Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Fidoble
#355538
Hey

Jeg købte mig en SONOS Arc + sub under Black Friday.
Det hele er sat sammen med mit LG CX og nyeste Apple TV boks.
Alt virker som det skal, men der er alligevel noget der undrer mig lidt.
Når jeg tænder systemet med min ATV remote og der er kommet billede på, sker der ofte det at skærmen i nogle sekunder bliver sort, hvorefter billedet kommer på igen.
Sådan var det ikke før SONOS, så jeg pålægger SONOS ansvaret for det.
Men hvorfor gør den det? Nogen der har en god forklaring på det?
Af Fidoble
#355620
Jeg tror du har ret i at det er det jeg oplever. For umiddelbart er der ikke nogen indstillinger der bliver ændret når den gør det. Men jeg gad godt vide hvad og hvor det sker, for så kunne jeg måske tvinge den til en indstilling for at undgå det?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#355621
I princippet kan du godt tvinge Apple TV 4K til at bruge HDMI ARC (uden eARC) til lyd op til Dolby Atmos (bitstream i stedet for PCM MAT 2.0), men jeg er ikke klar over, om det virker 100% på tværs af alle apps, og uden forsinkelse.

Hvis du vil prøve at se om det ændrer noget og tingene stadig fungerer efter hensigten, så prøv at slå eARC fra i dit LG CX, og kør alene med normal ARC.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#355623
PS: HDMI ARC vil dog begrænse spillyd fra f.eks. PlayStation og Xbox til 2.0 stereo. Her er bitstream ikke rigtig en løsning da forsinkelsen er for høj, når konsollen skal ompakke spillyd i realtid til et komprimeret bitstream.
Af Fidoble
#355644
Jeg tror bare jeg lever med det. På min gamle HEOS soundbar var der kortvarigt en forsinkelse på lyden inden soundbaren var "vågen". Det er jo lidt det samme her, bortset fra der også er kortvarigt sort skærm.