lennon skrev: ↑6. jan 2021, 13:31
OK . . Var helt med på,at streaming lyd er en hørbar nedgradering i forhold til skive - har bare ikke kunnet gennemskue "atmos forskellen"
Dolby Atmos introducerer en objektbaseret surroundlyd. Et lydobjekt, såsom en eksplosion i en bestemt retning eller et fly i bevægelse, tildeles metadata, der dynamisk repræsenterer dets position i rummet som X-, Y- og Z-koordinater. Dolby Atmos-systemer kan variere og omfatte så få som 7 højttalere (2 højttalere i loftet ud over en 5.1-konfiguration) eller så mange som 34 forskellige højttalere i de største hjemmebiografopsætninger (og endnu flere i biografer).
Uanset antallet af højttalere kan lyden stadig præcist placeres i lydbilledet, da vi ikke længere er begrænset af fastdefinerede antal højttalerkanaler. I stedet objektplaceres lyden, så den høres og kommer fra det ønskede sted, uanset hvor mange højttalere der er i konfigurationen.
Dolby Atmos-metadata kan tilføjes både Dolby Digital Plus og Dolby TrueHD.
Dolby Digital Plus er komprimeret lyd (ligesom f.eks. mp3), hvilket betyder, at det medfører et kvalitetstab. Det bruges typisk på streamingtjenester med en maksimal bitrate på 768 kbps for at dække alle kanaler og lydobjekter. Dette svarer til 96-128 kbps pr. kanal, afhængigt af om basisversionen starter ved 5.1 eller 7.1 (surroundkanalerne FØR objektmetadata).
Dolby TrueHD er et tabsfrit komprimerende lydformat, der er lossless (ligesom f.eks. FLAC). Her vil lyden typisk have en bitrate på 4000-7500 kbps, afhængigt af kompleksiteten. I nogle tilfælde kan den endda være op til 25000 kbps, som f.eks. på denne Blu-ray:
https://1drv.ms/i/s!Agj5kxsMxofWh-sPOpb ... w?e=SMtJ5s
Det er komprimeringsgraden, der afgør lydens kvalitet, mens Dolby Atmos-metadata placerer lydobjekterne i et 3D-rum over det givne antal højttalere.
morten.laustsen skrev: ↑11. nov 2023, 22:59
Den eneste mulighed for at streame ukomprimeret billede og lyd er Kaleidescape.
En luksuriøs premiumløsning. Det er dog en udbredt misforståelse at tro, at billedet er ukomprimeret, for det er det ikke. Hvis en 4K-film var ukomprimeret og varede 2 timer, ville den fylde omkring 2 terabyte. Selv når den komprimeres transparent (ikke tabsfrit) med ProRes 4:4:4, fylder den stadig omkring 620 GB for en 2-timers film.
Både Kaleidescape, streamingudbydere og dem, der laver Blu-rays, komprimerer filen til lavere bitrater. Ved 4K bruger de typisk HEVC/H.265 med 4:2:0 eller 4:2:2 chromasampling. Kaleidescape følger en arbejdsgang, der minder meget om de kodningsfaciliteter, der encoder til både streaming og Blu-rays. Studier sender en meget høj, transparent komprimeret kvalitetsfil til dem. Allerede denne fil er komprimeret, men i så lav grad, at det er næsten umuligt visuelt at skelne kvaliteten fra den faktiske master (dette kaldes transparent kompression). Derefter komprimeres denne fil yderligere til en rimelig størrelse til streamingtjenester, 4K Blu-rays eller f.eks. Kaleidescape. Nu er den ikke længere transparent, selvom den kan være tæt på for Blu-rays og Kaleidescape's vedkommende, mens den ligger længere fra den transperante fil med de endnu lavere bitrates på streamingtjenesterne. Mængden af kompression kan variere, og i nogle tilfælde kan Kaleidescape-kopien faktisk være mindre komprimeret end diskversionen (og omvendt i andre film), især hvis det drejer sig om Disney-udgivelser og lange film, da Disney svjv kun benytter op til 66 GB Blu-ray-skiver, da 100 GB-skiver er lidt dyrere at fremstille.
Lyden er det eneste, der kan være tabsfrit, både hos Kaleidescape og på Blu-ray.