Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#318904
Beklager den bombastiske overskrift...
I går aftes stod vores LG 65" 4K fra 2015 af, et LG 65UF772V købt da Elgiganten åbnede Herlev BIG.

Billede kvalitetsmæssig har jeg været tilfreds med IPS fra LG, som i min optik så markant bedre ud end datidens Samsung TV...

Nu er humlen blot... Skal man igen vælge et 65" og så OLED B9 som går for 12.000 kr? Gå fuld bananas og købe et billigt 82"?
Jeg synes at det er meget svært at få overblik over kvaliteten - og ja, jeg har læst 'før du opretter' sticky tråden, men henvisningen til forsiden ville have været fornem med URL, da jeg ikke udminbar kunne finde meget andet brugbart end toplisten hvor at priserne har det med at stikke af... Jeg skal ikke finde et TV til 30.000 kr....
8000-13000 kr er pris niveauet jeg søger i...

Samsung QLED, er det blevet noget værd, og er det et egentlig kvalitetstempel, eller er der langt mellem snapsene?

Jeg har set på en lang række modeller online i dag - vil hjertens gerne smide links hvis det er tilladt i henhold til reglerne.

Håber på at andre sidder i samme situation og har haft tid til at kigge markedet igennem..

---

Krav til TV;
Skal kunne sende surround videre, dvs. kanalerne med surround sound SKAL kunne sendes videre til min receiver.
Smart funktioner; youtube & netflix(4K) er eneste krav, resten er lidt 'meh', og bliver alligevel castet fra telefonen i 9/10 tilfælde.
TVets egen lyd vil aldrig blive brugt, så betyder intet.
'Sort skal være rigtig sort, så OLED er eneste løsning' - det betyder heller ikke så meget om sort er super sort, bare at farverne generelt er rigtig gode (som de var på IPS)
Der vil blive set en del champions league fodbold, men ellers er det en film, serie og børne underholdning der er formålet... Der skal ikke noget konsol-skrammel på TV'et (om ikke andet ikke planen), så HDMI 2.1 er ikke must...
#318909
Du skal spørge dig selv om du går ind for kvalitet eller kvantitet (størrelse). Hvis du svarer ja til det første, så får du ikke noget bedre end B9S i 65 tommer til ca 12000,- kr.
#318916
Den er faktisk lidt svær synes jeg....normalt vil jeg sige at i den prisklasse bør du ikke gå op i 80+ tommer, da billedkvaliteten ikke følger med. Men omvendt har du jo været fint tilfreds med dit LG IPS panel, hvilket ellers normalt bliver frarådet blandt "entusiasterne". Og størrelsen på tv'et har jo bestemt også noget at sige. Men klart at jo større tv'et bliver jo mere bliver dets svagheder også udstillet.
#318928
Du skal selvfølgelig have gjort op med dig selv hvilken størrelse du vil have.. Hvis du ender ud i 65" er jeg helt enig med de andre, så nap et LG OLED.

Hvis du søger mod et større tv ville jeg vælge nedensåtende. Det er bagbelyst og zoneinddelt, der giver et mere homogent billede end det kant tv du har, ligeledes er billedkvaliteten bedre end det du kommer fra.

https://www.pricerunner.dk/pl/2-4859235 ... ign-Priser
#318933
PeterD, skal jeg fortælle dig en hemmelighed? Her kommer den.....

Alle LCD skærme har mulighed for at der forefindes bleeding ved dem. Alle tv, (og det er ikke kun LCD) kan det forekomme at de går i stykker.. Det er ikke specielt overraskende at du lige bringer der på bane omkring et Samsung tv, som du jo hader.
Det er heller ikke overraskende at du lige støver et tussegammelt indlæg omkring et samsung problem op.

Generelt har du masser at sådan nogle gennemskuelige, eller smågemte indslag i tråde i hele tiden. Det er pisse træls.. Få nu for pokker stoppet dig selv, det er mit ønske til dig denne Søndag.
#318944
Samsung burde ikke have de store problemered kondensatorer længere, da de så vidt jeg husker er gået over til de mere kendte mærker som andre fabrikanter bruger. Men Samsung er dog ikke det eneste mærke som har problemer, det er dog dem har det mest udbredte problemer.
Q70r i 82" er et kompromis, men et super tv til prisen, har det i 65", og har ikke super meget bleed, dog har jeg lidt bleed ved undertekster. Men bedste kvalitet til prisen er et 65" Oled. Det er de bedste valg til dit budget.
#318948
Grandahl skrev: 13. sep 2020, 08:12 Du skal selvfølgelig have gjort op med dig selv hvilken størrelse du vil have.. Hvis du ender ud i 65" er jeg helt enig med de andre, så nap et LG OLED.

Hvis du søger mod et større tv ville jeg vælge nedensåtende. Det er bagbelyst og zoneinddelt, der giver et mere homogent billede end det kant tv du har, ligeledes er billedkvaliteten bedre end det du kommer fra.

https://www.pricerunner.dk/pl/2-4859235 ... ign-Priser
Du fik læst min konklusion fra i går ;)
Det er PRÆCIS det slaget står imellem nu... Jeg bestiller ét af dem i aften.

Min udfordring er lyd siden.
https://www.rtings.com/tv/tools/compare ... b9/782/915

Når at jeg kigger på
Billede

Føler jeg mig lidt udfordret...
Min tanke er faktisk at bruge TOSLINK (optisk) ned til min receiver... Muligvis senere ARC (dog ikke must)
Jeg vil gerne kunne bruge Dolby Digital og PCM.... Hvordan ligger landet her? Jeg er ikke sikker på om jeg forstår begrænsningerne i TV korrekt.... Vil det kunne sende Netflix med 5.1 til min receiver?
Vil det kunne sende 5.1 på de få TV kanaler der sender dette?

På lyd delen kører jeg et større anlæg med en effektforstærker og B&W 804, hvorfor at det ville være 'ret ærgerligt' at nøjes med et eller andet samsung knald.

... LG kan flyve på dette punkt...

LGs udfordringer på B9; Burn-in, jeg vil ikke risikere dette, ofte kører der musik med statisk billede på skærmen.... Kan dette ikke give udfordringer? (gør det iflg. anmeldelserne)

PS: PeterD, jeg søgte rundt herinde, for at læse hvad folk skrev om mit forrige TV - hvor jeg personligt var ret godt tilfreds...
viewtopic.php?t=34967
Dit navn kom frem, det ligner dog at der mangler ret meget i tråden (slettet af moderator?)
65UF772V... Og ja, jeg har bestilt en ny strømforsyning fra ebay efter at have siddet og målt i går... Visuelt er ingen kondensatore ødelagt (poppet eller væske), men de kan være døde uden, og jeg har ikke udstyret til at måle dette... Dioderne er målt igennem, den ene havde noget fejl, men efter at have loddet den fri og målt igen var den ganske nok blevet ensrettet O_O
#318955
Hvis det er almindelig dolby digital / digital plus, som Netflix og alle andre streaming tjenester bruger er der ingen problemer med q70r. Den kan dog ikke videresende dts eller hd lyd formaterne fra feks dvd, bluray eller 4k bluray. Dette kan du jo så kører igennem forstærkeren istedet.
Har selv en Sony dn1080, med et sæt System audio 2050, og resterende Surround system sat til mit q70r.
#318958
lassekilde skrev: 13. sep 2020, 19:54 Hvis det er almindelig dolby digital / digital plus, som Netflix og alle andre streaming tjenester bruger er der ingen problemer med q70r. Den kan dog ikke videresende dts eller hd lyd formaterne fra feks dvd, bluray eller 4k bluray. Dette kan du jo så kører igennem forstærkeren istedet.
Har selv en Sony dn1080, med et sæt System audio 2050, og resterende Surround system sat til mit q70r.
Så fik jeg bestilt... Det kan give lidt udfordringer når at der skal streames fra NAS - medmindre at den godt kan klare det over LAN mht. DTS... Worst case skal jeg blot have fikset noget mediecenter.
#318962
... Og endnu et.
Jeg skal sidde omkring 380-410 cm fra TV, og det kommer til at hænge 103cm til underkant.... I denne størrelse, vil et beslag med tilt måske være en idé, eller er det underordnet?

Det er iøvrigt ret vigtigt med design af beslag at der er 'plads' på bagsiden... Da alle kabler kommer igennem en 1½ modul med 40mm rør ned til bag møblet.

.. Endnu en; Hvad type stik sidder der på til strøm? 8, mickey mouse, std. kabel som man kender det fra PC strømforsyninger osv...? Skal til at bestille diverse kabler i korrekt længde inden ankomst af TVet
#318963
Hvad bruger du til at streame med, plex, kody Etc? Ved at plex kan transcode dts til dolby digital, hvilket hjælper på det. Jeg har ikke selv brugt nas server på det, alternativ kunne være en android tv boks, som en mi box s eller lignende.
Det følger et ci slot med, det ligger med manualen. Det sidder i et stik bagpå tvet, og er en ekstern enhed.
Mht til tilt eller ikke tilt, vil jeg mene det er et spørgsmål om smag, man har jo ikke et projektor læred tiltet, men kommer meget an på sidde position.
Strøm er et 8 tals stik,og det der følger med er vinklet, da der er spor bag på tvet, til at fører kabler i, jeg syntes dog ikke de virker helt optimalt. Det er ihvertfald sådan på mit 65".
#318966
8 tals uden jord/beskyttelsesleder, ok :)
Vinklet til siden eller nedaf? Sidstnævnte skal jeg lede lidt efter for at finde over 2m

Må erkende at mht. streaming kører min NAS på alm. windows10, så det er DLNA - serveren bliver brugt til en række andre ting end streaming.