Brug dette forum til forslag og ris/ros til Flatpanels og forummet.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af vanderlay
#139794
Tak for detaljeret gennemgang.

Det lyder som om du har detaljeret kendskab til VT30 også. Har du skrevet noget om det i en form for test eller er det 'blot' fra at have kalibreret det.

Var blot nysgerrig efter din vurdering af VT30 el. GT30, som jeg overvejer
Af Mysen
#139803
Uden at have noget konstruktivt at tilføje, synes jeg lige jeg vil give en "synes godt om".
Det er fedt, at du giver dig tid til at skrive så detaljeret om det, så der er noget at forholde sig til, set med andre øjne end FP, HDTVtest og avforums.

Besynderligt hvis der skulle være en tilbagegang af billedkvalitet. Især ifht. false countering og bevægelseshåndtering. Omvendt er introprisen på G30 næsten identisk med udgangsprisen på G20.
Af bantam
#139822
vanderlay skrev:Tak for detaljeret gennemgang.

Det lyder som om du har detaljeret kendskab til VT30 også. Har du skrevet noget om det i en form for test eller er det 'blot' fra at have kalibreret det.

Var blot nysgerrig efter din vurdering af VT30 el. GT30, som jeg overvejer
Jeg har allerede et ret godt kendskab til VT30Y (primært 55" og sekundært 50"). Desværre har jeg ikke set en GT30'er endnu.

Jeg har ikke skrevet noget specielt omkring VT30'eren endnu - men jeg kan da kort summe forskellene til G30'eren op her (set ud fra de specifikke eksemplarer, som jeg har set).

VT30Y forbedringer i forhold til G30Y:

- Retention: Meget, meget lidt - næsten intet.
- Phosphor-trails: Mindre, også mindre end på Pioneer 9G.
- False contouring: Intet (edit: der er faktisk en smule false contouring på 55VT30Y men mindre end på 42VT30Y og på GT30-serien).
- Gråtoneskala: Reference.
- Gamma: Skal lige måle lidt mere, men i BIOGRAF-mode stemmer den målte gamma pænt overens med GAMMA-indstillingen.
- Sekundærfarverne (CYM) er inkluderet i CMS'en.
- Flimmer: Intet at bemærke.
- Panoreringer/bevægelser: Meget bedre.
- Sortniveau: Umiddelbart synes jeg, at det var bedre.
- Lysudbytte/kontrast:
NORMAL-mode:
195[cd/m^2]@1%IRE100,
100[cd/m^2]@~40%IRE100
53[cd/m^2]@100%IRE100

THX-mode:
147[cd/m^2]@1%IRE100,
100[cd/m^2]@~40%IRE100,
50[cd/m^2]@100%IRE100

PROFESSIONEL1-mode:
98[cd/m^2]@1%IRE100,
50[cd/m^2]@100%IRE100

Vi måler som sagt ældning på 55VT30Y, og vi skal ved førstkommende lejlighed have undersøgt funktionaliteteten af gamma-equalizeren, som findes på dette TV i PROFESSIONEL1/2-mode.

Jeg har kalibreret både G30Y og VT30Y - og begge er relativt lette at bringe på plads i NORMAL (til dagslys) og PROFESSIONAL1/2 (til dæmpet belysning) modes.

Min fornemmelse efter at have haft mulighed for at vurdere VT30Y er, at skulle et Pioneer 9G stille træskoene, så ville jeg ikke græde snot over at skifte over til VT30Y'eren. Primært synes jeg at sortniveauet er forskellen - og så er det lidt træls, at THX-mode (som jeg nok ville foretrække) ikke kan kalibreres fra brugermenuen. VT30Y er nok det plasma-TV, som jeg synes kan konkurrere fornuftigt med lysstærke LCD/LED-TV i oplyste omgivelser - specielt i NORMAL-mode.

Det bliver spændende at høre, hvad køberne af disse TV melder tilbage.
Senest rettet af bantam 5. jun 2011, 18:27, rettet i alt 6 gange.
Af bantam
#139823
Mysen skrev:Uden at have noget konstruktivt at tilføje, synes jeg lige jeg vil give en "synes godt om".
Det er fedt, at du giver dig tid til at skrive så detaljeret om det, så der er noget at forholde sig til, set med andre øjne end FP, HDTVtest og avforums.

Besynderligt hvis der skulle være en tilbagegang af billedkvalitet. Især ifht. false countering og bevægelseshåndtering. Omvendt er introprisen på G30 næsten identisk med udgangsprisen på G20.
Tak for dit feedback, Mysen.

Mht. tilbagegang i billedkvalitet/gengivelse, så ved jeg faktisk ikke om det er en tendens i G-modellerne vi ser. Det er sært, at der er så stor forskel mellem G30 og VT30 - men måske er det forskelle i signalbehandlingskapaciteten og/eller implementeringen af sub-field drive. Hvorom alt er, så er G-serien jo noget billigere end VT-serien - men jeg ville nok forvente noget mere af et mellemklasse plasma-TV fra Panasonic. Måske kan de værste problemer løses med en firmware-opdatering?
Af Helmuth
#139826
bantam skrev:Mht. tilbagegang i billedkvalitet/gengivelse, så ved jeg faktisk ikke om det er en tendens i G-modellerne vi ser. Det er sært, at der er så stor forskel mellem G30 og VT30 - men måske er det forskelle i signalbehandlingskapaciteten og/eller implementeringen af sub-field drive. Hvorom alt er, så er G-serien jo noget billigere end VT-serien - men jeg ville nok forvente noget mere af et mellemklasse plasma-TV fra Panasonic.
Jeg synes du i din betragtning fuldstændig overser/ignorerer at VT30'eren er dobbelt så dyr som G30. Jeg gentager ... d-o-b-b-e-l-t .. så dyr!

Jeg har set G30'eren i funktion, på THX-setting. Det er et klasse-TV til pengene.
Af Rod1983
#139830
Super gode indlæg bantam! Tak! :) :) . False contouring det er langt tid siden jeg har hørt det begreb :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#141553
Jeg har ikke fulgt så meget med i denne tråd, men kan vi ikke holde debatten omkring testen af Panasonic G30 til tråden dedikeret til testen.
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=21812

Mht. false contouring så er det ikke helt rigtigt. Det har stort set alle plasma-Tv i større eller mindre omfang. G30 her det, men VT30 har det nu altså også. Ikke i så stort et omfang, men det har det og vi fremhæver det også i testen under farvenuancerings-afsnittet.
Senest rettet af Rasmus Larsen 29. jun 2011, 13:03, rettet i alt 1 gang.
Af bantam
#141573
Pioneer har ikke (dynamisk) false contouring på nogen måde, (som jeg har kunne fremprovokere), som var det jeg referede til. Banding, ja, og det er der nogen, der kalder false contouring.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#141574
Det er vi enige i :) Men med Pioneer dømt ude, så må vi jo efterhånden kunne sige, at det er et generelt plasma-fænomen. Det er hvert fald ikke noget der er genopstået på G30.
Af bantam
#141575
Rasmus Larsen skrev:Det er vi enige i :) Men med Pioneer dømt ude, så må vi jo efterhånden kunne sige, at det er et generelt plasma-fænomen. Det er hvert fald ikke noget der er genopstået på G30.
PX70 havde det stor set ikke (har lige testet, der er lidt i 100[hz] mode og næsten intet i 50[Hz] mode).

V!0 er på niveau med PX70 (testede i går aftes) og VT20 er som G30 - måske en tøddel bedre (testede i mandags).

Så ja - det er noget, Panasonic har indført (eller genindført) i de seneste generationer - jeg blev bare først selv opmærksom på det for G30, hvor det ser slemt ud med det rigtige testmateriale.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#141576
Jeg skal heller ikke kunne sige hvorfor, men det er nok et problem i den interne behandling eller i panelets sub-field metode. Mit gæt er, at det er kommet lidt mere frem igen i takt med, at der skal spares omkostninger.

Jeg så det også på GT30. Jeg kan dog desværre ikke sammenligne med de gamle dinosaurer såsom PX70, ligesom du kan Lars :)
Men det står da ganske friskt i min hukommelse, at Panasonic aldrig eliminerede problemet, selvom folk efter den store sag med purple snakes osv. stillede sig tilfredse med de næste generationer af skærme.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#141594
Virkelig interessant tråd, også selvom den nok er kommet til, at ligne en decideret tråd om perspektiverne ved plasma-teknologien og alle dens fordele/ulemper i sig selv. Men det synes jeg slet ikke gør noget for takket for være bantams formiddable indlæg har den været utrolig lærerig.

Bantam>du har vel ikke tænkt dig at søge en stilling som tester hos Flatpanels for jeg betvivler slet ikke ikke din faglige kunnen og ekspertise på området :)
Hvis ikke så er det alligevel altid spændende at læse dine indlæg som bruger i forummet.
Takker for dine spændende bidrag.