Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kallespears
#319179
Så kom FP anmeldes af Sonys XH90, og jeg må indrømme jeg måske havde sat baren lidt for højt, selvom jeg havde læst andre siders anmeldelser.
Jeg havde sat min næse op efter 75", grundet skift til Sonos Arc, og senere PS5

Mit alderende Samsung 65F8005, lever ikke helt op til Arc og PS5 kravene.

Jeg synes det er mange penge 18000kr, at kaste efter et TV, der får efter min mening middel karakter.

Hvad har I af indspark til hvad mit næste TV kunne være, med følgende krav:

; 75"
; Dolby Atmos, passthrough
; eArc
; 120fps er nok mere et ønske
Af Beckham
#319180
Har du været ude at se tv'et live? Vi har jo alle forskellige holdninger\forventninger til et tv. En ting er tal og fakta, men det er noget andet rent faktisk at se tv'et live. Jeg var f.eks. slemt skuffet da jeg første gang så et OLED i aktion. Det har senere generationer af OLED så ændret på, men alligevel.
Af Kallespears
#319214
N ej det har jeg faktisk ikke. Der er ikke mange steder de har den. Måske jeg skulle prøve om HIFI klubben i Esbjerg får den hjem.
Af Beckham
#319217
Ja...ok...det er nok svært her i starten at finde den mange steder. Anyway...var også bare et tip. Virker jo som om at du var rimelig hooked på TV'et inden anmeldelserne kom, så kunne måske være en ide at se de live inden du afskriver det helt.
Af Globulus
#319221
Fra fp's anmeldelse:

"XH90 er udstyret med Sonys X1-videoprocessor, der mangler nogle af de nyeste systemer fra 'X1 Ultimate', herunder udglatning af gradienter, men langt hen af vejen har det ikke den store betydning."

En smule tidligere står der dog:

"Vi noterede os desuden meget synlig 'banding', altså en slags lys/farvebånd, i de mørke scener på Sony XH90, hvilket er en skam."

Ikke blot har den ikke X1 Ultimate. Der er end ikke tale om X1 Extreme, men blot den almindelige X1:
https://www.reddit.com/r/bravia/comment ... ison_chart

Diskussion om emnet:
https://www.reddit.com/r/bravia/comment ... ing_due_to

Billedbehandlingens betydning afhænger selvfølgelig meget af det materiale man ser, dvs. hvis materialet er af høj kvalitet (4K/HDR/høj bitrate) er billedbehandlingen af mindre betydning, mens det måske kan være af højere betydning, hvis der er tale om 720p med middelmådig bitrate fra en streamingtjeneste.

Jo større TV (her 75"), desto mere synlige bliver skavankerne og jeg ville nok ikke selv købe et så stort TV, hvis jeg vidste, at jeg kun fik producentens tredjebedste billedbehandlingsprocessor.

Overvej at kigge på XH95 i stedet - med mindre du absolut skal have HDMI 2.1. Den er dog dyr i 75" lige p.t., da den stadig sælges til lanceringsprisen.
Af Beckham
#319226
Tak for highlights! Havde faktisk ikke bemærket at den ikke engang havde Extreme processor. Det må da siges at være lidt skuffende...
Af barslund69
#319268
Hvis du ikke skal spille så gå klart efter XH95

Det er så meget bedre ind XH90
XH90 har alt for meget blooming ved HDR/Vision for dårligt zone styring i forhold til Xh95.
billede behandling er noget under XH95
Det er et dyrere tv ja men efter min mening også et klart bedre tv på nær HDMI 2.1 på XH90 mod HDMI 2.0b på XH95
Så er man til feks Sony Playstation 5 og spiller meget ja så er XH90 måske et bedre valg
Af Kallespears
#319278
Tak Globulus- Dit indlæg, har nådestødet til til XH90. var faktisk ikke klar over det var 3. chippen der sad i, det det var 2, chippen.
Så nu er jeg da helt på herrensmark.

Som PeterD skriver XH95 i 75" har en ret vild pris, ca 10k mere end jeg har interesse i at give for et TV. Tænker min lidt til 75", skal styres og jeg må blive i 65" segmentet.

Har dog kikket på Samsung Q70T/80T begge i 75", men manglede DV hmm, og bliver det ved med at understøtte DA.
Har os haft næsten over på LG B7, men den er kun med A7 processor og i 65"

Det er umuligt at få det hele, må jeg nok erkende.

; 75" (grundet det bare er federe end 65)
; Dolby Atmos, passthrough (grundet Sonos Arc)
; eArc (grundet Sonos Arc)
; 120fps er nok mere et ønske (grundet PS5)
Af Globulus
#319280
Vedr. XH90 og blooming:
https://youtu.be/GZWZ7kfWe1g?t=339

Kun 32 zoner. Kønt ser det ikke ud.

Med forbehold for, at gengivelsen i videoen er overeksponeret og det ikke ser så slemt ud når man ser det selv, men det er også nævnt.

Ja, XH95 i 75" er for dyr p.t.
Af barslund69
#319285
Nyt koster altid ekstra kr
Har læst
Problemet med tv lige nu er der er pga af corona er solgt Ca 50% flere tv i Europa og der er samtidig lavet færre tv så der er mangle på tv på marked.
Så priserne vil være højere en normalt på dette tidspunkt. Hvis man kigger på de forskellige high-end tv så er de stort set alle i rest ordre både 2019 og 2020 modeller.
Har selv købt XH95 i 85" for 3 uger siden
Her er lidt fra digital trends som laver god test.
https://youtu.be/UVaGhvqWnIg

Lyd og billede test
https://www.google.dk/amp/s/www.lydogbi ... 505/%3famp
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#319286
Globulus skrev: 19. sep 2020, 08:40 Fra fp's anmeldelse:

"XH90 er udstyret med Sonys X1-videoprocessor, der mangler nogle af de nyeste systemer fra 'X1 Ultimate', herunder udglatning af gradienter, men langt hen af vejen har det ikke den store betydning."

En smule tidligere står der dog:

"Vi noterede os desuden meget synlig 'banding', altså en slags lys/farvebånd, i de mørke scener på Sony XH90, hvilket er en skam."
Sony har tidligere lavet TV med standard-udgaven af X1 uden disse problemer, så panelet har noget at sige i dette tilfælde.
Af Kallespears
#319329
Av en 85" tommer XH95, jeg går med en lille drøm i maven, og at XH95 får en firmware der gør den kører HDMI 2.1. Kan ikke se hvorfor den ikke skulle kunne det, og hvorfor Sony ikke skulle sende den ud, med mindre de tænker på 2021 modellerne, skal have noget "nyt"

Har godt nok et lille skarpt øje til Samsung 75Q80T som Power lige har sænket prinsen på.
Af PeterD
#319332
barslund69 skrev: 21. sep 2020, 08:19 Problemet med tv lige nu er der er pga af corona er solgt Ca 50% flere tv i Europa og der er samtidig lavet færre tv så der er mangle på tv på marked.
Vildt nok.

Men det giver meget god mening. Folk går i selvisolation når der er restriktioner og når man er hjemme, så er det nok naturligt at tænde tv'et.

Der bliver også lavet flere børn uden for Europa feks i Indien, Kina og Nigeria, så det er ikke alle som bruger tiden foran tv'et :)

https://www.google.com/amp/s/m.economic ... 595271.cms

Nå..Hvor kom vi fra..? Sony tv..