Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#220882
Jeg har idag talt med chefen for Knowhow afdelingen hos Elgiganten.

Han bekræftede at de ikke indstiller de enkelte TV individuelt, men ud fra en måling som er blevet foretaget i Norge på et TV af samme model.

Han fortalte at da deres målinger i Norge er lavet med meget professionelt udstyr, så giver denne metode en ganske tilfredstillende resultat, til trods for at det ikke er en individuel kalibrering, som sælgeren havde sagt til mig at det var.

Og jeg fortalte så også om mit TV som IKKE var blevet opdateret til nyeste software - han fortalte at det gjorde de altid i forbindelse med den "klargøring" og at de afslutningsvist aktiverede "automatisk opdatering" inde i settings.

Det kunne jeg så også fortælle ham, at det stod mit TV ikke på.

Jeg blev ved med at fortælle at mit TV ikke var blevet klargjort og at den kalibrering de har lavet, ikke er den som sælgeren havde solgt overfor mig.

Han valgte derfor at returnerer mine 1000 kroner, hvilket jeg synes er ganske flot, til trods for at jeg synes det er yderst frækt at tænke på at alle som køber et TV hos Elgiganten får samme behandling.

Ja, da jeg fortalte min kollega historien idag, fortalte han at han havde købt nyt 55" TV hos Elgiganten i torsdags, og fuldstændig på samme måde ikke "turde lade være" med at tilkøbe kalibrering - og efterfølgende sad med samme tomme fornemmelse i maven, da han faktisk ikke anede hvad det var de havde gjort ved hans TV.

Tænk hvor mange mennesker der "narrer" på daglig vis, ude i alle deres butikker - det er ganske forfærdeligt at tænke på.

Men - thumbs up, at de tiltrods for dette giver pengene tilbage - men metoden er jo nok at kun 1 af 100 brokker sig, og de 99 (99.000 kroner) andre bare køres lige ned i kasse apperatet.
Af thg
#220883
Vil nu ikke kalde det ganske flot at de har givet dig pengene tilbage, kun hvad man kan forvente, når medarbejderen har solgt dig kalibreringen med information om at den blev lavet individuelt til dit tv!
#221120
Klargørelsen omfatter :
Udpakning og visuel kontrol af produktet
Grundig kontrol af skærmen for eventuelle pixelfejl
Opsætning af Smart TV
Opdatering til seneste version av TV’ets software
Billedkalibrering for en bedre billedoplevelse
.............

På mit forrige Tv Samsung 55F9005 bad jeg om ovennævnte af hensyn til pixelfejl. Jeg fik klargøringen gratis og overværede den. Jeg havde en fantastisk flot billedoplevelse, men jeg vil ikke sammenligne kalibreringsmetoden med de mest omhyggelige.

Mit nye ue55js9005 tilbød Elgiganten - uden mit forsøg på prisforhandling til billigste internetpris og til knap kr 4000 under Fonas butikspriser.

Klargøringen indsatte de automatisk på fakturaen til kr 0,01. Altså 1 øre.

Jeg vil hermed fortælle, at Elgiganten på køb af 2 TVS ikke forsøgte hverken at snyde eller score mønt.

Ivrigt fik jeg samtlige kr 15.000 retur på mit gamle TV, der var 18 mdr gammelt, da jeg reklamerede over en usynlig fejl ved normalt TVkiggeri.
Efter et hav af køb for både andre og mig selv har jeg kun haft positive oplevelser.
Senest rettet af bentpetersson 11. okt 2015, 10:57, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af KimKaos
#221122
Jeg har da også generelt haft positive oplevelser hos ElGig - men der er jo enkelte ansatte der er lidt for smarte og falder jo tilbage på hele kæden.

Da jeg var ude forleden dag og kikke på skærme stødte jeg i den lokale på en af de smarte fyre der mente at han viste mest om fladskærme og elektronik - Jeg bad han efter et par minutter om at finde en anden kunde han kunne "hjælpe"

Det er da også ok hvis de vil sælge en kalibrering og klargøring - men det kræver så også som minimum at de vedlægger en komplet beskrivelse således at en kunde i tilfælde af et reset kan genskabe indstillingerne og at den kalibrering de tilbyder skal være topprofessionel og fortages med det korrekte kalibrerings værktøj og ikke på "øjemål"
Af SLL
#221137
CasperDK skrev:Prøv at læse min anmeldelse på Truspilot:

https://dk.trustpilot.com/review/www.el ... 000902d417

Opsummeret ift. det som er relevant for dig:
De sælger både reparationsprodukter og returnerede produkter som nye. Da pakken har været åben, bilder de folk ind at de har opdateret og kalibreret fjernsynet for dig... jeg oplevede også at det første mit fjernsyn gjorde var at opdatere, selvom datoen for opdatering og kalibrering var 1 dag gammel. Deres kalibrering er bare at de skifter det til Film billed tilstanden, så vidt jeg kunne konstatere.
De har snydt dig godt og grundigt og du skal bare holde på at du vil have de 1000 kr retur og ellers vil de benytte din lovpligtige 14 dages returret. Sig altid nej til det og får du en pakke du kan se har været åben, så bare sig nej.
Det med at sælge en brugt vare som ny, det har elgiganten gjort mange gange før. Det har været oppe at vende mange gange, også i Kontant som engang afslørede Elgiganten i af fuske med brugte/nye vare, brugte vare som blev solgt til ny prisen.

Selv har jeg været ud for noget lignende som CasperDK. Det var dog en bærebar computer som vi købte som en ny vare. Da vi fik æsken var den åbnet og pakket ud, hvilke undrede mig en del. Jeg fik at vide, at Elgiganten havde opdaterede windows m.v., og at den altså derfor var pakket ud. Det gjorde de en gang imellem, hvilke jeg syntes var mystisk :o

Altså hvad Elgigantens medarbejdere ikke kunne ha' lavet af problemer på den, mens de opdaterede den, det tør jeg slet ikke tænke på. Ridser osv. kunne også have fundet vej til computere ved at de roder med den. Så selvom Elgiganten gerne vil hjælpe deres kunder, så bliver det bar tumpet og dumt gjort.

Og til sagens kerne, gad vide om det var en brugt bærebar de solgte som ny igen, og så med undskyldningen om, at de havde opdateret en "ny" computer :)

Det med TV kalibrering er helt hen i vejret. Der havde jeg også forlangt kalibrerings bevis, el. pengene tilbage. Specielt hvis de har fundet tal på nettet, og så tastet ind, så var det bar pengene tilbage NU!! :)

EDIT:
Elgiganten skal ha' den ros, at jeg altid er blevet behandlet pænt når jeg har brokket mig over fejl og mangler. De har altid være venlige med kompensationer osv. for eventuelle fejl ved produkter. Men det godtgøre jo ikke, at Elgiganten skal fortælle noget vrøvl el. på anden vis prøve at snyde kunder til køb af ekstra services som er intet vær.
Af thg
#221138
Jeg sidder lige og tænker over noget mht. ham der skriver om at han har fået kalibrering gratis, men også kalibrering i butikker generelt: Rigtig smart måde for butikkerne at sælge et brugt tv på, for så vil køber aldrig stille spørgsmålstegn ved at tv'et har været ude af kassen og alle butikker har jo x-antal tv som de tager retur og som bør sælges med afslag i pris pga. åbnet emballage og at det måske har været i brug kortvarigt og dermed kan sådanne tv nu sælges til kunder som køber kalibrering eller evt tilbyde kunden gratis kalibrering, for at få tv'et med åbnet emballage solgt til fuld pris!
#221151
Det må så være mig, som du omtaler. Jeg så tilfældigvis at kassen blev sprættet på. Driftstimer var også ok. Så apparatet var nyt.
Men du har da helt ret i at muligheden for at sælge brugt foreligger på denne måde.