Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lars Toft
#68512
Købte i Maj 2008 NAD’s topmodel A2 med indbygget 160GB harddiskoptager. Med beslag, højtaler osv., beløb denne investering sig til omegnen af 20.000kr. Da vi kun havde husantenne, hvilket vi stadig har, og aldrig har haft planer om at lave om på, var det et uomtvisteligt krav, at fjernsynet skulle være fremtidssikret på den front. Vi bliver forsikret om at dette selvfølgelig er tilfældet.
Vi var superglade for fjernsynet og især harddiskoptageren bliver brugt flittigt. Varmer mig ekstra godt, ved tanken om min fantastiske investering, da hele kampagnen vedrørende det nye tv-signal går i gang. Den vedrører jo ikke vores skærm. Glæden holder indtil for et par dage siden, hvor jeg ved en tilfældighed, falder over forskellige debatemner vedrørende mpeg2/mpeg4-problematikken. Af ren nysgerrighed gransker jeg papirerne på mit NAD A2, og til min store skuffelse kan jeg se at det kun er udstyret med en mpeg2-dekoder.
Hvad betyder det så?
31. Oktober 2009 ryger mit elskede DR Update.
2012 mister jeg så resten af public service kanalerne, dvs. DR, DR2 og TV2
Altså har jeg ikke noget dansk fjernsyn tilbage i 2012, SIKKE en fremtidssikring!
Ærgelsen bliver ikke mindre, da jeg finder ud af, at alt dette er vedtaget i sommeren 2007, dvs. et helt år før jeg køber mit tv. En sådan viden burde en specialforretning som Hifiklubben vel ligge inde med?
Løsninger?
Ekstern digital tuner der kan afkode mpeg4? Nej tak, det fylder, skal bruge en ekstra fjernbetjening og desuden udelukker det brugen af den indbyggede harddiskoptager.
Yousee, stofa, canal digital, parabol? Nej tak, igen er muligheden en ekstern boks som har indflydelse på harddiskoptageren, ellers kræver det en større sum penge til nedgravning af kabler.
Med alt den nyfundne viden, opsøger jeg den pågældende sælger, for at afkræve en forklaring og for at finde en løsning. Da jeg er færdig med at forelægge min sag, begynder guldkornene ellers at vælte ud af sælger: “Det var da ærgerligt”, “Det har vi ikke haft nogen viden om, desuden har vi ikke ressourcer til at undersøge den slags”, “Få jer en ekstern digital tuner, i kan lige så godt vænne jer til det”, “Det kan jeg desværre ikke hjælpe jer med” osv..
Er det normal adfærd overfor en kunde der føler sig godt og grundigt snydt?
Er min vrede og irritation begrundet?
Ved godt at det altid være ord mod ord, og vælger derfor heller ikke at hænge den pågældende sælger ud, da der ikke vil komme noget konstruktivt ud af det. Har bare brug for at få andres mening om denne sag.
På forhånd tak!
Lars
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#68514
I princippet kunne pågældende sælger jo have vejledt efter bedste evne, og ikke selv været klar over hvordan komprimeringsstandarden ville blive. I år 2007 var der ikke mange detaljer om TV-signalerne anno 2009. For et år siden burde man dog ikke arbejde i en hifibutik uden at vide at MPEG4 var nødvendigt efter år 2012.

Jeg kan se at vi selv bragte en længere artikel om digitalt TV, hvor det blev gjort meget klart hvad fremtiden ville bringe. Det var i april:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1207637872
Af BrianH
#68516
I 2012 gider du ikke bruge det forældede fjernsyn alligevel... :)
Af BrunoP
#68517
BrianH -> det var vel så dagens mest tåbelige, ukonstruktive, arrogante kommentar, flot. :s
Af BrianH
#68520
Arrogant kan man vel dårligt kalde indlægget, men sikkert ukonstruktivt...

Der kan nu heller ikke komme meget konstruktivt ud af tråden, der i bund og grund handler om at spørger vil hænge Hifiklubben ud. Næsten hver gang der er nogen der gør det, "glemmer" de at fortælle halvdelen af historien - nemlig butikkens.

Hvis man vil købe teknologi, må man leve med at den bliver opdateret og hardwaren forældet, og lade være med at tude over det bagefter.
Af Supergris
#68523
Jeg vil også mene, det med tunere er vildt skruet op!!!
Som BrianH skriver har en fladskærm udtjent sin værnepligt i 2012! Den kan vel altid bruges i soveværelset???
Muligheden for ekstern tuner vil altid være der, og bringer ofte udvidede muligheder med sig, så helt slemt vil jeg ikke mene, det er!
Af urbananen
#68527
Jeg kan ærlig talt heller ikke se hvad der er at himle op over.
Købte ligeledes et Samsung-TV til 20.000 i 2007, og det er allerede udskiftet med et pioneer, hvor der HELLER IKKE er TV-tuner, og må jeg sige jeg har det okay med. En Digital-box kan man jo sagtens gemme af vejen.
Af barfodcph
#68530
Hvis Lars Toft har beskrevet salgssituationen korrekt, så er det da ikke god stil at sælge manden et MPEG2 TV.

Selvfølgelig kan man tilslutte en boks, men hvis Lars har gjort meget klart at det var det han ville undgå, så er det da dårlig rådgivning.

Det er jo ikke alle der synes et TV skal skiftes efter 4 år.
Brugeravatar
Af truehorses
#68541
barfodcph skrev:Hvis Lars Toft har beskrevet salgssituationen korrekt, så er det da ikke god stil at sælge manden et MPEG2 TV.

Selvfølgelig kan man tilslutte en boks, men hvis Lars har gjort meget klart at det var det han ville undgå, så er det da dårlig rådgivning.

Det er jo ikke alle der synes et TV skal skiftes efter 4 år.
Helt enig! I ovenstående...Dårlig rådgivning hvis sagsfremstillingen er korrekt....

Og Urbananens indstilling er da helt tosset....At købe et tv til 20 kilo for kort efter at købe et andet tv til 20 kilo er da et udtryk for forkert dømmekraft i første omgang...I disse tilfælde må man jo tage de økonomiske tæv det giver.....man kan da ikke sige at sådan er det bare for den almindelige forbruger....især når han fra start af har givet udtryk for at han ønskede at blive fremtidssikret med købet....

Jeg skifter f.eks bil hvert 2. år...men kan da ikke tillade mig at sige at det så er den gældende norm for det ganske land....det er mit valg...