Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#357111
som George 1 skriver, er det rart at vide hvor langt du sidder fra skærmen.
større tv størrelse vil også blæse dårligt kilde materiale op, så også afhængig af hvad du ser mest.
Personligt ville jeg vælge et oled eller Qd oled tv. Det er toppen af poppen på billede kvalitet . Og G3 i 77 " har allerede to gange været nede i 25000.
kan se at G2 i 65 " netop er blevet 2000 billigere og er nede i 10997. Jeg tror også de sidste G3 i 77 " får et nøk nedad til 22-23000. Men der er selvfølgelig ingen garantier, og det er et sats hvor længe man tør vente.
jeg fik mit Panasonic HZ1000 i 65 " til 9999 i maj måned 2021, så det kan godt betale sig at have is i maven.
#357114
Som altid tak for god sparring og inputs 👍🏻

Jeg kommer til at sidde 3,5 meter fra skærmen, så 85” ville give en fed effekt. Jeg ser kun streaming i 1080p eller i 4K, så kilde materialet burde være ok. Det skal siges om rummet at der er et stort vinduesparti (3m), lige til venstre for hvor TV skal hænge, så i dagslys skal det kunne modstå reflektioner. Synes G3 ser ud til at klare den del ret godt. Ved I hvordan det gør sig gældende for qn95b?
#357115
Sidder lige og læser om lg g2 og g3. Kan det passer at strømkablet ikke kan tages ud af tv’et, men er fast monteret?

Jeg har Alm. Stikkontakt bag tv’et, så det kunne give lidt problemer i forhold til at have plads nok til kablet.
#357119
nph89 skrev: 24. feb 2024, 02:00 Som altid tak for god sparring og inputs 👍🏻

Jeg kommer til at sidde 3,5 meter fra skærmen, så 85” ville give en fed effekt. Jeg ser kun streaming i 1080p eller i 4K, så kilde materialet burde være ok. Det skal siges om rummet at der er et stort vinduesparti (3m), lige til venstre for hvor TV skal hænge, så i dagslys skal det kunne modstå reflektioner. Synes G3 ser ud til at klare den del ret godt. Ved I hvordan det gør sig gældende for qn95b?
QN95B er væsentlig bedre til at modstå refleksioner.
#357120
nph89 skrev: 24. feb 2024, 03:49 Sidder lige og læser om lg g2 og g3. Kan det passer at strømkablet ikke kan tages ud af tv’et, men er fast monteret?

Jeg har Alm. Stikkontakt bag tv’et, så det kunne give lidt problemer i forhold til at have plads nok til kablet.
Hvis du skal have tv helt fladt til væggen, skal du vælge en anden placeret stik kontakt, QD OLED 95 og QN 95 har kun et tyndt kabel fra tv men ideen med at have et tv helt fladt til væg, er vel ikke muligt hvis du alligevel vælger en kontakt bag dit tv, ellers misforstår jeg hvad du mener.
Hvis du vælger G3 vil der altid være flere ledninger fra tv.
#357121
du kan finde masser af YouTube videoer på begge modeller som viser unboxing og vægmontering.
jeg har ikke nogen af de to tv in action, men vægbeslag til G3 er noget smartere end til QN95B Efter min mening.
så tag et kig på YouTube og se om det ene eller det andet passer til dig mht vægmontering.
G3 har også fået antireflektion . Men vil anbefale at se dem begge i butikken.
#357122
Hvis du først skal købe til sommer er der masser af tid til at priserne bliver lavere.

Katzmeyer er ikke i tvivl. Plejer ellers at være rimelig neutral og diplomatisk når han ser på skærme, men G3 får følgende ord med på vejen:
"Best picture quality we've ever tested (brightness 749 Nits. 70% mere lysstærk end tidligere OLED for dem der går for meget op i tal og lysstyrke) Superb contrast and off-angle image Best-in-class bright room performance. Slim, wall-friendly design"

Uha. Konkurrenterne skal godt nok stå tidligt op for at være på omgangshøjde..Måske kan de konkurrere med en væsentlig lavere pris og LG er født til at hænge smukt på væggen, da de ikke inkluderer en fod i æsken, men det er ikke vigtigt her.
#357125
Tak for super inputs 👍🏻

Jeg går efter G3 77” til stuen og så er jeg enormt fristet af at købe et G2 55” til 7.800 kr. til soveværelset i power. Den bliver vel ikke ret meget billigere?
#357127
nktnkt skrev: 25. feb 2024, 17:22 Jeg så også at LG g2 77 tommer kan fås til lige under 20k i Elgiganten - men måske bedre at vente på LG g3
På lysstyrken ser det i hvert fald ud til at der er en markant forskel fra G2 til G3.
#357156
Du kommer til at fortryde ethvert LCD TV hvis du ser film/serier om aftenen med dæmpet eller slukket belysning. Der er ingen LCD TV som kommer bare i nærheden af OLED her.

Bruger man tv'et til pc eller konsol brug, så rasler billedkvaliteten også ned i Game Mode på LCD, da styring af baglyset nærmest deaktiveres. God styring af baglyst tager flere hunderede milisekunder og derfor er det ubrugeligt til pc og konsol brug (dertil kommer smearing som alle LCD paneler også lider af). LCD er ganske enkelt meget langsommere end OLED.

Jeg har selv prøvet at gå fra OLED tilbage til QLED/LCD og løb skrigende væk igen. Der blev købt QD-OLED i stedet.

LCD er kun noget jeg kan acceptere i sommerhuset eller sådan noget. Det er et no-go for mig hjemme i stuen. Intet produkt med LCD panel er high-end i mine øjne. Hvornår så du sidst en high-end telefon med LCD panel? Folk ville rulle rundt på gulvet af grin hvis en producent prøvede at sælge en high-end telefon uden OLED panel i dag. Det samme gælder TV i mine øjne (og mange andres).

LCD = low-end til mid-end produkter
OLED = mid-end til high-end produkter

Enhver som går op i at se film og serier i bedste kvalitet og med bedste indlevelse, bør vælge et OLED TV i dag. Intet LCD kommer i nærheden når lyset slukkes eller dæmpes og det er sådan man får bedst indlevelse alligevel og her at OLED løber i cirkler om LCD.

Hvornår var du sidst i biffen hvor de lod lyset være tændt under filmen? Forhåbenligt aldrig.

Gode OLED TV i dag har ingen problemer med lysstyrken i dagslys men det er først når lyst dæmpes eller slukkes helt at OLED virkelig kommer til sin magt og man kan forsvinde helt ind i filmen uden at være irriteret over billedkvaliteten (og styring af baglys).

Aldrig i livet om jeg ville vælge et 85" LCD over et 77" OLED fordi det er 8 tommer større og billigere.

Stort og billigt er den største fejl man kan begå når man vælger TV.
#357161
Forstår ikke din vrede mod det bedste non oled 85" der kan opdrives, har forstået din mening er dog ikke enig i dine holdninger. Slet ikke når trådstarter jo siger han vælger G3 OLED 77' OLED. Hvorfor så denne svada mod non oled.
Jeg havde valgt en QD OLED, men G3 er også en super skærm.
Synes du strammer den med dit had til alt non oled, både TCL og Samsung laver gode store non oled skærme, for dem der ønsker en god billedkvalitet og størrelse til pengene, og måske ikke har råd eller lyst til at ofre de ekstra penge på en stor OLED skærm.
#357162
Hvis en skærm fra 2022 er det bedste non-OLED TV i 2024, så ser det skidt ud for LCD markedet? Men det passer jo heller ikke at QN95B er det bedste LCD TV i dag. Er det hvad du selv har? :D

Det helt store problem ved dette TV er at betragtningsvinklerne er ringe og at baglyset nærmest deaktiveres i game mode, når der smides en PC eller konsol på. Det er nævnt i utallige tests. Alternativt kan man bruge dem med 300-400 ms input lag, som korrekt styring af baglys tager, hvilket er ubrugeligt.

Det helt store problem ved LCD er og bliver styring af baglyset og det vil altid være et problem. Mørke scener ser elendige ud. Samt den sølle kontrast og de lave betragtningsvinkler. Det bliver bare aldrig helt godt.

Så nej jeg hader ikke LCD, jeg hader bare ringe billedkvalitet og så længe LCD ikke kan nå OLED til sokkeholderne så vil jeg aldrig tale positivt om LCD og jeg har set mindst 100+ "high-end" LCD TV i de sidste 5-6 år. Nogle kan se fine ud, når de ses i lyse omgivelser (messer, butikker osv.) men når man får TV'et hjem og der smides en film på og lyset slukkes, så begynder problemerne.

Udviklingen på LCD er gået i stå. Der er intet mere at hente. Det skete allerede tilbage i 2020-2021 stykker. Netop derfor opgav Samsung Display at bruge flere ressourcer på LCD og Samsung Electronics køber nu 3. parts LCD paneler i stedet.

OLED bliver kun bedre og bedre for hvert år og især nu hvor der er stor konkurrence mellem WOLED og QD-OLED. LCD sælges primært i de lave prisklasser, til folk som ikke går særligt meget op i billedkvalitet.

LCD går ingen steder foreløbigt, da det er billigt (medmindre der skal massiv styring af baglys til, så er det faktisk dyrere end OLED og stadig ringere), men LCD sælger primært i de billige rækker og OLED sælger bedst i high-end markedet. Det har det gjort i flere år nu, af god grund.

Mini LED bagbelysning skulle have været "det store spring" som ville give LCD lidt medvind igen, men det spring skete bare ikke rigtigt, fordi flere tusinde zoner og korrekt styring heraf, bare bliver alt for dyrt og stadig ikke kan hamle op med OLEDs ~8.3 millioner pixels som alle kan styres individuelt.
#357170
Er udmærket klar over OLEDS plusser og minusser som jeg skriver havde jeg valgt et QD OLED. Den sædvanlige snak Lape fair nok prøvede at få spredt snakken/ debatten når nu trådstarter selv efterspurgte råd til QLED til billigere penge. Kan konstatere at mit forsøg på at nuancere debatten mislykkedes. Tak for kaffe.
PS. Ja helt rigtigt miniled er totalt væk, dog mystisk at både Samsung TCL, Sony, Hisense bliver ved med at udvikle på miniled Hisense kommer bla. med en 110 tommer skærm, den er jeg personligt meget spændt på at se når den kommer i butikkerne.