Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#356060
Vi har købt et Samsung Q70C 65" i går, og ville gerne købe en soundbar til vores film aftener samt til når vi høre musik.
Jeg har altid haft min stationære PC sat til vores gamle TV (Panasonic 42"), så det fungerede som en stor computerskærm, både til PC spil, musik og regulær surfing.

Ved endnu ikke om dette bliver optilmalt på dette nye Samsung, men håber.
Men som en som ikke ved en fløjtende fis om TV'er, fandt jeg ud af at Q70C ikke understøtter Dolby Atmos.
Men er det kune TV'ets egne højtalere? Eller betyder det også at hvis jeg f.eks køber en Sonos Beam soundbar som netop understøtter Atmos, at der opstår problemer med lyden, eller at vi generelt ikke opnår den rigtige lydeffekt?
#356064
For at få glæde at Dolby Atmos, kræver det som minimum et 5.1.2 højttaler setup + selvfølgelig noget udstyr der kan afkode formatet.
Se evt. setup/diagrammer her:
https://dk.yamaha.com/da/products/conte ... index.html
Der sælges dog også soundbarer, fyldt med små højttalere, som skulle kunne levere lyd i Atmos. Jeg synes nu bare ikke at lydkvaliteten er særligt overbevisende. Og derfor har jeg selv et stereo setup bestående af en Sony surroundreceiver + 2 Dali højttalere + en centerhøjttaler. Lyden er super, især til musik. :)
#356070
MigSelv skrev: 29. dec 2023, 18:22 Er du sikker på, at du ikke tager fejl omkring Atmos.
Dit tv understøtter ikke Dolby Vision, men iflg. HiFi Klubbens beskrivelse, understøtter Q70C Dolby Atmos.
Ja det kan jeg se. Det virker bare underligt, eftersom at jeg alle andre steder har læst/hørt at det kun er Q80C som understøtter Atmos, og ikke Q70C.

Men måske jeg misforstår, da de hentyder til TV'ets indbyggede højtalere.
De nævner det også i dette review 3:20 min inde i videoen.



Vi kiggede også på samsung hwq610c soundbar da vi var ude og købe TV'et, og overvejer om det måske var et bedre alternativ, da vi synes at lyden var bedre end på Sonos Beam.

Vi bor i rækkehus (lejlighed) så det helt store anlæg er no go pga gamle sure naboer. Vi må stille os tilfredse med en soundbar. :)
#356072
Zjapper skrev: 29. dec 2023, 19:11
MigSelv skrev: 29. dec 2023, 18:22 Er du sikker på, at du ikke tager fejl omkring Atmos.
Dit tv understøtter ikke Dolby Vision, men iflg. HiFi Klubbens beskrivelse, understøtter Q70C Dolby Atmos.
Ja det kan jeg se. Det virker bare underligt, eftersom at jeg alle andre steder har læst/hørt at det kun er Q80C som understøtter Atmos, og ikke Q70C.

Men måske jeg misforstår, da de hentyder til TV'ets indbyggede højtalere.
De nævner det også i dette review 3:20 min inde i videoen.



Vi kiggede også på samsung hwq610c soundbar da vi var ude og købe TV'et, og overvejer om det måske var et bedre alternativ, da vi synes at lyden var bedre end på Sonos Beam.

Vi bor i rækkehus (lejlighed) så det helt store anlæg er no go pga gamle sure naboer. Vi må stille os tilfredse med en soundbar. :)
Hvis I ikke har for langt til Vestjylland, så kan I købe min Q810A med dertilhørende baghøjtalere (SWA-9500S), billigere end I kan få en Q610C til.

Så kommer I da i hvert fald noget tættere på biografoplevelsen derhjemme ;)
#356077
Hvis I ikke har for langt til Vestjylland, så kan I købe min Q810A med dertilhørende baghøjtalere (SWA-9500S), billigere end I kan få en Q610C til.

Så kommer I da i hvert fald noget tættere på biografoplevelsen derhjemme ;)
Det er sgu pænt af dig, virkelig. :)
Men vi bor på Sydsjælland, så der er lige knapt tusind kr i bro og benzin oveni. O-O