Det giver altså ingen mening, gutter. Konsollen reenkoder fra PCM til bitstream, hvis I sætter den til Dolby eller DTS, med kvalitetstab og forsinkelse til følge. Det er ikke passthrough af bitstream. Spil genereres jo altså i realtid, hvorfor lyden slet ikke ligger nedpakket til bitstream eller andet.
At I oplever en forskel er 100% bekræftelse af, at jeres lydenhed ændrer på lyden, når den udpakker bitstream eller at konsollen gør det. Hvis man synes om det, så er det jo en smagssag. Ligesom nogen gerne vil have deres TV til at lave motion smoothing mv.
Jeg har ikke oplevet det i de setups, jeg har testet gennem tiden.
Muligheden for at vælge Dolby eller DTS på spilkonsoller handler om bagudkompatibilitet med gamle setups (HDMI ARC og optisk lysudgang). Her er PCM begrænset til 2.0 stereo og så kan man kun få 5.1 surround med up-mix i receiveren (hvilket jo giver mindre surround-effekt) spsom Dolby Pro Logic II eller ved at få f.eks. konsollen til at reenkode til DTS eller Dolby (pga. båndbredde i signalet). Signalvejen betyder noget.
Supergris skrev: ↑27. sep 2022, 22:10
Det har ikke noget med TrueHD eller lign. at gøre.
På en PS3 eller PS4 er der kæmpe forskel på lyden, blot ved at vælge DTS eller Dolby Digital i stedet for PCM.
Meget mere af det hele og væsentlig mere gang i surroundeffekterne...
Hvad er din signalkæde og hvilke enheder?
Supergris skrev: ↑28. sep 2022, 15:52
Ja, faktisk...
Personligt har jeg nu ikke lagt mærke til nogen lag, så det er sikkert afhængigt af setup, ligeledes er der i nogle tilfælde mulighed for delay +- under indstillinger ved setup...
Forsinkelsen er der uanset setup for den ligger overvejende ovre i reenkodningen på konsollen. Spørgsmålet er, om man bemærker det. Jeg synes personligt det gør spillene uspilbare.
Man kan ikke bruge delay funktionen til spil. Det virker i praksis kun med pakketeret indhold, hvor det ikke er afgørende, at billedet kommer igennem med det samme. Frames i spil kan ikke rigtig forsinkes i skærmens controller.