Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#203551
Jeg kan kun se visse af de frie DVB-T kanaler nogen gange.

Her hjemme er TV kiggeriet ikke vores største tidsfordriv, så derfor har vi droppet alt der hedder abonnement på den slags, hverken via DVB-T eller satellit. Jeg bor i Skåne, ca 8km syd for Landskrona og ca 3km inde i landet.

Antennen, en Triax K21-69 16 elements gitter UHF, sidder 8½ meter over jorden, et nyt kun 5 meter kabel fører signalet ind og det ender i en Triax IBF-405 1ind/2ud UHF/VHF 25db forstærker, alle stik er her og på antennen af typen F (Dem man skal "skrue" på kablet).

Fra den ene udgang går signalet ca 12 meter i et af de tyndere TV kabler, F stik i enden ved forstærkeren og et færdig svejst/monteret almindeligt TV-stik i enden ved TV-Boxen.

Her kan jeg som jeg lige husker det se følgende kanaler frit.

DR1
DR2
DR3
DR-Ultra
DR-Ramasjang
Lorry
Hovedstaden
SVT1
SVT2
SVT24
SVT-Utbildning eller hvad den nu hedder
TV4
TV6

Samt en to/tre kanaler mere jeg har fjernet fra listen sammen med alle dem som der skal betales for.

Følgende kanaler kan jeg altid se i god kvalitet

DR1
DR2
Lorry
Hovedstaden
SVT1
SVT2
Og måske SVT24 og Utbildning, kan ikke huske det 100%

Resten af kanalerne kan jeg se sådan alt afhængigt af vejret, det er jo ingen hemmelighed at de digitale signaler har det værre ved høj fugtighed. Det mærkede man meget tydeligt det game sted vi boede ikke ret langt her fra, der var antennen god nok til analogt TV, men ikke til digitalt, fik aldrig løst problemet der da vi så skulle flytte.

Antennen er rettet ind så jeg har bedst muligt signal til DR1 og DR2, ca stik vest, uden at jeg har brugt kompas til at checke det med. Det sjove er at hvis jeg drejer antennen 90° så den vender stik syd, dam dam dam, så kan jeg se fx DR3 og Ultra uanset vejret. Er det godt og tørt vejr kan jeg se alle kanalerne godt med samme vestlige indstilling.

Hvad er det der gør denne forskel på kanalerne?
Sendes alle de danske ikke alle fra samme mast?
Sendes de ikke med samme styrke?

Er der nogen der kan fortælle mig hvad mit problem er..... ud over at jeg ved at jeg bor lige det længste væk.

Af ting jeg skal have testet er om det tynde 12m TV kabel ikke er godt nok


Rip
Senest rettet af rip59 3. aug 2014, 01:19, rettet i alt 1 gang.
#203565
Lyder bare til at din antenne ikke modtager godt nok, som situationen ser ud !
Du trænger nok til en opgradering til en aktiv antenne med forstærker :)

Men indtil videre kan du sørge for at antennen har den rette indstilling, både hva højde, retning og vandret eller lodret polarisering angår - mange overser det med polarisering O_O Lyder til at din antenne er placeret i nogenlunde optimal højde, men der er sket rimeligt meget på antenne forstærker området siden indførsel af digitalt signal - dit antenne system med forstærker, lyder ikke til at forstærke eller optimere selve modtage forholdene, men virker kun videre frem i systemet, dvs. forstærker fra antenne til tv !

Aktive/forstærkede antenner:

http://www.av-connection.dk/?ML=497

Oversigt over sendere og polarisering:

http://www.boxertv.dk/Global/Danish/PDF ... r_2014.pdf
Af rip59
#203567
Jamen så lyder det som om at jeg skal have fat i sådan en her:
http://www.av-connection.dk/?PGr=5900&ML=497

Det er i alle fald den med størst både passiv og aktiv forstærkning.

Kan det være bedre med mere højde på antennen, jeg kan evt smide den på naboens gavl, men så er vi ude i noget med 20-25 meter kabel mere udendørs. Så vil jeg nok kunne få den op i 14-15 meters højde.

Rip
#203569
Skal ikke kunne udtale mig om kvaliteten på de mange forskellige aktive antenner på markedet, men der kan de sikkert anbefale dig en hos av-connection, som vil være bedst til formålet :)

Hva højde placering angår, så ved jeg at nogle producenter anbefaler en minimums højde på 8 meter, for at antennen kan fungere optimalt, for hver meter indtil 8 meter, som antennen placeres over tærren, vil der kunne opnås op til 5 gange så god modtagelse skriver de og det har højst sandsynligt noget med bølgelængden og antennens konstruktion at gøre !

Man skulle da tro at det også kunne gavne, at placere antennen højere end de 8 meter, men her spiller konstruktionen og typen af antenne sandsynligvis en væsentlig rolle - må være oplyst i brugsanvisningen fra den enkelte producent, hva der er optimalt - er sikker på at de også kan rådgive dig angående dette hos av-connection, ellers må det komme an på en prøve, hvis du foretrækker selv at fifle med det :D

Antennen hvor de anbefaler 8 meter som minimums højde er følgende:

http://www.av-connection.dk/?PGr=7305&ML=497

Held og lykke med det ialtfald og husk at nyde sommeren også undervejs :)