Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#354593
Hvordan ved du at kablet ikke fejler noget?
Jeg har flere gange haft et kabel hvor der har været en dårlig forbindelse i en af leder, og forbindelsen derved kun har kørt 100Mbit.

I øvrigt kan du jo være lige glad med kun at have 100 Mbit til dit ATV.
Der er alligevel ingen tjenester der bruger så høj bitrate.
#354599
Axlon skrev: 17. okt 2023, 19:47
HrJensen1 skrev: 17. okt 2023, 19:34 Man skal ikke bruge en switch til at fordele signaler - man skal bruge en router i accesspoint mode i stedet for - altså hvis der er behov for yderligere en fordeling, efter hovedrouteren. Ellers begrænser man internet hastigheden
Hvordan kan en router i accesspoint mode fordele ethernet ud? :(
Selvfølgelig skal man bruge en switch
Er vi ikke enige i, at en typisk router har fire LAN stik? Dvs du har fire forbindelsesmuligheder
#354600
HrJensen1 skrev: 19. okt 2023, 10:00
Axlon skrev: 17. okt 2023, 19:47
HrJensen1 skrev: 17. okt 2023, 19:34 Man skal ikke bruge en switch til at fordele signaler - man skal bruge en router i accesspoint mode i stedet for - altså hvis der er behov for yderligere en fordeling, efter hovedrouteren. Ellers begrænser man internet hastigheden
Hvordan kan en router i accesspoint mode fordele ethernet ud? :(
Selvfølgelig skal man bruge en switch
Er vi ikke enige i, at en typisk router har fire LAN stik? Dvs du har fire forbindelsesmuligheder
Jo en typisk ISP-boks, (den som de fleste kalder en router), har indbygget en eller anden form for modem + router + wifi AP + 4 port ethernetswitch.
Man kan så trække et langt ethernetkabel fra sin ISP-boks, til den anden ende af huset, og sætte en switch op, til at fordele ethernet ud til sine forskellige enheder. Det er helt normalt.

Hvis du virkelig mener at man ikke skal bruge en switch til at fordele ethernet ud til flere enheder, men derimod en router i accesspoint mode, så har du misforstået noget.
#354606
Axlon skrev: 18. okt 2023, 22:33 I øvrigt kan du jo være lige glad med kun at have 100 Mbit til dit ATV.
Der er alligevel ingen tjenester der bruger så høj bitrate.
Og medmindre der er mega langt mellem ATV og router, så kan man næsten med garanti få flere megabit med wi-fi. Hvis afstanden er kort, kan man nemt få 400-500 Mbps.
#354607
Axlon skrev: 19. okt 2023, 11:39 .....
Hvis du virkelig mener at man ikke skal bruge en switch til at fordele ethernet ud til flere enheder, men derimod en router i accesspoint mode, så har du misforstået noget.
Nå - så er det da mærkeligt, at man lærer det på en fagskole, at man skal bruge router i stedet for en switch, fordi routeren kan kommunikere med alle enheder samtidig, mens en switch fokuserer på en enhed af gangen, og skifter så hurtigt videre til den næste osv
#354611
HrJensen1 skrev: 19. okt 2023, 15:19
Nå - så er det da mærkeligt, at man lærer det på en fagskole, at man skal bruge router i stedet for en switch, fordi routeren kan kommunikere med alle enheder samtidig, mens en switch fokuserer på en enhed af gangen, og skifter så hurtigt videre til den næste osv
Ja det kan vi også blive enige om er mærkeligt at man skulle lære det på en fagskole :D
Istedet for at ødelægge tråden, så Google lige switch vs router ;)

Tilbage til trådens emne, så tror jeg stadigvæk at kablet fra ATV til switchen har en dårlig forbindelse.
Jeg ville helt klart prøve med et andet kabel.
#354633
Har ingen problemer haft med gigabit via kabel på mit AppleTV 4K.

Men ud over speedtest app’en tror jeg nu heller ikke at den ved streaming har brug for mere end de 100Mbps 🙃.

Måske læste jeg forkert, men har du prøvet at sætte en pc på det samme kabel du benytter til appletv’et? Selvom kablet er nyt og rated CAT 7 kan stikket i en af enderne godt være dårligt forbundet eller der kan være et knæk på kablet der har beskadiget en af lederne eller bare støv/skidt i switch/appletv’ets stik så der ikke etableres ordentlig kontakt og så laver appletv’et sikkert fallback til 100Mbps og stabilt link fremfor 1000 Mbps ustabilt link.

Prøv at tage kablerne ud og puste i begge hunstik i enhederne og på kablets stik, eller evt. sætte kablet i en anden port i switchen og se om det gør en forskel.
#354634
Kablet fejler som sagt ikke noget. Siden jeg forleden satte samme kabel direkte ind i routeren, får jeg fuld hastighed uden udfald, men så snart den går i gennem switchen downgrader den netkortet til 100mbit hvilket er underligt, da switchen klarer det fint som sagt på alle pc’erne uden problemer
#354641
Zion skrev: 20. okt 2023, 22:32 Kablet fejler som sagt ikke noget. Siden jeg forleden satte samme kabel direkte ind i routeren, får jeg fuld hastighed uden udfald, men så snart den går i gennem switchen downgrader den netkortet til 100mbit hvilket er underligt, da switchen klarer det fint som sagt på alle pc’erne uden problemer
Den eneste måde at finde ud af at kablet ikke fejler noget, er ved et teste det med en rigtig ethernet kabeltester.
Din måde at teste på, svarer til at mekanikeren tager bilen og kører 10m frem og tilbage, og konkludere at bilen ikke fejler noget.

Du har allerede fået en del hint her i tråden til at fejlfinde, men jeg fornemmer lidt at du ignorene dem alle, og allerede selv har lavet en konklusion, og så er det svært at forsøge at hjælpe dig :(
#354645
Axlon skrev: 21. okt 2023, 09:10
Du har allerede fået en del hint her i tråden til at fejlfinde, men jeg fornemmer lidt at du ignorene dem alle, og allerede selv har lavet en konklusion, og så er det svært at forsøge at hjælpe dig :(
Lidt ligesom jeg har det, når jeg siger at der er forskel på en router og en switch mht hvordan de fordeler signalerne...
#354658
Fordi i bliver ved med at sige nonsense. Det er ikke kablet, det er testet, det er ikke switchen, det er testet, derfor er jeres råd ret ligegyldige når i forsætter i stedet for faktisk at lytte, når jeg op til flere gange har sagt at switch og kabel fejler intet og er testet.