Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#22778
Hey

Jeg har et problem med DVD-film der bliver afspillet / vist i for hurtigt tempo på mit nyindkøbte Philips 42PF9641d. DVD-filmene bliver afspillet på en Philips LX9000R DVD-afspiller/optager som er tilsluttet fjernsynet med et SCART-stik.

Her er lidt info om fjernsynet:
http://www.p4c.philips.com/files/4/42pf ... ss_dan.pdf

Problemet er, at visse sekvenser af filmene bliver vist for hurtigt. Det er tydeligst at se på menneskelige bevægelser, hvor man tydeligt kan se at de bevæger sig for hurtigt. Jeg har prøvet med flere forskellige film, her i blandt Lord of the Rings og The Bourne Identity.

Hvor meget hurtigere er svært at sige, det er helt klart mærkbart - især på menneskelige bevægelse som tidligere nævnt. Det er bare så tydeligt at se om en menneskelig bevægelse er speed'et den mindste smule op.

Problemet har jeg aldrig oplevet på mit gamle CRT fjernsyn - så jeg gætter på det har noget med HD-fjernsynets konvertering af billedet at gøre.

Er der andre der har oplevet lign. problemer og som har en løsning på problemet eller er det bare noget man må leve med?

På forhånd tak for hjælpen
Wuhtzu
Af DaWizeGuy
#22779
Det lyder som et problem med Digital Natural Motion. Prøv at slå denne funktion fra.
Af Wuhtzu
#22784
Jeg slog Digital Natural Motion fra og nu lader problemet til at være løst - så mange tak!

Hvad skal Digital Natural Motion så bruges til?
Brugeravatar
Af azrael
#22790
Glidende overgange. Mange steder betegnes konceptet bagved også som "100Hz", selvom det intet har at gøre med 100Hz teknologien i de gamle billedrørstv.
Af DaWizeGuy
#22810
Wuhtzu skrev:Jeg slog Digital Natural Motion fra og nu lader problemet til at være løst - så mange tak!

Hvad skal Digital Natural Motion så bruges til?
Digital Natural Motion (DNM) skal give mere flydende bevægelser ved afspilning af filmmateriale. Film er optaget ved enten 24 eller 25 billeder pr. sekund, hvilket er for lidt til helt flydende bevægelser ved f.eks. hurtige panoreringer. DNM øger antallet af billeder der vises pr. sekund ved at interpolere og indsætte ekstra billeder. Desværre er en af ulemperne, at det sommetieder virker som om, at bevægelser er for hurtige.

Mvh
Anders