Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#203137
Har oplevet at udsendelser der bliver sendt i lav kvalitet, eksempelvis ældre south park afsnit mv, kan have en tendes til at skabe lidt flimmer ved nogen billeder. Her en lille video hvor det kan ses.

Eksempelvis stregerne ved Cartman's hage, og senere brødristeren ved siden af Garrison.

Billedet står ligesom og hopper lidt,... har også oplevet det ved ældre udsendelse af kender du typen hvor den ene af dem der var med havde en stribet kjole på , der blev skærmbilledet ved kjolen også "uroligt"..


Hvad skyldes det?

https://www.youtube.com/watch?v=G23OGf5 ... e=youtu.be
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#203140
Det ligner umiddelbart de-interlacing. I mange år har man jo sendt video ud i lige og ulige linjer (interlacing), som er lidt forskudt af hinanden. Når de skal de-interlaces så opstår der ofte underlige fænomener omkring streger, kanter og lignende.

Mange havde håbet at de-interlacing forsvandt med overgangen til HD, men man indførte jo blot 1080i. Først med Ultra HD standarden går man helt væk fra interlacing - og gudskelov for det :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#203142
Det var i hvert fald min første tanke. Det kan også skyldes andre ting. Dit videokamera er vist også skyld i par sjove ringe et par steder i videoen (omkring 0:11 i de hvide øjne)?
#203143
troopa85 skrev:Ok, så det er bare noget man må leve med ?

I det mindste er der i 98% af udsendelserne ikke noget problem.
Hvordan ser du South Park og hvilket tv har du?

Det kan jo være selve konverteringen af South Park hos den tv-tjeneste som udsender den. Man det kan også være selve tv'ets de-interlacing proces som fremkalder det.
Af troopa85
#203144
De nyeste southpark afsnit der bliver sendt i høj kvalitet er intet problem, det er kun de lidt ældre sæsoner som ikke er i helt samme kvalitet.

Ser det på MTV HD via yousee kabel.

Har et UE55F7005.

Har brugt indstillingerne fra f8005 testen på nær sharpness 10 i stedet for 0, men alt andet er identisk.

Angående omkring de 11. sek er det nok bare fordi jeg kom meget tæt på skærmen, filmer fra ca en meters afstand.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#203149
Ja okay. Hvis det kun er på de gamle afsnit, så tror jeg bestemt godt at det kan skyldes interlacing. Det er der desværre ikke så meget at gøre ved. Fejlen ligger sikkert allerede i videoen fra MTV HD, så det er højest sandsynligt slet ikke noget, som dit tv fremprovokerer.
Af troopa85
#203153
Okay, det er heller ikke noget der genere mig videre, da det kun forekommer sjældent, men undrede mig bare lidt.