Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#355364
Hjælp!

Har lige installeret mit nye LG C3. AppleTV 4K er tilsluttet HDMI1. Soundbar tilsluttet HDMI2 (som er eARC). Virkede på mit gamle LG men nu får jeg ingen lyd ud på Soundbaren.

AppleTV er sat til følgende under Video og lyd:
Lyd ud: Modtagerhøjtaler
Lydformat: Auto

På TV’et har jeg valgt Lydudgang: HDMI (ARC)-enhed Burde det ikke stå eARC da både TV og Soundbar understøtter e(ARC)?

Soundbaren (Bluesound Soundbar+) har jeg valgt auto sende som har virket med det gamle TV.

Under indstillinger for HDMI på TV står HDMI1 hvor AppleTV er sat til til PCM.

Hvad gør jeg forkert?
Senest rettet af ChrisJJ 2. dec 2023, 15:08, rettet i alt 1 gang.
#355365
'Modtagerhøjttaler' under 'Lyd ud': Er der et logo med et TV? På min hedder det 'Tv-højttalere', men jeg ved ikke om den skifter navn, hvis den registrerer en soundbar. 'Lyd ud'-menuen er nemlig tiltænkt trådløs lyd, altså så man kan sende trådløs lyd udenom TV'et direkte til en soundbar eller HomePod.

På tidligere LG OLED TV kalder de det stadig bare ARC selvom man bruger eARC (der ligger et andet sted i indstillingerne) i output-listen, så det er sikkert også tilfældet på C3.

Under indstillinger for HDMI på TV og HDMI1 skal den muligvis over på 'bitstream' i stedet. Nu er jeg ikke lige foran mit LG GX, men her har LG valgt, at bitstream bare lader signalet være, mens det gør efter eller andet ved signalet, når man vælger PCM. Jeg tror det er nogle indstillinger, som de ikke har fået opdateret helt ift. eARC.
#355368
Rasmus Larsen skrev: 23. nov 2023, 12:47 'Modtagerhøjttaler' under 'Lyd ud': Er der et logo med et TV? På min hedder det 'Tv-højttalere', men jeg ved ikke om den skifter navn, hvis den registrerer en soundbar. 'Lyd ud'-menuen er nemlig tiltænkt trådløs lyd, altså så man kan sende trådløs lyd udenom TV'et direkte til en soundbar eller HomePod.

På tidligere LG OLED TV kalder de det stadig bare ARC selvom man bruger eARC (der ligger et andet sted i indstillingerne) i output-listen, så det er sikkert også tilfældet på C3.

Under indstillinger for HDMI på TV og HDMI1 skal den muligvis over på 'bitstream' i stedet. Nu er jeg ikke lige foran mit LG GX, men her har LG valgt, at bitstream bare lader signalet været, mens det gør efter eller andet ved signalet, når man vælger PCM. Jeg tror det er nogle indstillinger, som de ikke har fået opdateret helt ift. eARC.
Det er spøjst. Hvis jeg deaktiverer eARC understøttelse i en af menuerne så er der hul igennem. Var da bestemt af den opfattelse at min Bluesound Pulse Soundbar+ var med eARC og ikke bare ARC. Den understøtter Dolby Atmos, så er den vel med eARC - korrekt?

Det forklare jo så ikke hvorfor lyden forsvinder hvis jeg slår eARC understøttelse til?
#355369
karuso skrev: 23. nov 2023, 12:54 Er der ikke 2 hdmi indgange på soundbar hvor den ene er mærket eARC ?
Nej min Soundbar har kun en HDMI indgang. Men den understøtter Dolby Atmos og det kan den vel ikke hvis det ikke er eARC.
#355370
Ifølge Bluesound skulle Pulse Soundbar+ have eARC: https://content-bluesound-com.s3.amazon ... asheet.pdf

Måske eARC skal aktiveres på selve soundbaren?

Atmos kan godt komme igennem over normal HDMI ARC, men kun i komprimeret bitstream. Det vil virke fint nok med film/serier, men ikke med konsolspil i Atmos (der vil være for stor lydforsinkelse).
#355371
Rasmus Larsen skrev: 23. nov 2023, 13:10 Ifølge Bluesound skulle Pulse Soundbar+ have eARC: https://content-bluesound-com.s3.amazon ... asheet.pdf

Måske eARC skal aktiveres på selve soundbaren?

Atmos kan godt komme igennem over normal HDMI ARC, men kun i komprimeret bitstream. Det vil virke fint nok med film/serier, men ikke med konsolspil i Atmos (der vil være for stor lydforsinkelse).
Der er ingen mulighed for at aktiverer eARC i indstillingerne på Soundbaren. Jeg spiller ikke så hvis det bare er der det er et problem så går det nok.

Må lige få læst op på diverse indstillinger generelt for dette setup. Der er godt nok mange muligheder i TV menuerne ;;)
Af Spoxy
#355378
Dette er sakset fra manualen:
"HDMI eARC: Using the HDMI cable provided, connect one end to the eARC input of the PULSE SOUNDBAR+ and the other
end to an ARC-enabled HDMI output on your television. You may be required to enable ARC in your TV settings. Consult
you TV user manual for more information. The HDMI source will appear as HDMI ARC in the BluOS App."

Så det burde virke
#355385
Jeg har sat det medfølgende HDIM kable i soundbaren og den anden ende i HDMI 2 som er eARC på TV’et. Der er lyd via soundbaren hvis jeg deaktiverer eARC kompabilitet i en af menuerne på TV’et. Slår jeg det til forsvinder lyden helt. Jeg vil jo mene at kablet som fulgte med soundbaren burde være godt nok men tror jeg må prøve med et andet kabel.
#355386
Skal jeg vælge PCM eller Bitstream for HDMI1 HVOR MIT Apple TV er tilsluttet?
#355397
ChrisJJ skrev: 23. nov 2023, 19:49 Jeg har sat det medfølgende HDIM kable i soundbaren og den anden ende i HDMI 2 som er eARC på TV’et. Der er lyd via soundbaren hvis jeg deaktiverer eARC kompabilitet i en af menuerne på TV’et. Slår jeg det til forsvinder lyden helt. Jeg vil jo mene at kablet som fulgte med soundbaren burde være godt nok men tror jeg må prøve med et andet kabel.
Jeg er ikke selv stødt på det i praksis, men eARC har faktisk en 'retning' i kablet, ifølge kabelproducenter. Prøv lige for en sjov gangs skyld at vend kablet omfra soundbar til TV, så hver ende sidder modsat ift. i dag.
#355423
Rasmus Larsen skrev: 24. nov 2023, 05:16
ChrisJJ skrev: 23. nov 2023, 20:09 Skal jeg vælge PCM eller Bitstream for HDMI1 HVOR MIT Apple TV er tilsluttet?
Lad den stå på bitstream, som er udgangspunktet.

Og nede under 'Digital Sound Out' (min LG GX er på engelsk, men det ligger 2 punkter længere nede ift. 'HDMI Input' i menuen), vælg da 'Pass Through'.
Hjalp desværre ikke. Tænker kablet må være der problemet ligger. Jeg får et andet HDMI kabel til test på onsdag. Så må vi se om det løser problemet. Tak for hjælpen til nu.