Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#141826
Hej folkens,

Jeg var nede i HFK i går for at kigge på fladskærm, og her faldt jeg for skærmen UE46D8005 fra Samsung som jeg endte med at købe.

Sammen med fladskærmen blev jeg anbefalet at købe en soundbar, da lyden fra det tynde fjernsyn er ringe, og da jeg i forvejen var meget træt af mit aldrende surround sæt, så gav det fint mening. Valget faldt her på B&W Panorama efter at have snakket med ekspedienten omkring hvad jeg havde behov for, hvilket er 2 optisk indgang (PS3/Boxee box) samt mulighed for at koble lyd fra TV til på anden vis.

Jeg fik soundbaren med hjem med det samme, men TVet kommer først hjem på onsdag.

Jeg har sat soundbaren til og koblet den til mit gamle fjernsyn via Analog Audio out, og det fungere forrygende.

Jeg havde ikke læst op på UE46D8005 inden jeg gik ned i butikken, men det gjorde jeg selvfølgelig da jeg kom hjem, og til min forskækkelse kan jeg læse at UE46D8005 ikke har Analog audio out. Betyder det så at jeg ikke kan koble det sammen med B&W Soundbaren?

Jeg er sgu lidt sur over at ekspedienten i butikken ikke gør mig opmærksom på det, nu hvor jeg havde forklaret mine behov helt fra starten af da snakken faldt på soundbaren.
Jeg forventer trodsalt lidt mere overblik fra ekspedienten i HFK end jeg ville gøre i f.eks. Fona.

Kan nogen forklare hvordan en evt. direkte sammenkobling af TV og soundbar kan lade sig gøre? Som sagt benyttes Toslink indgange til andet en TV.

Her er link til begge produkers Specs
http://www.samsung.com/dk/consumer/tv-h ... cification
http://www.bowers-wilkins.com/Speakers/ ... tails.html

Håber nogen kloge hoveder kan hjælpe

Mvh
Martin
Af JesperKeller
#141841
Det gør du via det kabel som hedder Optical. Altså optisk lydkabel (aka Toslink)

Dette kabel overfører digitalt sourround sound, igennem sig.

Venlig hilsen

Jesper Keller
Af boedlen
#141848
Hej Jesper,

B&W har kun 2 Toslink indgange, og disse skal jeg bruge til henholdsvis PS3 og Boxee Box. Så fjernsynet skal bruge noget andet.

Er der RCA Phono indgangen du tænker på?

Så vidt jeg kan se så er der kun Headset jack stikket i fjernsynet og denne kan så sættes til Analog indgangen på B&W via en konverter.

Men kan det passe at det er den eneste vej?

Kan man hører forskel på om man bruge HEadset udgang og Analog out, såfremt fjernsynet havde det?

Mvh
Martin
Af JesperKeller
#141851
Jamen.. Hvis du har tilsluttet dit TV til din ps3 og Boxee, skal du KUN bruge et enkelt Toslink til TV. Så overføres lyden digitalt til din ps3 og Boxee box, så fremt du bruger HDMI stik :)

Håber det lykkedes

Jesper Keller
Af boedlen
#141856
Ahh. nu dæmre det for mig.

Så hvis TV'et får HDMI signal fra f.eks. PS3, så sender den det bare videre til Soundbar'en digitalt såfremt der ellers er Toslink mellem de to?

Så jeg behøver sådan set kun 1 Toslink kabel mellem TV og Soundbar, så vil det hele fungere, nu hvor både PS3 og Boxee kører via HDMI?

Så skal jeg jo kun være sur på min egen uvidenhed, og ikke HFK :-) Tak for svaret.

Mvh
Martin
Af JesperKeller
#141865
Ja det er nemmerlig rigtigt ;)

Det er hvertfald sådan jeg mener Toslink fungere.

Prøv ad! :)