Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#208457
Kære forumgæster

Jeg har et Samsung F8000 TV som min kone synes larmer lige lovligt meget. Derfor har jeg fået til opgave at købe et sæt trådløse høretelefoner. Men jeg blev overrasket da det lader til at være en jungle at gøre sig klog på da der findes forbindelse med hhv. Bluetooth, UHF-bånd, Dual-Band 2,4/5 Ghz, KLEER osv osv. :s

Mit spørgsmål går på hvilken trådløs forbindelsesteknologi man bør gå efter (hvis det altså har betydning) samt om man nemt kan skifte lyd-output mellem TVets egne højttalere og de trådløse høretelefoner, eller om man skal tage basestationen ind og ud af TVet hver gang man vil skifte mellem de 2 slags lydoutput.

Håber meget på kyndig vejledning.. O_O

vH Mikkel
#210193
Hej, jeg har samme ønske om at tilslutte trådløse hovedtelefoner til mit F8005, men har også stødt panden mod en mur...:-(

Jeg kontaktede Samsung og de sagde at jeg bare skulle købe headset med blutooth 4.0, men da jeg kom hjem med sådan et par, virkede det ikke. Jeg ringede så igen, og de sagde nu, at det ikke virkede på F8005 men kun på H8005. Og Samsung lavede ikke headset, der virkede med SoundShare...øv...

Skulle der være nogen her på tråden, der kender til en løsning..?

Kan faktisk heller ikke engang finde en minijackudgang på tv'et.., i hvert fald ikke på noget lettilgængeligt sted...:-/

Mvh. Helge
Af jambazz
#210246
Hej Helge

Mht. dine Bluetooth høretelefoner så synes jeg du skal spørge Samsung support om man kan tilslutte en Bluetooth adapter til F8005 TVet så du kan bruge det sammen med dit ny headset.

Jeg har købt et par analoge Sennheiser RS 160 trådløst høretelefoner som har vundet bedst i lydtest på adskillige sites. http://www.lydogbillede.dk/test/sennheiser-rs160/

Det er et "billigt" trådløst headset som streamer sin lyd fra en base via Sennheisers "Kleer" teknologi. Det skulle efter sigende være bedre end FM signal og Bluetooth. Selve basen tilslutter man til TV via det minijack output der findes bag på F8005 (umuligt at komme til hvis du som jeg har TVet vægophængt).

Jeg troede så at man på sit TV kunne vælge mellem 2 lydoutput, TVets egene højttalere eller høretelefonen. Det kan man ikke. Hvis man læser manualen vil man lære at man kun kan skifte mellem TV højttalere og eksternt tilsluttede højttalere såfremt man vælger at tilslutte de eksterne højttalere til den Optisk digitale lydudgang bag på TVet.

Da jeg ikke kan returnere mine udmærkede høretelefoner nu, så har jeg tænkt mig at købe en soundbar/ekstern højtaler som er tilsluttet TV via optisk kabel. Den eksterne højtaler skal så have en høretelefon udgang. På den vis får jeg bedre TV lyd og jeg kan nemmere komme til at tage mine hørebøffer ind/ud af TV.
Alternativt kan man købe en DA converter som konverterer optisk lyd til analog og tilslutte sine høretelefoner til denne.

håber du kan bruge dette til noget.
Af Globulus
#210255
Hvis det er for at supplere TV-lyden i stedet for at erstatte den skal du være opmærksom på, at hovedtelefoner med digital overførsel vil have en forsinkelse som ikke vil være stor nok til at medføre lipsync men dog stor nok til at man hører et ekko.

Jeg bruger selv trådløse hovedtelefoner for bedre at kunne høre, hvad der bliver sagt (uden at skulle skrue voldsomt op for selve TV-lyden) eller blot for at have det samme lydniveau selv om jeg går rundt i huset og rydder op eller står i køkkenet og vasker op, etc - men jeg bruger det som regel som et supplement til TV-lyden.

Hvis der er tale om to mennesker, der fundamentalt er uenige om, hvor højt TV'et skal skrues op, kan man blive enige om et grundniveau og den, der vil have det højere kan så supplere med de trådløse hovedtelefoner. Hvis de benytter digital overførsel er det derfor en fordel med (meget) lukkede hovedtelefoner, men så er det svært at føre en samtale uden den skal starte med "TAG DINE HOVEDTELEFONER AF!!!"

Pga. ekkoeffekten ved de digitale og fordi jeg ikke ønsker at lukke hele verden ude når jeg har dem på bruger jeg derfor selv et sæt analoge Sennheiser RS120. Lang spilletid på en opladning. Bruger almindelige genopladelige AAA-batterier. Lang rækkevidde. Hurtige at tage på (men falder også let af hvis man ikke er åndsnærværende når man bukker sig ned). Hurtige at tage af. Meget lette (selv om de måske ser lidt klodsede ud). Pæn og nem oplader. Tilstrækkeligt åbne til at man ikke lukker resten af verden ude. De er senere blevet afløst af RS 120 II (kender ikke forskellen).

Lyden i RS 120 er fin til TV (efter min mening) men man skal ikke forvente samme lydkvalitet som et kablet sæt HD 650 eller deslige. Der er trods alt tale om et sæt til 660 kr (ProShop) inkl. ladestation og med analog overførsel, men med risiko for at gentage mig selv: Jeg kigger ikke udenfor de analoge modeller alene pga. ekkoeffekten ved de digitale sammenholdt med den måde jeg bruger dem på.
Af jambazz
#210278
Hej Globulus, på mit Samsung TV kan man vælge at forsinke lydouput til digital optisk udgang, den er default med en værdi på 150 mener jeg. Jeg ved ikke om det er det problem du har løbet ind i? Jeg håber sørme ikke at jeg skal opleve "ghosting" på lyden når jeg får en DA converter eller en ekstern højttaler via optisk lydudgang :o)
Af Globulus
#210281
jambazz skrev:Hej Globulus, på mit Samsung TV kan man vælge at forsinke lydouput til digital optisk udgang, den er default med en værdi på 150 mener jeg. Jeg ved ikke om det er det problem du har løbet ind i? Jeg håber sørme ikke at jeg skal opleve "ghosting" på lyden når jeg får en DA converter eller en ekstern højttaler via optisk lydudgang :o)
Problemet er, at lyden til hovedtelefonerne er forsinket i forhold til TV-lyden, så det der er brug for er en indstilling der sender lyden ud til hovedtelefonerne før den samme lyd sendes ud af selve TV'et.

Jeg bruger ikke den optiske udgang men derimod hovedtelefonudgangen på TV'et som så er sat til "Audio" (tror jeg nok), hvilket vil sige, at den har et fast niveau uanset lydstyrken på TV'et (i mit tilfælde Sony 46W905A) er høj, lav eller muted.

Ved digitale overførsel til trådløse hovedtelefoner modtager basen det analoge signal som derefter skal digitaliseres og komprimeres før det sendes til modtageren. Denne komprimering kan kun foretages, hvis der er en lille buffer at arbejde med og denne buffer medfører så en forsinkelse.

Andre må gerne rette mig, hvis der er sket nyt på dette område, men ekko-effekten nævnes ofte i brugeranmeldelser af trådløse, digitale hovedtelefoner (check anmeldelser på Amazon.com eller søg blot på modelnavnet + "echo").

Lige en ting omkring RS 120: Hvis TV'et ikke udsender lyd tilstrækkeligt længe (og her taler vi ikke om specielt lang tid), så cutter basen signalet og man får en stak hvid støj i hovedet hvis man ikke på forhånd har slukket for modtageren. Det sker typisk når man efterlader TV'et på en eller anden menu (medieafspiller, DVD-afspiller, osv) hvor der ikke er nogen lyd. Det er blot noget man må vænne sig til, men tro mig, det gør man hurtigt. Ved hovedtelefoner med analog modtagelse kan modtageren ikke kende forskel på stilhed eller manglende signal. Alternativet havde været at basen konstant udsendte et signal uanset input men det ville bruge mere strøm i det lange løb.