Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af NisJensen1
#353358
Hej.

Jeg er ved at lave en Budget hjemmebiograf i min kælder. Indtil nu her jeg købt et 85" tcl 85c735 tv og så har jeg lige købt følgende højtalere/sub brugt:
2 stk Argon Octave 4
1 stk Argon Alto Series center
1 stk Argon Sub Bass8

Hvilken surround forstærker skal jeg bruge til det? Jeg vil gerne have noget simpelt og meget gerne brugt. Jeg vil gerne have noget som understøtter 5.1, så jeg senere kan købe et par bag/side højtalere mere og få surround lyden. Kan I anbefale noget?

Tak for hjælpen.
Brugeravatar
Af NisJensen1
#353364
Jeg her f.eks. faldet over denon avr x500, som jeg kan se mange sælge med til de billige surround løsninger. Hvordan er den? og hvad får jeg mere hvis jeg f.eks. køber den større denon avr x2000 i steder?
Af Supergris
#353393
Hvor i landet bor du?
Jeg er sikker på, der nok er en eller flere, der har noget stående, som du kan få glæde af.

Jeg har faktisk selv en Pioneer VSX-1015 i guld stående, som ikke har spillet de sidste snart 12 år, men bare har stået og kedet sig.
Måske jeg skulle prøve at få den tilsluttet og give den lidt gymnastik.

Den har ikke HDMI, og kan ikke dekode HD-lydformaterne eller Atmos, men tag ikke fejl, den spiller bedre end mange af de nye modeller til omkring 10.000 kr. og er bygget som en kampvogn.

Hvis du ikke har brug for HDMI kan den og lign. modeller findes til meget små penge, som i hundreder, ikke tusinder...
Brugeravatar
Af NisJensen1
#353395
Supergris skrev: 26. aug 2023, 09:17 Hvor i landet bor du?
Jeg er sikker på, der nok er en eller flere, der har noget stående, som du kan få glæde af.

Jeg har faktisk selv en Pioneer VSX-1015 i guld stående, som ikke har spillet de sidste snart 12 år, men bare har stået og kedet sig.
Måske jeg skulle prøve at få den tilsluttet og give den lidt gymnastik.

Den har ikke HDMI, og kan ikke dekode HD-lydformaterne eller Atmos, men tag ikke fejl, den spiller bedre end mange af de nye modeller til omkring 10.000 kr. og er bygget som en kampvogn.

Hvis du ikke har brug for HDMI kan den og lign. modeller findes til meget små penge, som i hundreder, ikke tusinder...
Tak for svar. Jeg kan nemlig godt se på dba/facebook at der er rigtig mange ældre forstærkere til salg, hvor man sikkert for en masse kvalitet.

Jeg havde forestillet mig at jeg gerne vil have med HDMI. Jeg ved ikke rigtig noget om HD-lydformaterne eller Atmos, men det er jo nok ikke noget man får hvis man køber en ældre brugt forstærker, men jeg tror heller ikke det er der forskellen ligger for mig.

Jeg har fundet en Denon, AVR-1912 til lige under 1000 kr. Den har sådan en microfon med til kalibrering. Er det noget værd i praksis? og er det ikke en ok low entry starter forstærker?
Af Supergris
#353399
HDMI åbner muligheden for HD-lydformaterne.
Toslink har ikke båndbredde nok til at kunne overføre tilstrækkelig data; desuden er det rart at have, hvis man har flere enheder, da receiveren kan bruges som AV-central, hvor du kan tilslutte alle dine lyd- og videoenheder og så nøjes med et enkelt HDMI-kabel fra din receiver til dit TV/projektor, hvilket er specielt belejligt, i tilfælde af der er tale om en projektor-opstilling, da den som regel ikke er placeret i nærheden af al den øvrige elektronik, der bruges til at afspille kildematerialet.

Hvis du ikke har Blu-ray-skiver, du skal afspille (HD-lyd), flere forskellige spillekonsoller eller lign. og kun har brug for at din receiver skal tage sig af lyden, har du højst sandsynlig ikke brug for HDMI.
Som det er i dag tilbyder streamingtjenesterne ikke HD-lyd, og jeg tvivler på, det sker i nærmeste fremtid, men de "gamle" formater rækker for langt de fleste.

Blot fordi man havde forestillet sig noget, kan det sagtens vise sig, at det var noget, man egentlig ikke havde brug for; på den anden side så er de receivere, der ikke har HDMI ved at være nogle gamle svende, men derfor kan de sagtens spille op med de nyere modeller, når det gælder lydkvalitet...
Brugeravatar
Af FrankJensen
#353446
Spring nu ikke over hvor gæret er lavest, vælg en med hdmi og Atmos , har man Netflix stor pakke er lyden også i Atmos på mange film og serier, tv 2 PLAY har også god lyd😎. Frank
Brugeravatar
Af NisJensen1
#353504
Jeg endte med at købe en Denon avr-1912 til 700 kr, i flot stand. Den har været super nem at sætte op og audyssey calibration var nemt for en amatør som mig.
Jeg kan ikke få lyden til at virke med hdmi Arc, så har brugt et optiske Toslink kabel. Billedet går fint igennem fra forstærker til tv, men lyden gør ikke. Der står high speed på hdmi kablet, men det er gammelt, så måske det ikke er 1.4.

Tak for hjælpen til alle.
Af Supergris
#353516
Jeg hæftede mig ved, både du og "halvautomat" har samme problem med, at HDMI Arc ikke virker!

Jeg vil tro, I begge ikke har fået det slået til.

Prøv at følge dette link, og se om I bliver klogere: