Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Albin
#149571
som overskriften antyder, så er vi igang med at bygge nyt hus.
vores elektrikker spørger så om hvad vi havde tænkt os mht installation af net og tv forbindelse.
min første og utopiske tanke er om det ikke kan lade sig gøre at gøre begge dele uden indstallationer, altså se fjernsyn over nettet feks yousee, og så kun benytte 3g som inden så længe bliver til 4g, 3g signalet er ok der hvor vi bygger. men er det en løsning der er for langt ude i horisonten til at det kan forsvares ikke at lave nogle faste forbindelser?
hvis ja, er det så forsvarligt at nøjes med en fast internet forbindelse, og så kører tv over nettet?
det smarte ved det er jo at man er fri for at placere et tv udtag i alle de rum man gerne vil ha tv i.
på forhånd mange tak!
vh kenni
Af mbm
#149572
Synes det er svært at vide hvad man vil nu og her og hvad fremtiden bringer.
Måske vil det være en idé at få lagt nogle trækrør ind og så kan man altid finde ud af hvad man vil og det kan skiftes ud.
Der går jo sikkert heller ikke mange år for alt kan køres trådløst, og hvad skal man så bruge de kabeltræk til.
Tror faktisk slet ikke jeg ville vælge nogle kabler.
Af M1ch43l
#149573
I dit tilfælde, så havde jeg klasket mere end rigeligt ind. Hellere for meget end for lidt. Det er så ærgeligt ikke liiiige at have evt netkabel i et værelse, fordi det måske ikke var nødvendigt dengang.

Og centralstøvsuger, gulvvarme, eksternt sug på emhætten og intelligent strøm.... http://www.lk.dk/lauritz+knudsen/privat ... ndard.page

Vil os bygge hus :-/
Af MassMan
#149576
Selvfølgelig svært at spå om fremtiden, men jeg tror næppe ALT bliver trådløst.

Ville helt klart anbefale i det mindste at få lagt nogle trækrør ind. Timelønningen for at skulle til at lavet noget bagefter er jo sygt meget større end at elektrikeren lige hurtigt smækker noget op før det hele bliver lukket osv...

Som de foregående har sagt, hellere for meget end for lidt. En forholdsvis lille ekstraomkostning, uden ekstra bøvl, nu hvor du alligevel bruger en del penge til dit nybyg, det gør ikke alverden. I forhold til måske at skulle have håndværkere rendende om nogle år, som med garanti vil blive dyrere end hvis du havde gjort det under nybygget.

(btw lidt offtopic, men det er fandme utroligt så mange idiotiske selvbyggere som ringer til en elektriker SIDST. Klart, vi laver da lige magisk strøm efter i har sat hele køkkenet op... </end rant>)
Af Albin
#149583
tak for svar.. jeg bliver nok nød til at få lagt kabel ind til internet, men er det i det mindste så ikke realistisk at sløjle kablet til tv`et? er der nogen herinde der har erfaringer med at se fjernsyn på et tv udelukkende over internet?
som jeg opfanger tendensen er den at tv`et og pc`en smelter sammen, og dermed bliver fællesantenner, paraboler og sattelitbox til fortid?
Af Peter Schrøder
#149615
Albin skrev:tak for svar.. jeg bliver nok nød til at få lagt kabel ind til internet, men er det i det mindste så ikke realistisk at sløjle kablet til tv`et? er der nogen herinde der har erfaringer med at se fjernsyn på et tv udelukkende over internet?
som jeg opfanger tendensen er den at tv`et og pc`en smelter sammen, og dermed bliver fællesantenner, paraboler og sattelitbox til fortid?
Personligt ville jeg få lagt antenne- og netkabel ind i alle rum. Du behøver ikke at montere stik før du skal bruge det. Det trådløse er sjov til teenageres mobiltelefoner, men for dårligt til ordentlige signaler.
Af Pyndk
#149623
Som minimum skal du ligge nogle tomrør ind i væggen. Ellers skal du kigge mere på IHC net eller flexcabling, det ville jeg gøre. Flexcabling er billigere end IHC, men ved ikke om det er ligeså godt har kun erfaring med IHC net
:)
Af Snurrerundtlyd
#149638
Albin skrev:men er det i det mindste så ikke realistisk at sløjle kablet til tv`et?
Kort svar: nej!


Sørg også for at føre et tomrør til lysleder ind til teknikrummet/skabet ude fra vejskellet, også selvom du ikke på nuværende vil/kan få fiberbredbånd.
Spørg dit lokale fiberselskab/(typisk dit elselvskab) om hvordan røret skal trækkes, de har gør det selv vejledninger. Det er også dem som leverer røret til dig som du skal grave ned.


Få mere end rigeligt med elektrikerrør trukket på kryds og tværs i huset i vægge og gulve. Det koster ikke ret meget at gøre mens du alligevel bygger nyt, men det er meget dyrere og langt mere besværligt at gøre senere, hvis det viser sig nødvendigt. Du behøver ikke at sætte dåser op alle steder, men kan bare bruge blænddæksler som du kan tapetsere hen over. Når du så får brug for et udtag kan du prikke hul i tapten og hive blænddækselt ud og erstatte med et udtag.
Af Albin
#149653
Kan høre der er rimelig bred enighed om at der ik skal spares på tomrørne, og jo mere jeg tænker over det, kan jeg os godt se at det er for dumt ik at ha muligheden for det.. Jeg kan jo bare skrive ned hvor rørene ender henne i hulmuren, og så pille en sten ud af bagmuren hvis det blir aktuelt.. Mange tak for inputs
Af DeepzOne
#151593
Albin skrev:Kan høre der er rimelig bred enighed om at der ik skal spares på tomrørne, og jo mere jeg tænker over det, kan jeg os godt se at det er for dumt ik at ha muligheden for det.. Jeg kan jo bare skrive ned hvor rørene ender henne i hulmuren, og så pille en sten ud af bagmuren hvis det blir aktuelt.. Mange tak for inputs
Som aut. el-installatør, så vil jeg som flertallet herinde, bestemt anbefale at trække kabler rundt i huset. Har selv IHC i mit hus (hvilket er en god, men lidt dyrere løsning), men har endnu ikke været ude og lave nye huse, hvor kunderne Ikke har valgt at få edb/tlf og antennestik i hvert værelse.

Og det er også fint med tom-rør rundt omkring, men det kan primært anbefales, hvis man har mulighed for at komme på loftet, så man undgår for lange og besværlige træk.. Bare til orientering.. :)
Af carkris1122
#155453
Jeg kan kun sige, at jeg plejer at spørge min autoriserede elektriker i København
http://www.elektriker-valby.dk/elektrik ... nhavn.html
til råds frem for at google eller spørge kammerater... Det var hjalp mig eksempelvis ifht mit nye HPFI relæ...
http://www.elektriker-valby.dk/hpfi_relae.html
Hvis man taler med en autoriseret el installatør så ved man da at svaret ikke bliver helt hen i vejret. Det kan trods alt blive farligt i sidste ende, man risikerer jo at huset brænder ned :(