Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af 56wilson
#27287
Har et 40" lcd full hd tv samt en ps3.

Har prøvet at afspille en par blu ray film på ps3'en og jeg må sige at jeg overhoved ikke kan se nogen forbedring i forhold til almindelig dvd. Ved ikke om det kan have noget med indstillinger på ps3'en eller tv'et ad gøre.

Jeg kører med en output på 1080p på ps3'en.
Jeg har også prøvet at afspille blu ray med en output på 576p, for at se om jeg kunne se forskel i forhold til 1080p. Jeg kunne ingen forskel se.

Er der nogen der har oplevet noget lignende?
Brugeravatar
Af Andromedia
#27298
Og du bruger HDMI kabel som tilslutning?

Kan du på skærmen se info om hvilken opløsning signalet er, så du kan verificere at det ER 1080?

Lige netop med spillekonsoller og PC synes jeg det er meget tydligt om man kører 1080.

Hvilken skærm er det?
Af Remmerboy
#27303
på min htpc kan jeg sagtens se om det er dvd eller 1080p film jeg ser. det er dog en hd-dvd drev, men det skulle ikke betyde noget.
jeg har en sharp 37xd1e.
dvd er lidt mere grumset, og kan have en tildens til at have opskaleringsartifakter(ses bedst i store mørke flader, hvor der opstår firkanter), hvorimod 1080p film står skarpt(ses bedst hvis man kigger på undertekster)
Af 56wilson
#27312
Andromedia skrev:Og du bruger HDMI kabel som tilslutning?

Kan du på skærmen se info om hvilken opløsning signalet er, så du kan verificere at det ER 1080?

Lige netop med spillekonsoller og PC synes jeg det er meget tydligt om man kører 1080.

Hvilken skærm er det?
Ja, jeg bruger hdmi kabel. Der står 1080p på tv'et når jeg afspiller blu-ray. Tv'et er et Sony kdl40w2000. For at samligne prøvede jeg at afspille samme blu-ray film i 576p. Jeg kunne umiddelbart ikke se nogen forskel på 1080p og 576p, hvilket jeg ikke forstår, for med ps3 spil kan man godt se forskel på disse to opløsninger.
Af thha15
#32749
På din PS3 skal du indstille konsollen til at afspille i HD kvalitet
Af IvRak
#33603
På min PS3 sammen med mit 40D3000 er der tydelig forskel på DVD'er opskaleret på PS3'en og Blue-Ray.

Det er ikke så meget detaljerne, selvom der helt klart er flere på Blue-Ray, men under panoreringer og scener med meget action kan jeg tydeligt se forskellen.

DVD'erne "slører" mere i billeder med meget bevægelse, hvor Blue-Ray står klart. Det er faktsik meget synligt, når først man bemærker det.
Af Nissehamp
#36722
Hey.

Nu står jeg tilfældigvis og har præcis samme setup som dig, nemlig et KDL-40W2000 og en PS3, og på mit tv er der en væsentlig forskel imellem de to opløsninger.
har du rent faktisk prøvet at se den samme film på hhv. DVD og Bluray?
to andre ting der også kan have noget med det at gøre er:

a) (hvis billedet er dårligt) Du bruger et dårligt kabel, der kan gå fascinerende meget tabt hvis man bruger et dårligt kabel, selv med digitalt signal

b) (hvis billedet er pænt begge steder)da de fleste Full-HD tv har indbygget opskaleringsfunktion, vil de uden at informere dig om det, forsøge at omdanne ethvert input til 1080p, og blot oplyse hvad inputtet var som udgangspunkt. metoden dette gøres på er at tvet "gætter" på hvordan billedet ville se ud i 1080p, og viser det billede. denne metode har en meget varierende succes, men hvis du f.eks. ser animationsfilm, der er lavet med skarpe linjer og kontraster vil tvet have nemt ved at "gætte" et billede der ser naturligt ud, og derfor vil ligne et billede der er "født" som 1080p. forskellen bliver til gengæld meget tydelig hvis du sætter en ældre film på, da der næsten altid er lidt "støj" i billedet på sådan nogle. dette kan forvirre fjernsynet, og give et temmelig grimt og kornet billede.

en sted hvor du dog ikke er det mindste i tvivl om du ser DVD eller Bluray er lyden (forudsat at du har et ordentligt anlæg naturligvís). lyden er langt mere naturtro på Bluray, end på DVD, da kvaliteten er langt højere.