Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Morten_DK
#313491
Vi har i dag et 59" Samsung plasma tv, som af en eller anden grund har fået en kæmpe hvid cirkel i billedet - så vi skal relativt hurtigt have det skiftet.

Vi synes ikke vores 59" er alt for stort, så vi vil gerne have et 70"+ TV, men som altid uden at blive ruineret af det.

Jeg ville allerhelst holde mig indenfor rammen 10.000, men kan godt strække os lidt udover det.

Jeg har kigget på
Samsung 75 Q60R https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... /p-732838/
Sony KD75XG8096BAE https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... /p-999078/

LG 75SM8610 Nanocell https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... v-75sm8610

Sony KD75XF8596BAE https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... d-75xf8596

De koster allesammen ca. 10.000 - men får jeg katten i sækken?

Vi bruger mest vores TV til at se film/serier på - ingen gaming på nuværende tidspunk. Vores stue har en del lysindfald, så vi har tit været træt af, at vores plasma var lidt dunkelt, til gengæld har vi været glade for den gode sortgengivelse.

Allerhelst ville jeg have et OLED, men det rækker budgettet ikke til, når vi også gerne vil have et der er større end før.

Håber I kan hjælpe med inputs.
Brugeravatar
Af bbplayer
#313494
Jeg har XF8596 her , helt fint , selvom det nok lider lidt af kantbelysning når den står for højt men så kan man skrue ned for det, og skærmen er god nok.. Panelet lider også af en sær oplevelse som store LCD skærme måske alle gør, når man tørrer den af, skaber de noget clouding agtig effekt, det kan man så fjerne igen med små fine knoslag, som ikke er hårde, bare "hårfine" :) Så fin skærm hvis du får den til en god pris. 11.000 er lige grænsen der. men det er 120hz , som modellen mindre 8096 ikke er, det er helt sikkert noget den vinder lidt på.
Af Supergris
#313504
65" er vel også større end 59"?
Hvis du ønsker at udnytte HDR ordentligt, så ville jeg anbefale at gå efter et 65" OLED, men det kommer meget an på afstanden, som du ikke skriver noget om, om 65" er "stort" nok...
Af Morten_DK
#313509
bbplayer skrev: 30. apr 2020, 15:12 Jeg har XF8596 her , helt fint , selvom det nok lider lidt af kantbelysning når den står for højt men så kan man skrue ned for det, og skærmen er god nok.. Panelet lider også af en sær oplevelse som store LCD skærme måske alle gør, når man tørrer den af, skaber de noget clouding agtig effekt, det kan man så fjerne igen med små fine knoslag, som ikke er hårde, bare "hårfine" :) Så fin skærm hvis du får den til en god pris. 11.000 er lige grænsen der. men det er 120hz , som modellen mindre 8096 ikke er, det er helt sikkert noget den vinder lidt på.
Okay, det lyder jo ikke helt tosset så - men jeg kan dog ikke finde ud af, er modellem fra 2018=
Af Morten_DK
#313510
Supergris skrev: 30. apr 2020, 17:04 65" er vel også større end 59"?
Hvis du ønsker at udnytte HDR ordentligt, så ville jeg anbefale at gå efter et 65" OLED, men det kommer meget an på afstanden, som du ikke skriver noget om, om 65" er "stort" nok...
Korrekt :-) Det var mere om man følte specielt meget forskel fra 59->65 der gjorde at jeg tænkte 70+. Vi sidder 5 meter fra TV'et, så det er ikke sådan at vi ikke kan se vores TV pt :-)
Brugeravatar
Af bbplayer
#313547
Morten_DK skrev: 30. apr 2020, 18:12 Okay, det lyder jo ikke helt tosset så - men jeg kan dog ikke finde ud af, er modellem fra 2018=
Det er det. Der er kommet en XG8596 siden.
Brugeravatar
Af thomas.kamp
#313696
Jeg er lidt i samme situation, så følger lidt med fra sidelinjen - har du købt?
Jeg har kigget Samsung 82Q60 og Sony 85XH8096.
Har set Q60'eren i Bilka og var faktisk ret imponeret...
Af Morten_DK
#313713
thomas.kamp skrev: 4. maj 2020, 13:09 Jeg er lidt i samme situation, så følger lidt med fra sidelinjen - har du købt?
Jeg har kigget Samsung 82Q60 og Sony 85XH8096.
Har set Q60'eren i Bilka og var faktisk ret imponeret...
Ja vi endte med at købe et 75" Q70R. Det synes vi er rigtigt godt indtil videre. Sort niveauet var jeg spændt på efter at have haft plasma, men jeg kan ikke se det skulle være dårligere her. Til gengæld virker resten som en pæn stor opgradering.

Q60 så vi også og det så også fint ud i butikken - vi valgte dog Q70 fordi det ikke er kantbelyst som Q60, men bagbelyst og så har det local dimming. Derudover var merprisen ikke helt vild - rtings.com beskriver forskellen mellem Q60 og Q70 som ret stor, men om det passer tør jeg ikke sige :-)