Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#357565
Hej
Jeg forstår ikke billedeindstillingerne på min LG C3. Jeg har en AppleTV 4 (2022) sat til og alt streaming/TV sker via den.

ATV4 er indstillet under Video og lyd til:
Format: 4K SDR
Krominans: 4:4:4
Match indhold: Område og billedefrekvens

Jeg har fulgt Flatpanels indstillinger da TV'et blev testet og har på HDMI 2 (AppleTV 4) indstillet som Flatpanels foreslår med isk Ekspert som udgangspunkt og så ellers samme indstillinger. https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1686298667

Disse indstillinger holder på f.eks. TV2 og DR men så snart jeg vælger Netflix eller Disney så skifter indstillingen over på Biograf hjem (brugerindstillet).

Vi så Shogun (som skulle være i 4K) på Disney forleden og det var ikke imponerende hvad billedekvalitet angår. Var grumset og uskarpt.

Andre titler går det lidt bedere men jeg er ikke blown away.

Men skulle TV'et ikke beholde min ifs Ekspert indstilling når jeg har sagt at det er det over alle indgange?

Så er det nogen der kan forklare mig hvad jeg evt. har misset /hvad jeg gør forkert så jeg kan få det bedste ud af dette TV.

På forhånd tak.
#357571
så vidt jeg husker skal du lave billede indstillinger for hver kilde du bruger på LG.
andre må gerne rette mig hvis jeg husker forkert.
#357573
Du skal lave dine indstillinger for kilde som jkn789 nævner.
Dvs. hvis dit ATV er på HDMI 1 kan kildematerialet godt variere.
Er kilden SDR (fx. DR1, TV2 etc.), så skal du lave indstillingerne ud fra det.
Hvis kilden er HDR (fx. Netflix, Disney etc.) skal du lave indstillingerne for HDR.

Så hver kilde har sine egne indstillinger. Det tager lidt tid, men er bestemt det værd.
#357579
Jeg oplever nu ikke billedkvaliteten på Shogun værende hverken grumset eller uskarp, men der er gået efter et bestemt udseende, som jeg synes, klæder serien særdeles godt...

Det er muligt at kopiere HDMI-indstillinger til andre indgange, men hver profil og tilstande som f.eks. SDR og HDR, har hver deres egne indstillinger.
Her er der kun tale om én indgang, men afspilleren kører med forskellige tilstande, så der skal indstilles for hver profil, der benyttes...
#357589
Jeg har godt læst at man skal indstille pr. devise man bruger. Det undre mig dog at nå jeg går i indstillinger for billedet på TVet uden i roden af min AppleTV så har jeg væsentlig flere valgmuligheder for billedeindstillinger end når jeg er gået ind i f.eks Netflix appen på AppleTV. Det er næsten kun det halve. Jeg ser f.eks ikke ISF ekspert muligheden.
#357591
når du starter en film i Netflix som er i dolby vision, så kan du vælge mellem forskellige dolby vision indstillinger under billede indstillinger menu, dolby vision dark plejer at være den bedste, hvis du synes billedet er lidt for mørkt i mørke scener, kan du justere på lys, jeg har fundet ud af at på mit tv er +2 er det jeg kan lide.
når du står ude i menuen i Apple tv med alle apps, så står dit tv i SDR tilstand, det har du nemlig valgt med 4k SDR 50 Hz. Under indstillinger på Apple tv. Nu skal du vælge billede profil, og ifs expert er et godt bud, men du kan prøve dig frem med de forskellige billede profiler.
når du så ser noget i SDR på en eller anden app vil den billede profil du har valgt, blive vist.
og når du ser noget i dolby vision, bliver det vist i dolby vision dark.
#357594
så er det dolby vision Cinema trådstarteren skal vælge.
#357615
1000 tak for jeres input. Hjælper virkelig på forståelsen. Jeg må i gang og få indstillet.