Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af PeterB
#22653
Hej alle sammen,

Jeg har gennem forskellige tråde herinde prøvet at spørge ind til forskellen på de forskellige digital tunere der findes, i de mange LCD tv der eksisterer, men er stadig lidt forvirret.

Jeg har kig på Samsung LE40M86BD/BDX, som kommer i udgaver med enten DVB-T eller IDTV digital tuner. http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=391536

Er der nogen der kan redegøre for forskellen på DBV-T, DVB-C og IDTV digital tunere og hvad skal jeg vælge hvis jeg har TDC kabel TV.

Som jeg forstår det så understøtter mange af de danske TV kanaler IDTV signalet. Er det af betydning?
Tjek evt: http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/

Håber at nogen kan hjælpe mig så jeg ikke dummer mig ;)
Af chamster
#22722
Som jeg forstår det er IDTV kun en betegnelse for at den digitale dekoder er integreret i selve tv'et.

DVB-T er til jordbaseret digital modtagelse dvs alm antenne
DVB-C er til kabel tv som tdc og stofa
DVB-S er til satellit altså paraboler og lign.
Af PeterB
#22739
Det vil altså sige at når der på hifipriser.dk findes 2 forskellige Samsung LE40M86BD modeller, hvor den ene har en DVB-T tuner og den anden en IDTV tuner, at der er 1800 kr i forskel på de 2 "forskellige" modeller, at den med IDTV er tilføjet 4-5 måneder efter den anden, at den ene kan leveres efter 2-3 dage og at den med IDTV har ukendt leveringsdato hos samtlige forhandlere, så er der altså stadig tale om samme fjernsyn??

Tjek evt link'sne

Samsung hvor de skriver IDTV Tuner
http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=391536

Samsung hvor de skriver DVB-T Tuner
http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=380553
Af PeterB
#22750
Ja, det ser sådan ud. Jeg ville bare være helt sikker så jeg ikke bestiller noget forkert. Takker for hjælpen!
Af Moke
#22772
chamster skrev:Som jeg forstår det er IDTV kun en betegnelse for at den digitale dekoder er integreret i selve tv'et.

DVB-T er til jordbaseret digital modtagelse dvs alm antenne
DVB-C er til kabel tv som tdc og stofa
DVB-S er til satellit altså paraboler og lign.
enig 8)
Af PeterB
#22803
Nu er der jo ikke mange TV med DVB-C tuner, så hvis jeg köber et TV med DVB-T, så kan jeg vel stadig se alle de gaengse kanaler på kabel TV, ik sandt. Det eneste det går ud over er vel bare "kvaliteten"?
Har jeg forstået det korrekt?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#22806
Der er altid en analog tuner i TVet, så selvom du ikke vil benytte dig af DVB-T signalet, så kan du selvfølgelig stadig se de analoge kilder via dit antennestik - såsom kabel-TV.
Af PeterB
#22815
Så kommer det sidste spørgsmål til professoren....
Hvilken digital tuner er så den mest fremtidsikre? (ja, jeg ved godt at man skal passe på med det udtryk og at der sikkert vil komme vild debat nu)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#22816
Det kommer jo an på hvilken slags TV du ser. Hvis du har kabel-TV, så er det belejligt nok DVB-C der er det rette for dig, men ser du sattelit-TV så er det jo DVB-S du skal have fat i. Ser du TV via en antenne så hedder det DVB-T.

Der er ikke en af de tre formater der pr. definition er bedre end de andre, men de er bare rettet mod forskellige segmeter af markedet.

At starte en debat om hvad folk bør købe i fremtiden ser jeg ingen fornuft i - det må være op til den enkelte og der vil nok være udbydere på alle fronter et godt stykke tid endnu.
Af hiller05
#22915
hvis du bor i en forening hvor i selv har investeret i hurtig internet og kabeltv, så sikre dig inden du styrter ud og køber et fladskærmsTV med indbygget DVB-T og så fejlagtigt tror den hellige grav er velforvaret og nu skal du hjem og se digital tv..
Undersøg FØRST hvilken MHZ jeres udbydersender i, om det er 7 eller 8, da de fleste TV KUN modtager i 7 MHZ..
Jeg selv har lige gjort den opdagelse selv og må nu ud og investere i en seperat digitalboks, idet mit nyndkøbte samsung LE46M86BD KUN har 7 MHZ og min udbyder sender signalet i 8 MHZ...
Synes bare lige jeg ville dele min erfaring med andre.. Mvh
Af dagdriver
#22945
Hvordan hænger frekvenserne sammen med DVB-C tunere?
I det nys modtagne afstemningsmateriale fra Køge Byfællesantenne kan man læse der i 2008 vil blive sendt digitalt på enkelte kanaler, og at dette vil kræve en DVB-C tuner ? Er der også her forskel på frekvenser?
Af hiller05
#22948
Se det ved jeg ikke noget om, da jeg ikke lige har sat mig ind i DVB-C tunere? Men helt klart værd at undersøge og ikke tage noget for givet.. SYnes jeg.. MVH