Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af xenon
#21743
hej - jeg håber der er nogen der kan guide mig lidt her...

et krav jeg har til kortet er at det skal kunne skalere et 4:3 billede til 16:9 - med det mener jeg at hvis jeg modtager et "uægte" 16:9 billede (som reelt er 4:3), så vil jeg kunne "hard-scale" billedet op til den verticale kant af det reele billede rammer skærmens kant - altså grundlæggende bare forstørre billedet... sådan en feature er måske noget der ordnes gennem den brugte software, i dunno...

nogen der kender et godt tv kort der opfylder mine krav

thx :D
Af THXTEX
#21946
Hmmm, jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår spørgsmålet helt korrekt men.....

Selv har jeg et DVB-C tunerkort til at se TV med. Selve dekodning og scalering af billede sker IKKE i tunerkortet men i grafikkortet. Til NVidia kort kan man få PureVideo software, som gør at grafikkortet overtager en stor del af billede bearbejdningen. ATI har noget tilsvarende, men knap så avanceret som NVidias.
Så spørgsmålet går er vel egentlig om det ikke er et grafikkort du er på udkig efter.
Af xenon
#21972
THXTEX skrev:Hmmm, jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår spørgsmålet helt korrekt men.....

Selv har jeg et DVB-C tunerkort til at se TV med. Selve dekodning og scalering af billede sker IKKE i tunerkortet men i grafikkortet. Til NVidia kort kan man få PureVideo software, som gør at grafikkortet overtager en stor del af billede bearbejdningen. ATI har noget tilsvarende, men knap så avanceret som NVidias.
Så spørgsmålet går er vel egentlig om det ikke er et grafikkort du er på udkig efter.
tak for svaret... jeg havde ikke overvejet at grafikkortet kunne håndtere skaleringen af billedet - jeg undersøger lige det der purevideo... hvilket tv kort har du forresten - og hvor har du købt det?
Brugeravatar
Af azrael
#21990
THXTEX skrev:Til NVidia kort kan man få PureVideo software, som gør at grafikkortet overtager en stor del af billede bearbejdningen. ATI har noget tilsvarende, men knap så avanceret som NVidias.
Det er vist mere det modsatte. Hvad videobehandling angår er ATI/AMD flere længder foran nVidia med deres nye HD2400- og særligt HD2600-serie.

De byder på dedikeret hardware til at dekode videomateriale i ikke blot H.264 format, men også VC1 format. Det er disse codecs der anvendes til de nye HD-formater blu-ray og HD-DVD. MPEG2-dekodning i forbindelse med "normale" DVD-film understøttes selvfølgelig også i hardware. Desuden har kortene en "lydchip" monteret, så der er et komplet digitalt signal inkl. lyd klar til direkte at blive overført til en HDMI-indgang på et flad-tv.

Et HD2600XT grafikkort fås til under 1000 kr. Jeg har set dem til ca. 850 kr. Der er to umiddelbare ulemper. Den ene er at man p.t. kun kan få PCI Express-baserede kort (i al fald herhjemme), men der er blevet lovet AGP-versioner til personer med lidt ældre hardware. Den anden ulempe er at kortene p.t. åbenbart kommer med 2 DVI-stik istedet for at det ene stik er HDMI, så der følger en DVI->HDMI adapter med. Det skal lige nævnes at HDMI er bagudkompatibel til DVI, så der foregår sådan set ikke meget mere i det adapterstik end at skifte fra en stiktype til en anden.
Af xenon
#21998
azrael: det jeg leder efter er et TV-kort til at modtage kabelTV signaler - det der med bluray, hd dvd og anden videoafspilning er noget lidt andet - men ok, du pointerer bare at AMD er lidt foran Nvidia...
Brugeravatar
Af azrael
#21999
Ja, min kommentar var rettet imod THXTEX' indlæg. Mht. DVB-C tv-kort, så kender jeg umiddelbart kun til FloppyDTV, men det kender du vel også til.

Det korte af det lange er dog, at mht. billedbehandling er du bedre tjent med et af de nye HD2600XT-grafikkort fra ATI/AMD end med et tilsvarende fra nVidia.
Af xenon
#22018
azrael skrev: Det korte af det lange er dog, at mht. billedbehandling er du bedre tjent med et af de nye HD2600XT-grafikkort fra ATI/AMD end med et tilsvarende fra nVidia.
k - det vil jeg huske så :D
Af xenon
#22024
azrael skrev:Jeg vil lige bakke det op med et lille eksempel: http://www.tomshardware.com/2007/07/24/ ... page8.html

:)
Har lige læst det og kan konstatere at ATI's kort kan tage en stor del af byrden ved video-playback væk fra CPU'en - Nvidias kort klarer sig knapt så godt...

Men - jeg synes ikke der står noget om kvaliteten af billedet. Jeg har læst om Nvidias purevideo som lave en række forbedringer ved videokvaliteten af ældre videomateriale og kan forbedre interlaced tv signaler og mange andre features der lyder som noget man gerne vil ha, så umiddelbart er jeg stadig af den overbevisning at Nvidia kan levere bedre billedkvalitet (også pga. en GTX 8800 review jeg læste på driverheaven.net)

du må meget gerne poste nogen flere links, der kan forklare ATI's korts features og lign. - det ville jeg sætte meget pris :D
Af THXTEX
#22026
azrael skrev:Jeg vil lige bakke det op med et lille eksempel: http://www.tomshardware.com/2007/07/24/ ... page8.html:)
OK, så har ATI fået overhalet NVidia mht. dekodning - beklager. Det var i hvertfald ikke tilfældet med tidligere deres grafikkort.

@xenon: Jeg har et Terratec Cinergy 1200 DVB-C tunerkort og et NVidia 7800GS "AGP" til at dekode/scalere med. Da vores kabelnet sender DVB-C ukodet, behøver jeg ikke et kort med kortlæser.
Idag havde jeg nok valgt et Twinhan kort. http://www.twinhan.com/

Som jeg har opfattet det, så er det ikke tuneren, der afgør om du vil kunne dekode HDTV, men det installerede software/codecs.
Af xenon
#22083
THXTEX skrev:
azrael skrev: Som jeg har opfattet det, så er det ikke tuneren, der afgør om du vil kunne dekode HDTV, men det installerede software/codecs.
ok - sådan har jeg også opfattet det nu...