8. aug 2017, 00:06
Hej GMP
Angående kalibrering så har OLED skærme en indkøringsperiode på minimum 100 timer, dvs de målinger som Power har foretaget og justeret efter, de vil være upålidelige efter blot få måneders brug.
En kalibrering bør slet ikke foretages når skærmen lige er taget ud af kassen i en butik.
Du har formodentlig en eller flere enheder som skal tilsluttes skærmen, det kan være receiver, afspillere mm.
De enheder spiller en stor rolle når en skærm skal kalibreres, hvis signalet fra en afspiller knuser detaljer i sort ( Black Crush) så kan man kalibrere skærmen til ukendelighed uden at det hjælper noget.
Det mest optimale vil være at udføre kalibrering med de enheder som permanent skal være tilsluttet skærmen.
Jeg har lavet kalibreringer på rigtig mange OLED skærme og samtlige skærme har haft en gennemsnitlig dE værdi er godt stykke over 5 på de mest korrekte billedprofiler.
Afvigelsen på LG OLED skærmene har dog i alle tilfælde været størst i den mørke del af billedet, men forskellen før og efter er ret markant.
Desværre har Sony A1 ikke de samme håndtag til kalibrering som LGs OLED skærme, men jeg er ret overbevist om at panelerne performer relativt ens, jeg vil derfor vove den påstand at en kalibrering af dit tv efter 100 timer vil vise en noget større dE afvigelse end 3,5.
Om forskellen vil være synlig nok til at retfærdiggøre en udgift på små 10% af skærmens pris, er svært at sige, men som mange andre er det også visheden om at skærmen er indstillet optimalt som betyder en del.