Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#354933
Jeg har i weekenden opdaget, at Viaplay Sport Ultra HD-kanalen lader til at have fået tilføjet HLG HDR på alt indhold. Det er i hvert fald hvad mit LG C7 fortæller mig. Jeg er ikke imponeret over farverne som ser godt pumpede ud, og ikke ligner normalt HDR-materiale.
Er der andre som oplever det samme som jeg?
Det skal lige tilføjes, at jeg modtager kanalen via. kabel-tv fra Yousee.
#354940
Interessant. Jeg har nu oplevet det på Formel 1 i går, superligakampen mellem Brøndby-AGF og nu den efterfølgende Premier League-kamp mellem Tottenham-Chelsea i dag.
Det lader til at det er slået konsekvent til på Yousee-udgaven af kanalen. Spøjst.
#354944
Det same her i aftes.
Synes der var klart bedre billede en normalt på ultra hd kanal
Ja farverne var meget fremtrædende men billedet kvaliteten bedst jeg har set længe
#354985
Fik endelig lejlighed til at gå hen på kanalen, mens den ikke afspillede noget og blot stod med "upcoming events". Selv på det billede aktiverede skærmen HLG HDR, så det lader til at være noget som er aktiveret konstant. Det er vel ikke optimalt, hvis selve kilden ikke optager i HDR, og det er måske derfor jeg oplever farverne som værende for voldsomme?
#354989
Ja, så konverteres SDR-indhold. Det kan gøres på forskellige måder, typisk ved at forsøge at holde farverne uændret eller ved at opkonvertere dem til at udnytte mere af HDR-formatet.

Det er typisk den model tv-kanaler anvender, ligesom da de skiftede til HD i sin tid.

Årsagen til de skæve farver kan dog også være den HDR-billedprofil, som dit LG C7 slår hen i. Når du har kanalen åben så tjek lige, hvordan billedindstillingerne står.
#354990
Det første jeg tjekkede var netop billedprofilen for at se om den var forkert. Det lignede den stod på standard eller vivid. Den stod dog allerede på HDR Technicolor Ekspert, som jeg tænker er fin? Den ser i hvert fald mindst "off" ud.