Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#357481
Så skal du være villig til at gå meget på kompromis med billedkvaliteten, et kant belyst stort tv giver slet ikke samme billedkvalitet, mener det er bedre med en god billedkvalitet og minimalt med refleksioner, især på en stor skærm
#357489
Jeg tvivler på, "The Frame" er væsentlig bedre end andre skærme, men der er vist en af årgangene, der kører med mat skærm, som sikkert hjælper på det, modsat vil billedet ikke poppe så flot, når forholdene er optimale.
Klart, i forhold til en gammel plama, er det garanteret bedre, men lysstyrken er gået gevaldigt i vejret siden den tid, så det burde ikke være et problem.
Snakker vi "spejleffekter" er det typisk, når skærmen er slukket, dette vil være udtalt...

Generelt er der ingen grund til at fravælge f.eks. OLED, blot fordi man har en "lys stue"!
Ser man fortrinsvis TV om dagen, vil det aldrig blive godt, men selvfølgelig vil nogle skærme være bedre end andre, dog kræver det næsten, man prøver sig frem, hvis man vil være sikker på at få en skærm, der vil fungere bedst muligt, under de forhold der påtænkes...
Senest rettet af Supergris 15. mar 2024, 00:35, rettet i alt 3 gange.
#357490
The Frame (2022) er et kantbelyst, lyssvagt, og iøvrigt middelmådigt TV mht billedkvalitet. Prisen er lidt over 12000kr, så anbefalingen herfra er "nej tak".
https://www.displayspecifications.com/en/model/bf8f2bc1
De anbefalede skærme er allerede nævnt tidligere i tråden, så ingen grund til at gentage dette.
Senest rettet af henrik.yde 15. mar 2024, 11:26, rettet i alt 1 gang.
#357517
Okay efter et par dage hvor min beslutning blev ved med at irritere mig, så er jeg alligevel endt med LG G2 oled. Og hold kæft det ser godt ud. Indtil videre kan jeg sagtens se bort fra refleksion, men jeg må lige prøve at se hvordan det ser ud i dagstimerne 😄
#357526
Hermed et frisk eksempel på min antigenskins skærm, sol lys og lampe genskin bliver elimineret, der kan OLED slet ikke være med.
Ellers er der kun den helt nye QD OLED S95D hvis antiglare ønskes, vil dog ikke anbefale at købe før den er faldet i pris.
Vedhæftede filer
20240317_131059.jpg
20240317_131059.jpg (686.84 KiB) Vist 1684 gange
#358109
George1 skrev: 13. mar 2024, 11:57 Ville vælge QN95 med One Connect kun en ledning fra tv og perfekt til så tæt på væg som muligt, og mig bekendt tyndere end G2 så lidt forkert hvad du skriver at G2 vinder tæt på væg konkurrencen.
Med dine behov ville jeg vælge QN95B, som er god i lyse omgivelser og med en rigtig antigenskins skærm.
https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... 022/431125


Normalt ville jeg aldrig købe den lille forskel der er på en '90 og '95 serie.

Men når trådstarter starter med at nævne et OLED er pænest når den skal indtil væggen.. (QN95 er nemlig ikke i mit ordforråd) :D :D

Nu har jeg en 50QN90B jeg har altid sådan skiftet tv hvert 2-3 år. Med det TV jeg har nu skifter jeg først når det dør


Men lov mig lige hvis du ender med en OLED så gør noget ved farverne.. det mest grimmeste og se på er et standard opsat OLED (I know, meget kontroversielt sagt herinde)!
#358113
Bare pas på når du skal rengøre den så roste "Anticoating" som åbenbart lyder som et vidundermiddel, som ingen andre kan matche.

Kan man/producenterne ikke på en måde lægge "anti genskin beskyttelsen" ind UNDER skærmen ?

Her S90C:

https://eu.community.samsung.com/t5/ima ... =v2&px=999

Er "Anti Glare Coating" udviklet af Samsung alene ? .

Det er utroligt lidt viden der står om HVAD det indeholder/teknologien bag ?..Overalt, blot hvad det kan og gør.

Andre firmaer som f. eks firmaet "3M" og "Posturite" og sikkert også andre arbejder jo også med skærmfiltre og beskyttelse af disse på feks laptopskærme.

Lyset på et tv skærm er måske meget anderledes end fra en laptop/ den største IMac skærm.
(Kan vel runde 1000 nits) ?


De har vel også sollys i stuerne i Mellemøsten og Afrika (!), så der skulle man tro at de Antiglare tv måtte sælge meget bedre ? (Eller måske placerer de deres skærme i rummet så de netop kan se tv uden for meget bøvl ?).

Men der er vel en grund til andre tv producenter ikke står på ryggen af hinanden for at lancere noget tilsvarende ( men selvfølgelig knap så godt nu når Samsung er førende) ?

De er knap så dygtige/kloge og har langtfra den samme viden ?

Der må da være nogle tecknørder/ingeniører som har skildt et Samsung "antiglare" topmodel tv og skærm ad og dissekeret det lag for lag så alle har en forståelse for hvad "anti- glare" er ?