Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#317110
Hej alle på flatpanels. Jeg har virkelig brug for jeres hjælp

Here goes:
Jeg har i flere år, spillet competitive Fifa. På et niveau, lige under de bedste i Danmark.
Jeg har følgende 2 skærme, jeg gamer fifa på hjemme.

Mit Tv i stuen : Sony 85" UHD TV KD85XF8596 : Jeg købte tv'et for nogle år siden, da jeg gerne ville have en kæmpe skærm - Primært til fifa og film. Jeg synes du får en meget federe spiloplevelse på en kæmpe stor skærm.

Min gamer monitor til pc og ps4 pro. competitive Fifa og competitive counterstrike. : ASUS ROG Swift PG258Q Gaming Monitor Native 240Hz -1ms

Jeg synes som sagt, at spiloplevelsen i fifa som helhed er meget federe, når jeg sidder på min 85" i stuen med mit surround anlæg sat til.
Problemet er bare, at jeg spiller væsentligt dårligere på min 85" - Det er ligesom om, at det køre mindre smooth og der er noget delay/lag når jeg dribler og lave hurtigere vendninger etc etc. - det hele føles mere stift og langsom. Helt konkret, kan jeg på min gamer monitor sagtens begå mig i toppen af 1 division - mens jeg på min 85", kæmper jeg for at vinde i 3 division. Og jeg har brugt lang tid på at teste det, så jeg er 100 % sikker i min sag. Det har altså en kæmpe mærkbar competitive edge, at spille på min lille gamer monitor.
Det er alt andet lige, noget der genere mig rigtig meget - at jeg hele tiden skal på på kompromis og tabe til modstandere jeg normalt ville vinde over, fordi jeg ønsker at den visuele del og hele spiloplevelsen bedre.

Jeg er efterhånden blevet 35 år og har fået en lille datter, så min massive "grind" tid er ved at være forbi, og jeg spiller efterhånden kun på min 85" for hele oplevelsens skyld. Medmindre jeg engang i mellem deltager i en enkelt turnering, så sætter jeg min ps4 til min gamer monitor. Men jeg bliver stadig meget frustreret over det hele, kan jeg mærke.

Mit ønske er derfor, at jeg kan få noget udstyr i stuen der gør, at mine modstandere ikke har en edge når jeg spiller. Og jeg samtidig kan ligge i min elskede sofa og spille på en stor skærm.

Jeg har googlet mig frem og skrevet med Torben på flatpanels. De fleste mener, at det er for høj input-lag, der gør udslaget? Andre mener, at det er refreshrate / FPS / HRz etc etc. Der er virkelig mange forskellige holdninger. Er der nogle, der kan hjælpe mig ?

https://www.rtings.com/tv/tools/table/29642
Jeg har fundet 77" + inputlag her. Min ligger helt i bunden med ca 30ms. Hvorimod nogle af Samungs modeller ligger lige under 10.
hvilken inputlag/opløsning skal jeg gå efter? der er så mange forskellige )(4k@60hz 10ms., 4k@60hz@4:4:4 9.8 ms, 4k@60hz10bit 10.4 ms. 4k@120hz. Osv osv. )).
Vigtigst af alt, hvilken input lag skal jeg gå efter med playstation 5. hvad kommer jeg til at spille af opløsning der i fifa ? for det er jo rimelig væsentlig i forhold til køb af ny skærm


Jeg køber den nye ps5 til release. og skal derfor have overvejet hele mit setup. 65" bliver for lille for mig, når jeg har vendet mig til 85". Jeg skal min. have en 75+. Jeg overvejer at købe LG CX OLED 77". Tænker den falder til 30k eller måske 25 til blackfriday eller januar udslag. Jeg skal dog være sikker på, at det har den ønskede effekt. Jeg er pædagog og 30.000 er ikke bare et greb i lommen for mig. Specielt ikke, da jeg brugte 25000 for et par år siden på Sony 85" Så det er en dyr omgang, for at få nogle flere wins i fifa :)

hvad tænker i om det hele ? og hvad tænker i mit mulige køb af LG CX OLED 77" ?

Og er vi overhovedet sikker på at det er inputlag, der gør det hele

Jeg ville blive ekstrem glad, hvis i vil bruge noget tid på, at hjælpe mig herinde.

Vh
#317233
Din monitor vil have et input lag i den helt lave ende - under 10 ms - hvor dit TV ligger adskillige gange højere, hvilket klart er en ulempe til spilbrug.

Når PS5 rammer markedet, så forventes det, at vi får VRR og at den vil kunne trække væsentlig flere spil i 4K end PS4 Pro kan, hvorfor du nok skal fokusere på VRR-målingerne hos Rtings. Om PS5 vil kunne trække spil i 4K 120 Hz er nok tvivlsomt med mindre vi ikke snakker om AAA-titler. Fifa kunne den måske godt trække i 2020-varianten, men hvem ved hvad de finder på til 2021.

Umiddelbart bør CX-modellen være en forbedring ift. din nuværende model, men den bliver nok ikke lige så hurtig som en ren monitor, som ikke forsøger at bearbejde billedet på samme måde. Spiltilstanden forsøger jo at slå al denne behandling fra, og det er dét man forbedrer fra år til år, hvor målingerne af lag bliver lavere og lavere.
#317238
Mange tak for svaret Torben.
Da der desværre var meget lidt hjælp, at hente i denne tråd :), har jeg forsøgt, at google mig lidt frem.
Det giver jo meget god mening, at det er et stort problem for mig - når mine modstandere reagere 32ms. hurtigere end mig, når vi hverisær trykker på vores controller.

LG CX Input-lag er det samme i 4k@120 hz og 4k@VVR = 11.6 ms. Det ville i så fald være underordnet, om det er den ene eller anden opløsning på ps5.
Ved køb af CXeren ville jeg gå fra 32 til 11.6 ms inputlag. Jeg kan jo kun gisne om, hvor stor en forskel det er - mit bedste bud, er at det er en kæmpe forskel.
Mine modstandere ville dog stadigvæk reagere 10 ms hurtigere, da de spiller med 1ms inputlag.

Kan man være bekendt, at gøre brug af de 14 dages fortrydelsesret i dette tilfælde? Altså, at jeg køber skærmen og sender den retur i tilfælde af, at input-lagget stadigvæk er for stort et problem for mig. Ellers ville det jo være et køb i total blinde til 30.000,-
#317239
miversen10 skrev: 28. jul 2020, 14:30 Kan man være bekendt, at gøre brug af de 14 dages fortrydelsesret i dette tilfælde? Altså, at jeg køber skærmen og sender den retur i tilfælde af, at input-lagget stadigvæk er for stort et problem for mig. Ellers ville det jo være et køb i total blinde til 30.000,-
Både elgiganten og Power har 30 dages fuld returret, der tror jeg ikke du kommer i klemme, bare undgå forsikring og kalibrering, og så spørger du dem når du er i butikken.

Husk endelig, at du skal prøve den, ikke tage den i brug, den formulering kan nogle godt finde belastende når man handler, for når det er i brug, så er der mere slitage på end prøven når du tænder og pakker pænt ned i original emballage.
#317248
Pas på med din fortolkning af de “1 ms”. Det er ikke inputlag, men responstiden af de flydende krystaller, som for maaaange år siden var dét tal man kiggede efter for at få en monitor med mindst muligt slør. Det angiver reelt blot hvor hurtigt skærmen kan skifte fra én nuance af grå til en anden.

De 14 dages returret er jo netop beregnet til at afgøre det du spørger efter, da du ikke vil kunne teste det i butikken. Så jeg ville ikke have moralske skrupler ved at gøre brug af returretten i det tilfælde.
Af miversen10
#317252
Torben Rasmussen skrev: 28. jul 2020, 19:38 Pas på med din fortolkning af de “1 ms”. Det er ikke inputlag, men responstiden af de flydende krystaller, som for maaaange år siden var dét tal man kiggede efter for at få en monitor med mindst muligt slør. Det angiver reelt blot hvor hurtigt skærmen kan skifte fra én nuance af grå til en anden.
Det var da en meget nyttig information, Torben. Tak for det!
Det vil altså sige, at input-lag på min Asus rog swift er højere end de 1ms. Jeg har lige forsøgt at google mig lidt frem igen.

https://www.tftcentral.co.uk/reviews/as ... pg258q.htm

https://www.tftcentral.co.uk/reviews/as ... 8q.htm#lag

Torben, Kan du måske tjekke denne hjemmeside omkring min gamer skærm (Asus Rog Swift pg258q)
Kunne være rart med en præcis sammenligning af - MS inputlag mellem min Rog swift og min "kommende" CX. Jeg har lidt svært ved at forstå tallene under lag.

BenQ Zowie XL2540, (Den har flere af mine kammerater, og jeg har spillet på den flere gange. Jeg kan ikke mærke forskel på den og min Asus Rog swift når jeg gamer. BenQ, kan jeg finde under rtings.com Variable Refresh Rate - 3.6 ms <- Det er nok meget tæt på min Asus, vil jeg tro :) Fedt, at jeg lige fandt ud af - det ikke var 1ms.
Senest rettet af miversen10 28. jul 2020, 21:14, rettet i alt 2 gange.
#317255
De målinger du ser på grafen er totalt lag, som du vil opleve og det er det samme som vi måler i testen. Så Asus’en har godt 5 ms lag, hvor LG’en har godt 12 ms. Som du kan se, så har Asus pyntet lidt på responstiden (“g2g response time” kaldes det også) med deres 1 ms angivelse (den er reelt 2-3 gange højere), hvilket altid har været et problem med netop dette tal.
#317257
Torben Rasmussen skrev: 28. jul 2020, 21:10 De målinger du ser på grafen er totalt lag, som du vil opleve og det er det samme som vi måler i testen. Så Asus’en har godt 5 ms lag, hvor LG’en har godt 12 ms. Som du kan se, så har Asus pyntet lidt på responstiden (“g2g response time” kaldes det også) med deres 1 ms angivelse (den er reelt 2-3 gange højere), hvilket altid har været et problem med netop dette tal.
Klasse Torben. Nu er jeg endnu mere forhåbningsfuld omkring mit kommende CX køb :D. Jeg kan jo være heldig, at vi er så langt nede i inputlag nu, at det ikke rigtig er en mærkbar forskel længere i FIFA.
Det er alt andet lige, en noget mindre forskel end - at gå fra de 32 ms til 10/12 ms.

Mange tak for alt hjælpen. Fedt fedt fedt.
Nu må vi se, om jeg bliver skuffet til jul når ps5 udkommer :D
#317268
Har du overvejet risiko for burn in, når din LG OLED skal bruges til mange timers FIFA? Vil bare lige nævne det, da det lyder som om du skal ud og bruge mange penge. FIFA har jo en del statisk HUD, og på nettet har jeg set andre, der har tydelig burn in efter mange FIFA-timer på OLED-tv. CX-modellen er garanteret bedre til at håndtere burn in end de tidligere modeller, men bare du har det med i dine overvejelser, hvis du vil bruge tv'et i mange år. Jeg regner selv med at købe et LG CX om nogle måneder, dog mest til streamingbrug :-)

/Sprit
#317280
Spirit4K skrev: 29. jul 2020, 07:25 Har du overvejet risiko for burn in
Tak for svaret Spirit.
Ja, jeg har læst en del omkring det. Der er jo bare ikke rigtig noget, at gøre ved det - Det er den chance jeg må tage.
Jeg har dog den store elektronik forsikring hos alka - den burde vel hjælpe mig vedr. burn in ?
Hvad med forhandleren (Bilka/Power, hvem der nu får den på bud) Hvordan står i sådam en sag med burn in?
Og hvad med LG selv ?

Jeg må jo prøve, at dosere mit spil - og spille maks 2-3 timer i streg. Det vil vel hjælpe på det også ?`
#317281
Zion skrev: 29. jul 2020, 08:07 Hvis den har samme inputlag som lg c9, så er vi altså helt nede i 6ms ved 120 hz, og mon ikke ps5 som får et grafikkort Som er på niveau med rtx 2080, kan hive 120 fps ud af det spil.
Tak for svaret Zion.
C9eren har ganske rigtig 6.8 ms, men det er ved 1080p@120hz. Ved 4k@vrr /4k@120 hz er den helt oppe på 15.9 ms.
CXeren er i 4k@VVR / 4k@120 hz nede i 11.6 ms. Cx er derfor en tand bedre.

Men nej, der ville ingen problemer være for mig - hvis jeg gamede i 1080p@120hz. Det har jeg dog ikke meget lyst til på ps5 :D