælle dig at FONA netop ikke var billigst!

Som skrevet tidligere er jeg ikke tilhænger af "stormagasiner" og derfor gik jeg i FONA for at handle....og så har jeg noget med at jeg ikke bryder mig om at mit nye TV skal "kastes" rundt af en eller anden fragtmand inden det lander hos mig,... derfor heller ingen nethandel.....som udgangspunkt.

At jeg så skulle løbe ind i en decideret vildledende FONA hjemmeside vedr. handelsbetingelser og en mangel på forståelse og imødekommenhed fra FONA da jeg påpeger det ....ja det kommer jeg åbenbart ikke længere med.

FONA vil ikke tage ansvar og henviser hele tiden til forretningspolitik.!

Mht. omsætning og tjente kroner i de forskellige forretninger har jeg kun et at sige, og det er at vi som forbrugere ikke stiller høje nok krav til forretningerne og den tilladelige opførsel på serviceniveauet. I min verden hænger det uløseligt sammen med at jeg får "lyst" til at handle i FONA igen!

Og der kommer FONA ikke ligefrem "godt fra start" med min oplevelse.!
#188018
Jeg kunne aldrig finde på at handle hos f.eks. Fona, Expert... I gamle dage var der noget med, at disse butikker pusse-nussede omkring kunden i hoved og r**, samt vidste en masse om det de solgte osv.

I dag finder jeg ud af hvad der er bedst via nettet, og så køber det billigste sted på nettet eller i fysisk butik. Så er jeg sådan set ligeglad med hvad ekspedienten prøver at bilde mig ind, blot prisen er ok, og ombytningsretten er i top. Selv syntes jeg Elgiganten opfylder kravende. Og deres ombytnings/returret er i top!

SLL
Af MTuxen
#190718
Wauw! Det er nok den mest irriterende situation man kan havne i - både som sælger men sørme også som køber. :s

Iflg. lovgivning så er en mundtlig aftale gældende i 24 timer medmindre andet er aftalt og kan dokumenteres. Hvis du ikke henvender dig som køber, og ikke har aftalt andet med sælger, så bortfalder din ret - i dette tilfælde - til at tilbagelevere TV'et på trods af, hvad sælger sagde med tilbagelevering. Det er en på den anden side svinsk og etisk ukorrekt at rådgive i den forkerte retning ud fra hvad du, som køber, fortæller du skal bruge/finde. Det er tilmed ulovligt at vildlede og rådgive ukorrekt overfor køber, så længe der er handlet i ond tro.

Jeg gad godt vide i hvilken Fona butik du har handlet. Er det Aabenraa, Odense eller et helt tredje sted? Fona spiller meget på deres service, ingen tvivl om det, men omvendt, så skal der også vurderes ud fra den enkelte situation, hvad der er mest rimeligt for begge parter. Det er klart, hvis du har rodet med TV'et derhjemme, har monteret det, tændt det, prøvet det og fedtet det til, at man som butik ikke kan sælge produktet til den oprindelige pris. Eller, man kan da prøve. Men hvem gider have et TV som allerede HAR været hos en køber og som allerede er brugt og stadig give fuld pris? Korrekt - ingen.

Man skal se det fra begges synspunkter. Tag Apple som eksempel; åbner du kabinettet til deres computers komponenter, så bortfalder al garanti og dækning ved eventuelle uheld. Er det også dårlig service, eller beskytter Apple bare sig selv mod eventuelle unfair mangler? Apple sikrer sig på denne måde, at folk ikke selv piller ved maskineriet og på samme måde, at kun de kan pille ved computeren. På den måde sikrer de sig, at Apple ikke får eventuelt dårlig omtale fordi computeren ikke virker som den skal - selv efter det er en selv der måske har pillet ved den. Det samme gælder for Fona - hvordan kan de vide, at det ikke holder op med at virke inden for 2 uger fordi du har behandlet det dårligt? De kan de ikke vide, så det er klart al tilbagelevering ikke kan lade sig gøre så snart produktet er taget i brug. På samme måde sikrer Fona sig trods alt bare mod eventuelle afskrivninger og tab ved at gøre det på denne måde. :)

Jeg tror du har haft en dårlig oplevelse fordi ikke selv har sat dig i, hvordan købeloven er skruet sammen. No offence, men de regler burde alle faktisk kende til - selv sådan en "lille" ting som at der kun er ET ÅRS GARANTI på et produkt - TV såvel som hovedtelefoner. O_O
Af JesperAndersen
#190746
MTuxen skrev:Wauw! Det er nok den mest irriterende situation man kan havne i - både som sælger men sørme også som køber. :s

Iflg. lovgivning så er en mundtlig aftale gældende i 24 timer medmindre andet er aftalt og kan dokumenteres. Hvis du ikke henvender dig som køber, og ikke har aftalt andet med sælger, så bortfalder din ret - i dette tilfælde - til at tilbagelevere TV'et på trods af, hvad sælger sagde med tilbagelevering. Det er en på den anden side svinsk og etisk ukorrekt at rådgive i den forkerte retning ud fra hvad du, som køber, fortæller du skal bruge/finde. Det er tilmed ulovligt at vildlede og rådgive ukorrekt overfor køber, så længe der er handlet i ond tro.

Jeg gad godt vide i hvilken Fona butik du har handlet. Er det Aabenraa, Odense eller et helt tredje sted? Fona spiller meget på deres service, ingen tvivl om det, men omvendt, så skal der også vurderes ud fra den enkelte situation, hvad der er mest rimeligt for begge parter. Det er klart, hvis du har rodet med TV'et derhjemme, har monteret det, tændt det, prøvet det og fedtet det til, at man som butik ikke kan sælge produktet til den oprindelige pris. Eller, man kan da prøve. Men hvem gider have et TV som allerede HAR været hos en køber og som allerede er brugt og stadig give fuld pris? Korrekt - ingen.

Man skal se det fra begges synspunkter. Tag Apple som eksempel; åbner du kabinettet til deres computers komponenter, så bortfalder al garanti og dækning ved eventuelle uheld. Er det også dårlig service, eller beskytter Apple bare sig selv mod eventuelle unfair mangler? Apple sikrer sig på denne måde, at folk ikke selv piller ved maskineriet og på samme måde, at kun de kan pille ved computeren. På den måde sikrer de sig, at Apple ikke får eventuelt dårlig omtale fordi computeren ikke virker som den skal - selv efter det er en selv der måske har pillet ved den. Det samme gælder for Fona - hvordan kan de vide, at det ikke holder op med at virke inden for 2 uger fordi du har behandlet det dårligt? De kan de ikke vide, så det er klart al tilbagelevering ikke kan lade sig gøre så snart produktet er taget i brug. På samme måde sikrer Fona sig trods alt bare mod eventuelle afskrivninger og tab ved at gøre det på denne måde. :)

Jeg tror du har haft en dårlig oplevelse fordi ikke selv har sat dig i, hvordan købeloven er skruet sammen. No offence, men de regler burde alle faktisk kende til - selv sådan en "lille" ting som at der kun er ET ÅRS GARANTI på et produkt - TV såvel som hovedtelefoner. O_O
Inden at du skriver sådant et indlæg - som man kan mene om hvad man vil - så burde DU sætte dig ind Købeloven; der er IKKE ET ÅRS garanti; Købeloven foreskriver alene 24 mdr. reklamationsret. NO OFFENCE :p
#190748
JesperAndersen skrev:Inden at du skriver sådant et indlæg - som man kan mene om hvad man vil - så burde DU sætte dig ind Købeloven; der er IKKE ET ÅRS garanti; Købeloven foreskriver alene 24 mdr. reklamationsret. NO OFFENCE :p
Og det har du fuldstændig ret i. Men omvendt så har jeg aldrig hørt om en butik, som ikke yder ihvertfald ét års garanti. Jeg tager det i mig igen mht det ene års garanti, men holder fast i det øvrige. :D
#190749
MTuxen skrev:
JesperAndersen skrev:Inden at du skriver sådant et indlæg - som man kan mene om hvad man vil - så burde DU sætte dig ind Købeloven; der er IKKE ET ÅRS garanti; Købeloven foreskriver alene 24 mdr. reklamationsret. NO OFFENCE :p
Og det har du fuldstændig ret i. Men omvendt så har jeg aldrig hørt om en butik, som ikke yder ihvertfald ét års garanti. Jeg tager det i mig igen mht det ene års garanti, men holder fast i det øvrige. :D
ØØHHHH......har du aldrig hørt om en butik som ikke yder i hvert fald et års garanti ???......du MÅ lave sjov!!!!
Se f.eks. blot her; http://www.elgiganten.dk/cms/c-bAcKeQuw ... ettigheder
#190751
JesperAndersen skrev:ØØHHHH......har du aldrig hørt om en butik som ikke yder i hvert fald et års garanti ???......du MÅ lave sjov!!!!
Se f.eks. blot her; http://www.elgiganten.dk/cms/c-bAcKeQuw ... ettigheder
Øøøhhhh, kom lige ned fra hesten. :p

Der er da også leverandørgaranti på varerne. Det er jo også en form for garanti. Derudover varierer garantien alt efter produkt og producent.

Så på den måde kan du have ret; butikken i sig selv yder ikke garantien, det gør leverandøren eller producenten. Men så yder Fona vel heller ingen garanti? Det er blot deres leverandører og producenterne der yder garantien? :o
#190752
MTuxen skrev:
JesperAndersen skrev:ØØHHHH......har du aldrig hørt om en butik som ikke yder i hvert fald et års garanti ???......du MÅ lave sjov!!!!
Se f.eks. blot her; http://www.elgiganten.dk/cms/c-bAcKeQuw ... ettigheder
Øøøhhhh, kom lige ned fra hesten. :p

Der er da også leverandørgaranti på varerne. Det er jo også en form for garanti. Derudover varierer garantien alt efter produkt og producent.

Så på den måde kan du have ret; butikken i sig selv yder ikke garantien, det gør leverandøren eller producenten. Men så yder Fona vel heller ingen garanti? Det er blot deres leverandører og producenterne der yder garantien? :o
Jeg ER skam helt nede på jorden :)

- men når du skriver et indlæg - som i sin helhed er sådan lidt "filosofisk anskuende" - og slutter af med at skrive/postulere hvilken garanti forretninger SKAL give iflg. Købeloven som er faktuelt forkert, så syntes jeg lige at det var passende at rette dine forkerte postulater :)
At du så derefter fortsætter med forkerte postulater, gør blot dit indlæg endnu mere...."underholdende" :p

Læs nu hvad Købeloven reelt er/indeholder - som Elgiganten helt korrekt gengiver i deres salgsbetingelser ( - hvor netop Formodningsreglen også gengives ) - og stop med dine "gætterier".......*op på hesten igen*

Fortsat god aften :)