Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#357760
Hej
Er jeg den eneste i DK som har problemer med mit trådløse WiFi?!
Har 150Mbit fra Altibox. Jeg oplever det trådløse som ustabilt...svinger typisk fra 50-150Mbit. Har fået udskiftet min router til nyeste variant (6)
Min kone streamer en del, og bliver smidt af flere gange på en dag.
Vi er dog ikke de eneste i det villakvarter vi bor som har problemer. Vi har ret store grunde, men alligevel er der noget som trigger vores trådløse WiFi fra routeren.
Har prøvet at slå diverse Bluetooth og WiFi forbrugende netværk fra...men det afhjælper ikke.
Any solution?!
På forhånd tak😁
#357761
WIFI-modemmet vælger altid at sende på så høj en frekvens som muligt, så den ligger i samme område som naboerne og, hvilket er værre, i samme område som signalerne fra radar-systemer. Det bliver løst ved at frekvenserne skifter, når der kommer et signal fra en radar, men det kan streaming-apparaterne ikke følge med i. Løsningen er at gå ind i modemmets system, og dér ændre sendefrekvensen til et så lavt bånd som muligt. Alternativt kan man fravælge 5 GHz-kanalen og streame på 2,5 GHz-kanalen. Det kan kræve, at man skal vælge et mindre opløst billede i streamingen, men til gengæld vil rækkevidden blive bedre.

Hilsen Brian T.
#357765
Har I nogle enheder i huset, som kører med netværkskabel? Hvis ja, falder internettet så også ud på den, eller er det udelukkende på wifi?

Wifi kan sagtens være utabilt, og der er en del fejlmuligheder afhængig af router, kanaler osv
#357769
HrJensen1 skrev: 27. mar 2024, 20:06 Har I nogle enheder i huset, som kører med netværkskabel? Hvis ja, falder internettet så også ud på den, eller er det udelukkende på wifi?

Wifi kan sagtens være utabilt, og der er en del fejlmuligheder afhængig af router, kanaler osv
Hej
Har et tv kørende på kabel fra routeren og synes at det kører stabilt.
Har målt hastigheden mange gange på stationær pc som også kører direkte på kabel fra routeren og målingen siger 150/150 Mbit
#357776
Tak
Har prøvet også at låse på givne frekvenser. Men måske ikke laveste. Det vil jeg prøve om det gør en forskel.
Ulempen ved 2,4 båndet er at så vidt jeg kan se kører det på max. 50 Mbit.
BrianTh skrev: 27. mar 2024, 13:47 WIFI-modemmet vælger altid at sende på så høj en frekvens som muligt, så den ligger i samme område som naboerne og, hvilket er værre, i samme område som signalerne fra radar-systemer. Det bliver løst ved at frekvenserne skifter, når der kommer et signal fra en radar, men det kan streaming-apparaterne ikke følge med i. Løsningen er at gå ind i modemmets system, og dér ændre sendefrekvensen til et så lavt bånd som muligt. Alternativt kan man fravælge 5 GHz-kanalen og streame på 2,5 GHz-kanalen. Det kan kræve, at man skal vælge et mindre opløst billede i streamingen, men til gengæld vil rækkevidden blive bedre.

Hilsen Brian T.
Af Axlon
#357786
Hvor stort er jeres hus?

Er WIFI-router placeret centralt i huset?

Har du tjekket om der er ordentligt signalstyrke i hele huset, både på 2,4GHz og 5GHz?

Er det både på 2,4GHz og 5GHz der er problemmer?

Hvis du har en Android enhed, kan du hente et Wifi Analyzer program, hvor du kan se signalstyrken, og om der er andre WIFI på samme kanal.
#357788
Hej
162 kvm. Router placeret midt i huset. (150Mbit fiber)
Tilsyneladende ikke andre enheder med wifi på samme kanal. Den gamle router kørte adskilt 2,4 og 5 GHz og begge gav problemer. Den nye har begge båndbredder under 5Ghz.
Som sagt - andre husstande har samme problem.
Af BrianH
#357790
Du holder den vel forkert...

Du skal teste hastigheden mellem routeren og internettet, ikke hastigheden mellem routeren og en eller anden tilfældig telefon et tilfældigt sted i huset.
Er der fuld hastighed mellem router og internet, er det du oplever blot en brugerfejl :-)
Af BrianH
#357791
Men selvfølgelig... Hvis der er fuld hastighed på kablet internet, er der jo også mellem router og internettet.
Nå, men så er det jo enten routerens wifi der er lort, eller den enhed du tester med, eller stedet du tester.
#357792
Der er fuld hastighed på WiFi kablet, og WiFi trådløst svinger fra 50 til 150mbit.
Det er alle trådløse forbindelser der tilsyneladende påvirkes!
Routeren er spritny og er Altibox egen.
#357798
Altså hvis du har 150 mbit, så tror jeg på ingen måde det er unaturligt at wifi falder til 50 mbit. Jeg har igennem årene aldrig kommet i nærheden af det lovede antal mbit når jeg kører wifi. Jeg har 300 ned lige nu og en test her vist 100 på wifi, selvom jeg er tæt på routeren. Smider jeg kabel i er det ikke noget problem at nå de 300.
#357805
Men hvorfor falder det trådløse fra 150 til lige under 50Mbit?!
Og hvad værre er, at det så også bliver ustabilt og eks. Jeg bliver smidt af Chromecasten....
Jeg er også tæt på routeren...
Jeg har ikke kunne forstå hvad der påvirker WiFi så meget. Der er ikke rigtig noget klart mønster hvornår det er højt og lavt. Det kablede kører bare derudaf.