Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af TBC
#318059
Exception skrev: 18. aug 2020, 13:47 Givet vi befinder os i 2020, så ville det være belejligt såfremt man begyndte at udfase "lossy" lydformater.
Det skal vi næppe regne med at komme til at se forløbigt. Det ville betyde at udbyderne skulle ca 10-doble båndbredden på lyd og båndbredde koster penge. Det er derfor udbyderne der ser rimelige ud (Netflix, iTunes, Amazon m.fl) på både lyd og video har gjort en hel videnskab ud af at benytte så lidt som mulig båndbredde uden at folk bemærker kvalitetstabet på almindeligt udstyr i en almindelig setting.
Af barslund69
#318065
Selv hvis man har et billig surround anlæg med evt en sub kan man høre kæmpe forskel om det en komprimeret lyd eller lossless lyd der kommer ud af systemet .
Der er en verden til forskel.
Nanturligvis hvis man ser en eller anden gange produceret film hvor lyd sporet er kanon ringe fra producenten side er der ikke så meget at hente men ud over det er der 99% af tiden stor forskel på samme film
Af Exception
#318069
Vil nu også læne mig op af den påstand, at man sagtens kan høre forskel på komprimeret kontra ukomprimeret lyd.
Har du f.eks. et musikstykke du kender godt, og du afspiller dette både som MP3, og som FLAC, så tror jeg de fleste kan høre mærkbar forskel - og som Barslund påpeger, selv på relativt billigt udstyr.

Naturligvis så vil alle streamingtjenesterne nok holde sig til laveste fællesnævner (endnu). Vi kan dog håbe på at lydsiden generelt på et tidspunkt kommer lige så meget i søgelyset som fremgangen af opløsninger på billedsiden.

Enig i at mastering selvfølgelig også er vigtig for hvordan det samlede indtryk tager sig ud.

Mht. Min egen personlige indstilling til lyd, så har jeg været med på vognen siden dengang 5.1 var "The shit" i DK.
I dag vil jeg hellere nøjes med et par super gode 2.1 stereohøjtalere som kan afspille "lossless". Surround siger mig ikke det store mere.
Af Supergris
#318070
HDMI 2.1 understøtter "HFR", som kan være en fordel i forbindelse med de kommende konsoller, da de skulle være i stand til at afvikle spil i en framerate over 60 Hz, som tidligere har været den øvre grænse.

Der behøver ikke være en kæmpe hørbar forskel mellem komprimeret lyd "lossy" og "lossless", hvilket jo netop er det, jeg prøvede at beskrive i mit indlæg.
Mange bliver "forblindet", når de ser hvor stor bitraten kan være på lossless lyd, men det er jo ikke altid at f.eks. DTS HD-MA har meget større bitrate end "Core"-versionen, som har 1536 kb/s.

AAC er i øvrigt ved at vinde indpas, som en mere effektiv måde at komprimere på, så lyden kan fylde mindre, uden at tabe yderligere kvalitet, hvilket jo også er tilfældet med det efterhånden aldrende, men meget udbredte AC3, som benytter en mere effektiv algoritme end DTS, hvor mange mener DTS nødvendigvis må lyde bedre, da det har over den dobbelte bitrate, men man skal huske at sammenligne ved samme volume, og huske det skal være AC3 (640), og ikke en af de mange underlegne varianter (AC3 findes i mange forskellige bitrater!), før en evt. test er fair, så det er ikke så simpelt, som at kigge på bitrate alene, og jeg holder stadig fast i, at masteringen betyder mere for lydkvaliteten end formatet og bitraten...

Når man komprimerer noget, lyd eller video, så sigter man som regel efter at lave en kopi, der er så transparent i forhold til originalen som muligt; efterhånden som værktøjerne bliver mere og mere effektive, kan kopien blive mindre, uden man forhåbentlig kan se eller høre det.
Blu-ray-video-delen, er jo også komprimeret mange gange, i forhold til den "DCP", som den er lavet fra, hvorimod HD-lydformaterne netop skulle være identiske med originaloptagelserne.

Hvis vi snakker MP3, så skal der lyttes godt efter, hvis man skal høre forskellen mellem MP3 (320) og FLAC, og igen hvis man sammenligner CD-lyd mod HD-lyd, der som regel er i 24 bit med sample rates op til 192 kHz.

På papiret er HD-lyd selvfølgelig overlegen, men igen afhænger det af masteringen og udstyret, og så er alt selvfølgelig subjektivt, hvor jeg er af den opfattelse, at man skal have et trænet øre, og vide hvad man lytter til, for overhovedet at kunne høre en forskel.

Nogle gange er der endda tale om, at CD-lyden bliver foretrukket fremfor varianten, der i teorien er klart overlegen, med flere bits, større bitrate, og hvad der ellers følger med; igen, det er et stort emne, hvor der findes mange forskellige meninger; lidt i stil med at snakke kabler... :)

I stedet for at læne sig så meget op ad specs., så lær i stedet at lytte/se, og stol på hvad dine ører/øjne fortæller dig.

Hvis du er tilfreds, så er opgaven løst, dog synes jeg da også, det altid er en fornøjelse, når displayet lyser op på receiveren, og man kan få bekræftet, at kvaliteten er så god, som teknikken gør det muligt...
Af Exception
#318074
Hvis vi kun udleder kvalitet ifht. mastering så er det jo omsonst overhovedet at snakke om at udvikle teknologien yderligere, da ethvert filmstudie i den henseende blot kan lave en super- eller skod mastering af produktet.

Uagtet mastering, så burde lydkvaliteten være bedre med ukomprimeret materiale. Det er vel indiskutabelt.

Det er nok den samme parole som med billedkvalitet på TV (som du påpeger med kabler :) ). Nogle folk siger også at de ikke kan se forskel på 1080P og 4K.
Men det er vi jo heldigvis nogle der kan.

Mit gæt er at der med tiden vil komme mere fokus på lydområdet, i takt med at det visuelle aspekt af teknologien buldrer frem.
Af barslund69
#318075
Jeg kan tage stort set hvad for en stor film på feks Netflix som også kommer på org blue Ray, uhd lad os bare sige aquaman
Ser jeg den org på skive over mit bio setup og så ser den på Netflix bagefter er det jo en helt helt anden verden og er så langt fra hinanden.

Vil sige har man bare feks et tv til lyd eller noget i den stil ja så er der ikke meget at hente ellers nat og dag
Brugeravatar
Af TBC
#318194
hugosarang skrev: 18. aug 2020, 17:16 Hvad gør hdmi 2.1 præcis for ps5 fremfor hdmi 2.0
HDMI åbner op for op til 4K HDR 120 fps i 4:4:4 og Variabel refreshrates fra 40-120 fps, hvor HDMI 2.0, såfremt både kilde og modtager ellers kan snakke sammen om det, kun kan håndtere 4K i 120 fps i 4:2:0 uden HDR (der er ikke båndbredde nok til HDR i 120 fps) og typisk kun har 40-60 fps Variabel refresh rates.

En anden vigtig feature i det TV der skal håndtere den næste generation af konsoller (Hvor XBox series X er den hardwaremæssigt og cross-platformtitel mest interessante Next-gen konsol (Den kraftigste), mens PS5 er mest interessant på de tidlige ekslusivtitler) er også Low framerate compensation - der for så vidt ikke har så meget med HDMI 2.1 at gøre, men det vil dog oftest kun vil være nyere udvalgte HDMI 2.1 TV der vil have det som feature.