Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jesper3a
#48565
Jeg har idag et surroundanlæg populært vel kaldet 5.1 og dertil har jeg en Nad t763v2 receiver og dertil vil så ud og købe en blu ray afspiller.
Men hvad skal jeg være opmærksom på med hensyn til tilslutning til Naden? den er jo ikke den helt nye model.
Havde umiddelbart kigget på Panasonic´s afspillere så det passer til tvet
Hvad ville jeg kunne opnå lydmæssigt med det setup?

Ps mit faglige niveau er på det stadie at jeg kan høre at der er stor forskel på lyden i Dolby digital og DTS men ikke mere end det så lad det endeligt ikke blive for teknisk
Af SurfBoy
#48569
Det kan være at du kan finde nogle lidt mere "lyd-nørdede" her (rul siden ned til forum emner om "Hjemme biograf") :
http://www.hifi4all.dk/forum/default.asp

P.S.
Min nevø er "Audio Psykopat" (hans eget udsagn) og jeg er vild med god lyd selv men jeg ved ikke nok om det selv til at give give dig kvalificeret nok svar - selv om at jeg kunne bruge noget tid på at sætte mig ind i det.

M.v.h.

SurfBoy
Af Consulten
#48575
For at få det fulde udbytte af en Blu-Ray afspiller skal du have HDMI indgange på din receiver og receiveren skal kunne afkode DTS-HD Master Audio, DTS-HD High Resolution Audio og Dolby TrueHD.

Ellers vil lydformatet stadigvæk være DTS hhv. Dolby Digital.

Jeg har lige fået min nye Onkyo TX-SR606 og DV-BD606. Jeg er ovenud tilfreds med denne løsning. Det er en super afspiller og forstærkeren lyder bare dejligt. Kan kun anbefales.
Af Mads Kristensen
#48598
Hvad hvis nu man sender fra en bluerauafspiller/PS3 til en forstærker vha. optisk digitalt kabel ?
Brugeravatar
Af azrael
#48615
Det vil du ikke nødvendigvis kunne gøre (jeg regner med, at du tænker på et S/PDIF-signal via enten optisk eller koaksial kabel). Problemet er, at et sådant signal ikke er "beskyttet" med HDCP (mod sådan en mediepirat som dig :p). I bedste fald kan du vist hive et stereosignal ud.

Umiddelbart vil jeg påstå, at din bedste chance er, hvis du har analog 5.1 indgang i din forstærker og kan finde en blu-ray afspiller med ligeledes 5.1 analog udgang.
Af Kratz
#48628
Enig med Azrael.
Og får nu at blive ved dine egne forslag kunne Panasonic BD-55 være et oplagt valg!
Af jesper3a
#48643
Takker for svarene.
Det må blive 55eren jeg går efter.
Nogen der kan sige hvor stor en lydoplevelse man går glip af ved at have en receiver der ikke kan decode hdsignaler?
Af Mads Kristensen
#48663
Så vidt jeg kan læse mig til, så kan et optisk digitalkabel (f.eks. Argon 5201D som forhandles i hifiklubben http://www.argonaudio.com/image/product ... LE_1_m.jpg) sagtens sende 5.1kanal lyd ud.
Ydermere er der en fordel ved det digitale, da det ikke forstyrres af støj.

Så PS3/blueray (fra digital optical out http://www.letsgomobile.org/images/revi ... ps3-2B.jpg) med det kabel til en forstærker/receiver, kan vel sagtens sende i f.eks. 5.1 eller 6.1-kanal lyd ?
Af Kratz
#48714
Der er bare lige den hage ved det at HD lydsignalerne kun kan sendes over HDMI, ikke optisk.
Derfor vil jeg fortsat anbefale, hvis du ikke har en receiver med HDMI indgang, og ikke agter at investere i en sådan, at du køber en BD afspiller som kan afkode de nye HD lydsignaler, som f.eks. den nævte Panasonic afspiller, og derefter sender lyden til receiveren via 5.1 analog.