Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dd
#55314
Hej, jeg overvejer at købe en Panasonic DMP-BD35. Vil den også kunne afspille mine DVD-film, og vil jeg kunne forvente, at de kommer til at stå endnu bedre end med min nuværende DVD-afspiller, der kun har scart-stik ?.
Og kan det overhovedet betale sig at købe den med et tv på kun 37"(px80) ?
Af Turbo
#55318
...
Senest rettet af Turbo 11. feb 2009, 11:13, rettet i alt 1 gang.
Af dd
#55321
Øhh, læs lige mine spørgsmål igen. Jeg søger ikke nyt tv :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#55322
den kan godt afspille alm. DVD. Om det er bedre end din nuværende er svært at sige - det er ikke kun tilslutningen af afspilleren der afgør kvaliteten.
Af Turbo
#55324
...
Senest rettet af Turbo 11. feb 2009, 11:13, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#55326
En opkonvertering giver dig ikke 5 gange mere billedinformation. Afspilleren kan ikke trylle en masse ikke-eksisterende information ud af et 720x576 signal, så om dén skal skalere signalet til 1080p eller om TVet skal skalere det til 720p giver altså ikke flere informationer i kildematerialet. Det er desuden ikke en selvfølge at skaléringen i afspilleren er bedre end dén TVet selv kan lave.

Når man ser afspillere der reklamerer med "DVD opskalering til 1080p" så er det altså ikke hokus-pokus der tryller dine DVDer om til BluRays. Et alm. HD TV skalerer også en DVD til den opløsning TVet har, så hvis det er 1920x1080, så gør TVet præcis det samme som din DVD-afspiller med 1080p-opskalering.
Af Turbo
#55329
...
Senest rettet af Turbo 11. feb 2009, 11:12, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#55332
Jeg er ligeglad med hvad de selv mener de kan bilde dig ind - der er ikke tryllet nye korrekte informationer ind i et hardcodet signal, der pr. definition kun har 720x576 pixels opløsning.

Hvis du tror på salgstalen, så virker det jo åbenbart på nogen, men jeg lover dig for at dine DVDer ikke omdannes til HD-materiale blot fordi du opskalerer dem til 1080p-opløsning.

Hvis du kan se en positiv forskel på en opskalering i afspilleren, så skyldes det nok nærmere at skaláren i afspilleren er bedre end den der sidder i dit TV...
Af Turbo
#55334
...
Senest rettet af Turbo 11. feb 2009, 11:12, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#55336
Du putter jo ikke flere pixels i billedet. Du tager én pixel i originalbilledet og smører den ud på flere pixels på skærmen. Når én pixel ikke passer på et heltal af pixels på skærmen, så må der nogle beregninger til før det kan vises. Det bliver billedet ikke skarpere af! Det er muligt at der samtidigt tilføjes nogle ekstra filtre i enten TV eller afspiller, men der kommer IKKE flere korrekte informationer ind i billedet. Så igen: Hvis du synes dit billede blev bedre ved at lade din afspiller opskalere det, så betyder det nok nærmere at dit TVs skalar er ringere end din afspillers.

Her kan du se et eksempel. Til venstre er originalen og til højre har jeg skaleret den op. Synes du det højre billede blev skarpere af at blive skaleret?
Billede
Senest rettet af Torben Rasmussen 10. feb 2009, 23:31, rettet i alt 1 gang.
Af Turbo
#55337
...
Senest rettet af Turbo 11. feb 2009, 11:12, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#55338
Og hvad mener du der sker når man "opkonverterer"...? Der er kun 720x576 punkters information i billedet. Hvor synes du de resterende pixels op til 1920x1080 skal komme fra, hvis ikke afspilleren selv skal gætte sig til dem?
Af Turbo
#55339
...
Senest rettet af Turbo 11. feb 2009, 11:12, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#55340
Det er jo heller ikke "bare et zoom" jeg viser dig. Der er skam ekstra pixels i billedet for ellers ville det jo ikke fylde mere - det store billede er også beregnet ud fra det lille vha. skalering. Hvad er det du mener der foregår når man "putter flere pixels i"? Hvor tror du disse pixels får deres farve fra? Og hvor mener du de nye detaljer skal komme fra?