Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#315333
Hej alle.

Vi har brug for at købe nyt tv som skal erstatte vores “gamle” Sony tv.

Der er så mange tv på markedet og selvom jeg er lidt af en tech nørd, har jeg stået af på tv bølgen og ved simpelthen ikke hvad jeg skal kigge efter osv. når man kigger på Power, elgiganten osv er der store tilbud og 75-80” tv til under 10.000kr.

Jeg ved godt det er svært at sige hvad der er bedst, men med meget begrænset tid og mulighed for at teste i butikker osv, er det jeres råd som bliver givende, og da jeg har fået gode rød før, stoler jeg på jer!

————-Krav / ønsker :————-

Det skal være så “billigt” som muligt uden at gå ned på kvalitet, men jeg følger de råd i kommer med, og hvis det er for “dyrt” må vi bare vente. Men ja jo billigere jo bedre.

Mærke : lige gyldigt, lige nu har vi et Sony BRAVIA KDL-55W905A dog kun 1080p, og det har set bedre dage.

Størrelse : 55”-65” Men hvis prisen er til det må det meget gerne være større.

Skal have 4k og HDR (skal være HDR10?) har jeg hørt nogen snakke om uden at vide hvorfor.

SKAL være god til Konsol gaming, som feks ps4 og ps5 når den kommer, switch og xbox.

Vores synsvinkel er ret lige for, dog er den ene stol og sofa hhv 1 meter til venstre/højre for Tvets placering. Og vi ser nogle gange tv fra spisebordet som er ca 3-4 meter væk.

Tror det var det, håber i kan hjælpe.
#315335
Hej.
LG OLED B9 til 6995 for en 55tommer.Det er et forrygende tv til prisen,det bedste jeg nogensinde har haft(og jeg har bestemt brugt mange penge på tv i min karriere!!)

Det har blæst mig bagover,og gør at jeg skal have en oled i stuen også...jo før jo bedre.

mvh
#315336
Et 55W905A sælger man ikke (jeg har selv et 46W905A); det bortadopterer man når man har fundet en familie, som vil elske det lige så højt som man selv har gjort.

Når det så er sagt så er der lige en enkelt detalje du skal være opmærksom på, hvis du vælger LCD igen: Dit W905A benytter ikke PWM til dæmpning af baggrundsbelysningen (hvilket er en god ting). Størstedelen af de LCD-modeller, der er på markedet i dag, benytter PWM og selv de, der benytter en høj frekvens gør det kun ved nogle enkelte indstillinger, men dropper ofte frekvensen til 120 Hz ved de indstillinger man rent faktisk benytter.
https://www.reddit.com/r/4kTV/comments/ ... _headache/
https://www.rtings.com/tv/tests/motion/image-flicker

Mange har sikkert ikke problemer med PWM, men der er jo en grund til at producenter af PC-skærme til kontorbrug gør meget ud af at gøre opmærksom på, hvis de er PWM-fri. Jeg nævner det blot fordi du har været forskånet for det i de 6-7 år du måtte have haft dit gamle W905A.

Hvis andre styrer dig over i noget OLED skal du være opmærksom på, at den stutter der er "indbygget" i OLED-teknologien, gør, at bevægelser måske skal håndteres lidt anderledes end du er vant til fra dit gamle TV. Nogle er ikke så sensitive overfor problemet mens andre vil have behov for at bruge forskellige indstillinger afhængigt af det indhold der ses.

Vil man have noget større og/eller man vil have 4K/HDR/osv er der jo ikke andet for end at komme videre. 55" er også lige stort nok til FullHD, men W905A er nok et af de bedste FullHD LCD TV der nogensinde er produceret. Som sagt er det svært at finde et TV uden PWM, der findes heller ikke paneler med 240 Hz native refresh rate, bagplader er ofte af plast i stedet for metal så de knirker pga. varmen, osv.

Når du har fundet nogle kandidater vil jeg anbefale, at du søger på "<mærke/model> owner's thead" som sikkert vil give dig et link til en tråd på avforums, hvor du vil finder hundredevis - hvis ikke tusindvis - af indlæg fra ejere af netop en bestemt model. Hvis der er noget som helst problem med en model skal der nok blive gjort opmærksom på det.

Helt konkret:

- Størrelse: Begrænset til 55"-65" hvis det skal være OLED - med mindre dit budget er ubegrænset.

- 4K og HDR: Alle TV over nogen-og-40 tommer er 4K i dag. HDR skal du nok lede efter noget Dolby Vision, men de fleste nye modeller understøtter de nødvendige standarder. Du får dog mest ud af HDR på et OLED.

- Gaming: Hvis vi er ovre i noget PS5 bør du måske overveje et LG CX OLED, men der går nok nogle måneder før de kommer på tilbud. Jeg vil nok fraråde Philips til gaming pga. højt input lag.

- Synsvinkel: OLED og IPS LCD giver brede synsvinkler, men enkelte VA LCD-modeller klarer sig efterhånden også godt.

I det store hele vil et OLED være den største opgradering, så længe du lige behandler det pænt og er opmærksom på et par enkelte skavanker ved teknologien (stutter, ABL, IR/BI). Derimod skal du være forberedt på, at du nok ikke kan finde et LCD TV som vil være en opgradering på SAMTLIGE parametre i forhold til dit gamle W905A.
#315340
Jep - blot sørg for, at det er B9S fra 2020 som PeterD linker til og ikke B9 fra 2019.

Heldigvis ser det ud til, at den gamle B9 efterhånden kun er på lager hos netbutikkerne så der ikke er så stor chance for at støde ind i den hos Elgiganten/Power/Bilka.
#315345
Beckham skrev: 4. jun 2020, 20:26 Hvis du gerne vil op i 65" kunne Sony XG9505 være en mulighed. Kan fåes til 10k lige nu. Meget tv for pengene. Det er dog så et LCD.
Lyder godt.

55" til 7999 kr

https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... ricerunner

65" til 9999 hos Hifiklubben og underligt nok, relativt dyrt hos Elgiganten 11.999 kr

https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... ontent=all

Nu må Elgiganten komme ind i kampen med modellen og lave nogle tilbud på det måske bedste LCD tv 2019-2020.

https://www.expertreviews.co.uk/sony/14 ... an-t-match

De skal bare snart få bedre styr på deres antireflexbehandling så det matcher konkurrenten.
#315388
Globulus skrev: 4. jun 2020, 20:04 Jep - blot sørg for, at det er B9S fra 2020 som PeterD linker til og ikke B9 fra 2019.

Heldigvis ser det ud til, at den gamle B9 efterhånden kun er på lager hos netbutikkerne så der ikke er så stor chance for at støde ind i den hos Elgiganten/Power/Bilka.
Hvordan kan man se om B9 er det fra 2019 eller 2020 modellen, eller kan man Overhovedet ? Så man kan sikre sig på forhånd ? Det TV ser ret attraktivt ud!

Igen tusind tak for jeres input og især dit Globulus, med al din info, selvom jeg ikke fatter halvdelen 😂. Vi elsker skam vores Sony, derfor får sønnen det på sit værelse, lucky boy.

“EDIT”
Elgiganten reklamere med de har 2020 modellen til 7000kr. Overvejer kraftigt!
Dog er jeg stadig interesseret i hvordan og hvor man kan se om det er 2019 eller 2020 modellen man får i butikken ?
#315410
Du vil - som jeg forstår det - typisk se 2019-modellen annonceret som B9 og 2020-modellen som B9S.

Hvis jeg skal være helt ærlig ved jeg ikke, om B9S er det samme som BX (B10).

Skulle jeg selv ud og købe et OLED TV ville jeg nok alligevel ofre lidt ekstra og købe et C9 (eller vente på at CX kommer på tilbud) i stedet for et B9/B9S/BX, men jeg holder nok fast i mit W905A i nogle år endnu.

...

Mht. at fatte de mange buzz-words, så var meningen og forventningen med mit indlæg blot at inspirere til yderligere søgning på nettet - særligt hos rtings.com, som har dybdegående artikler og sammenligningstabeller for hvert enkelt emne.

Kigger du f.eks. på anmeldelsen af Sony X950G finder du et "Learn about ..." link for de fleste af de aspekter af modellen de tester: https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x950g