Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af George1
#313986
Ja kan nemt køre af sporet det var et hint til uenigheder som jeg ikke startede med at nævne, men ok og ligeover same same tilbage til trådens emne.
Go søndag.
#313988
George1 skrev: 10. maj 2020, 16:20 Henrik. Forstår overhovedet ikke hvorfor du har brug for at kommentere på at jeg har fået mit Q90 byttet ( ingen rep ) grundet bøvl med hdmi og en anden fejl på software.
Har absolut intet med vores lyd snak at gøre, kan kun tolke det som om du ønsker at sætte Samsung mærket i et dårligt lys.
Med hensyn til ueningheder kan jeg tydeligt husker hvordan jeg blev behandlet, da jeg tillod mig at snakke burn in og OLED på dette site, det var voldsomt, men heldigvis er der efterfølgende kommet en mere nuanceret og informativ debat ang. dette emne.
Tolk det som du vil, jeg har nu intet specielt imod Samsung, jeg anerkender skam at Q90 vel nok har markedets bedste billedkvalitet af et LCD/LED TV at være. Og desuden har du jo selv skrevet om dit problem i flere tråde her på sitet, så gik ikke ud fra at det var en hemmelighed. Men det er da yderst vigtig information for eventuele købere at en Samsung topmodel åbenbart har hardware/software problemer. Jeg ved ikke hvem det er du mener der har behandlet dig dårligt i en OLED debat, og det er selvfølgelig helt uacceptabelt hvis det har fundet sted.
Senest rettet af henrik.yde 12. maj 2020, 20:38, rettet i alt 1 gang.
Af Grandahl
#313990
Det er ikke for at tilføje noget til "fnideret"

Men jeg har da også hørt adskillelige low, mid og highend tv fra i hvertfald alle de kendte mærker. Og der er ingen uden undtalelser der ikke har bedre lyd i high-sektionen. Det kan som regel direkte aflæses i specs, men det kan da så sandelig også høres..

Det er der da ingen der kan være i tvivl om ?
#313992
IT-Bruger skrev: 9. maj 2020, 17:39
Supergris skrev: 8. maj 2020, 20:57 Jeg vil ikke mene, at opgivelsen på effekt kan bruges direkte at konkludere, at lydkvaliteten eller sågar ydelsen er bedre ved sammenligning af modeller (45 W vs. 60 W), da der både kan være forskel på den måde de opgiver/måler effekten på, og driftseffekten af de enheder, de(n) forstærker skal drive.
Noget af effekten kan i nogle tilfælde også gå til at drive evt. Atmos-enheder, der for det meste blot gør lydbilledet mere konfust, så det i nogle tilfælde anbefales ikke at bruge dem.
Det var da en masse måske'er og stor tvivl der kom til udtryk her. Noget konkret eller anden form for solid dokumentation der bakker påstandene/teorierne op ville da være interessant.
I alle de år jeg har købt tv siden jeg flyttede hjemmefra har effekten målt i watt, været det bedste udgangspunkt for at få en idé om lydstyrke og lydkvaliteten i tv. Det betyder naturligvis ikke at det er ufravigelig tommelfingerregel at et tv med 60w altid lyder bedre end et tv med 55w.
I følge de fleste reviews er Q9FN faktisk bestykket med lydkomponenter der giver en meget stor og flot lyd....og kan selvfølgelig ikke sammenlignes med lyden fra en soundbar der koster kr 2.000-20.000.
Da du åbenbart ikke forstod det, da jeg prøvede at skrive det på en pæn måde, så vil jeg da gerne garantere for, at det jeg påstår er sandt (tro mig eller lad være!) men jeg vil nødig ud i at skulle lede efter artikler, der beviser mine påstande; der er jo ikke tale om et indlæg i "Ingeniøren"!

Det er FACTS at forskellige fabrikanter opgiver deres målinger for effekt forskelligt, så det kan sjældent bruges til ret meget.
Hvis du har adgang til data for den strømforsyning, der driver forstærkerne, kan du få et bedre hint om, hvor kraftig de(n) reelt er, men da disse data ikke umiddelbart er tilgængelige, er det eneste korrekte at gøre, selv at gå ud at lytte, da jeg ikke går ud fra, du har mulighed for at måle på det?

At forskellige enheder har forskellig driftseffekt, regnede jeg også med var almen viden, men ellers ved du det forhåbentligt nu?

I realiteten vil du faktisk næsten ikke bemærke forskellen på lydstyrken, hvis du sammenlignede en 45 watts forstærker med en 60 watts forstærker, da der gælder reglen, at en fordobling af effekten kun vil give en forøgelse af lydstyrken på 3 dB, hvilket er hørbart, men ikke voldsomt meget.
Dette er almen viden, hvis man kender lidt til fysikkens verden, så jeg vil anbefale dig at læse lidt litteratur om emnet, i stedet for at stole på de erfaringer, du har gjort, siden du flyttede hjemmefra.

Til sidst vil jeg nævne, at effekt faktisk ikke har nogen direkte sammenhæng med lydkvalitet, kun lydtryk, men driftseffekten på de anvendte enheder har langt større betydning end forskellen mellem 45 W eller 60 W, hvor man alligevel ikke kan stole på, hvad de opgiver.
Der skal ikke mange watt til, for at spille højt, hvis man vælger nogle enheder, der er effektive...
#313995
LasseSchmucker skrev: 10. maj 2020, 17:40 Jeg har været i Elgiganten og fik vist denne model som jeg kan købe for 6000kr i 65”

Er det et godt køb? samsung qe65q60ra
Hmm, TVet får ikke mange roser i denne test, men har dog ikke selv set det. Og husk så lige at Elgiganten/Powers sælgere er verdens dårligste rådgivere. Hvis det skal være Samsung og budgettet tillader det, så kunne Q80 måske være en mulighed med en billedkvalitet tæt på Q90 og uden den omdiskuterede One Connect boks.
https://www.techradar.com/reviews/samsu ... -4k-hdr-tv
Af PeterD
#313996
Ja, det hele er blevet noget rod..

Vil stadig mene at et 55" OLED til 7000 kr, måske 6700 kr, er den bedste overall teknologi hvis du lægger + og - sammen.

Ved ikke om Dolby Vision er vigtigt for dig?
#314001
MIne krav er ændret til 65" og så soundbar hvor total prisen er max 9500kr
Jeg ser mest yousee og viaplay, måske lidt ps4 (GTA5 og Fortnite)

Tv'et viser for det meste fodbold og cs go, men ellers de andre kedelige ting som nu blir vist i hverdagene.
#314006
Hvis I spotter indlæg, som lugter af reklame eller på anden måde går imod reglerne, så indberet dem. Vi har svært ved at være "på" i alle tråde. Den hårde tone må I dog godt alle forsøge at holde låg på.

Det kan være svært, at gøre op hvornår lyden er "god nok" i TV'et alene, men normalvis så tester jeg TV'ene med en soundbar koblet på også, så man opdager hurtigt hvor meget der mangler ift. en simpel investering i noget ekstra lyd. Der er ikke mange af de TV vi tester, som jeg ville undvære ekstra lyd til, og vi skal altså helt op i de højere lag før det begynder at være bedre end dåselyd. Et par eksempler kunne netop være Q90, Pana GZ2000, Philips' modeller med B&W-lyd, og måske til nød Sonys Acoustic surface-modeller. Der er dog ingen af dem, hvor jeg har tænkt, at jeg godt kunne pakke soundbar'en væk.