Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af danielvinther
#357164
Hej med jer

Hvad har folk af erfaringer med at se meget sport på et OLED tv?

I forbindelse med at skulle købe nyt TV, så overvejer jeg OLED. Men jeg ser primært en del sport, så jeg kan godt være en smule nervøs for burn-in?

De bedste hilsner
Daniel
Af Lape
#357165
Har set fodbold på OLED i årevis og det har ikke været et problem.

Faktisk har de ekstremt gode betragtningsvinkler som OLED har, været et kæmpe plus når jeg ser bold og ikke lige sidder foran TV'et. Jeg får et godt billede uanset hvilken vinkel jeg har på TV'et. Det er ikke tilfældet med et LCD TV, især ikke et VA panel.

Ser ofte fodbold hele dagen om søndagen, det kører bare i baggrunden og lysstyrken bibeholdes og har aldrig set skyggen af retention eller burn-in. Kører endda med høj lysstyrke.

Burn-in i dag er ikke noget jeg tænker over. Det er primært noget folk frygter, som ikke har haft OLED tænker jeg. Eller har oplevelser fra OLED tilbage for 6-8-10 år siden. Der er sket meget siden.
Af Beckham
#357172
OLED gør det rigtig godt i forhold til at håndtere de hurtige bevægelser i sport. Der er dog en ikke helt så lille udfordring omkring det at se sport på OLED....og det er dimming algoritmen som dæmper lyset for at beskytte mod burn-in. Det varierer lidt mærke til mærke hvor aggressiv den er, men her kan jeg tydeligt se efter få minutter at lyset bliver dæmpet på skærmen. Det er ikke så slemt når man ser en kamp i dagstimerne, men er ret tydeligt på en våd og mørk aften i England.
Af jkn789
#357173
jeg har haft mit Panasonic HZ1000 siden maj 2021 og ser også rigtig meget sport, primært fodbold, golf og formel 1. Golf kan jeg se i op til 8 timer af gangen, og jeg har ingen burn in eller dimming. Sony havde for et par år siden en aggressiv dimming, men det løst på alle nye modeller fra 2022. Jeg har ikke hørt om nogen klager over dimming på nogen mærker fra 2022 og frem og kan kun sige det er en fornøjelse at se sport på oled.
har i dag set alle afsnit af den nye sæson af drive to survirve og filmen om Ferrari, med masser at hurtige bevægelser, uden problemer.
Af Beckham
#357199
Nu har jeg ikke lige styr på alle modeller fra alle producenter, men tvivler altså kraftigt på at dimming sådan generelt set er løst. Synes da stadigvæk jeg indenfor de sidste par år har set anmeldelser hvor man demonstrer hvordan lyset sænkes når du har statiske elementer på skærmen.

Man kan sige at hvis dimming problemet er løst, så er burn-in også løst, medmindre producenterne bare lader stå til selvfølgelig. Og hvad jeg ved er burn-in problemet bestemt ikke løst.
Af jkn789
#357200
Lg fik løst deres dimming problemer med en opdatering, og Sony er skiftet til QD oled. Panasonic har jeg ikke hørt skulle have nogen problemer, og heller ikke Philips. Der har været rapporter om Samsungs første generation QD oled lider af burn in.
Så hvis man vælger et 2023 model, skulle der ikke være noget at være bange for. hvis man ikke ser tv 2 news hele tiden.
Andre må gerne melde ind hvis man har oplevet burn in på nyere modeller.
Af George1
#357206
danielvinther skrev: 27. feb 2024, 15:05 Hej med jer

Hvad har folk af erfaringer med at se meget sport på et OLED tv?

I forbindelse med at skulle købe nyt TV, så overvejer jeg OLED. Men jeg ser primært en del sport, så jeg kan godt være en smule nervøs for burn-in?

De bedste hilsner
Daniel
Hvis du er nervøs for burn in ville jeg tegne en forsikring mod det, Elgiganten har en til kr 699, de ældre OLED modeller og desværre også QD OLED fra Samsung årgang 2022 var noget modtagelig for burn in, så vær opmærksom på hvis du køber et QD OLED fra Samsung at 2022 panel kan sidde i deres 2023 modeller gælder 55" og 65"
De nye OLED modeller skulle være meget mindre modtagelig for burn in, men reelt ved man det først om nogle år.
Af George1
#357207
jkn789 skrev: 28. feb 2024, 22:01 Lg fik løst deres dimming problemer med en opdatering, og Sony er skiftet til QD oled. Panasonic har jeg ikke hørt skulle have nogen problemer, og heller ikke Philips. Der har været rapporter om Samsungs første generation QD oled lider af burn in.
Så hvis man vælger et 2023 model, skulle der ikke være noget at være bange for. hvis man ikke ser tv 2 news hele tiden.
Andre må gerne melde ind hvis man har oplevet burn in på nyere modeller.
Det er ikke rigtigt hvad du skriver, vær opmærksom på at QD OLED 2022 panel fra Samsung kan sidde i 2023 modeller gælder 55" og 65" personeligt ville jeg ikke købe en QD OLED med 2022 panel.
77" skulle alle have gen 2 panel
Af jkn789
#357208
korrekt at Samsung har brugt 2022 paneler i begyndelsen af 2023. Men alm såkaldt woled skulle der ikke være nogen problemer med.
Af Beckham
#357215
Generelt er der vist ikke nogen endelig konklusion på QD-OLED og burn-in. Lige da de kom blev det solgt som om at alle problemer var løst, men det vist sig hurtig at det ikke er\var tilfældet.

Korrekt at LG udgav en updat4 for at løse dimming problemerne, men spørgsmålet er så bare om det øger chancerne for burn-in? At løse dimming problemerne er jo ikke svært. Det er jo bare at lade være med at dimme..:-)

Sony kom vist også med en update, men er dog lidt mere usikker her. Problemerne ikke løst kan jeg i hvert fald som Sony OLED ejer hilse og sige..:-)
Af jkn789
#357217
ja jeg kan Kun tale som Panasonic ejer, og der har jeg ikke hørt om burn in. Ej heller Philips, og det var derfor jeg opfordrede andre til at skrive ind med deres erfaringer.