Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hvordan oplever du retention?

Brugeravatar
Af Jonas B
#114006
Gavin skrev:
Jonas B skrev:
Gavin skrev:Jeg ved egentlig ikke helt hvad jeg skulle svare, derfor blev det svaret i midten.

Er ikke 100% fri for det, men det der kommer forsvinder igen efter kort tid, og jeg kan kun se det på helt sort skærm når jeg skifter mellem kanalerne, og der kan jeg så også se at det forsvinder igen. Så jeg ligger mellem intet og mindre tydeligt. :)
Tak for din feedback igen igen Gavin! :)
Har du kørt Break-in på din nye plasma? Hvis ja, på hvilken måde har du så gjort det? :)

Mvh
Jonas B
Jeg har ikke kørt noget break-in inden jeg tog det i brug, men jeg bruger en gang imellem den der ruller som Rasmus nævner. F.eks igår hvor jeg så kanal 5 HD, hvor der var sorte bjælker i siden, det kunne ses ret tydeligt når jeg skiftede kanal, hvor skærmen er sort et øjeblik, så der tog jeg lige en ruller for en sikkerheds skyld, dog ikke mere end 5-10 min. Men det ville sikkert også ha gået væk af sig selv. :)

Men de bjælker kunne altså ikke ses ved alm. billede, kun da jeg da skærmen var sort, der var bjælkerne mørkere end resten af billedet. :)
Siger du at det kun bemærkes når der er helt sort skærm? Eller hvordan? Jeg kan bare huske at på min gamle plasma. Der var det MEGET synligt i lyse scener? :s
Af bantam
#114010
Hovedreglen er: Retention ses på mørk baggrund/mørke billeder, burn-in ses på lyse billeder.
Brugeravatar
Af Jonas B
#114012
bantam skrev:Hovedreglen er: Retention ses på mørk baggrund/mørke billeder, burn-in ses på lyse billeder.
:s Mit dukkede op med det samme lige efter jeg fx skiftede kanal. (Der hvor den så viste hvilken kanal jeg var på) :s Men forsvandt igen bagefter... Var det så ikke "bare" retention??? eller hvordan?

Ps. Denne historie er fra mit gamle plasma :)
Af bantam
#114023
Jo - det lyder sådan, og det var derfor jeg brugte ordet "hovedregel": Hvis det hængende billede forsvinder i løbet af minutter (eller endda sekunder), er der som udgangspunkt tale om retention - men retention kan også vare længere (men endelig) tid.

Retention forårsages af ophobning af elektrisk ladning i cellerne (pixels) og vil derfor ændre sig ved "motionering" med nyt billedindhold. Burn-in er en fysisk ændring af cellerne: Forforen mister permanent noget af sin evne til at udsende lys, og derfor vil indbrændte dele af billedet vises som mørkere skygger i lyse områder.

Retention kan på tilsvarende vis (midlertidigt) kan tage noget af toppen af lysudsendelsen og dermed ligne burn-in. Rentention medfører, så vidt jeg kan se, ikke burn-in - men det er naturligvis en indikator for, at man belaster et lokalt område mere end det omgivende billedareal.
Af Gavin
#114028
Jonas B skrev:
Gavin skrev:
Jonas B skrev: Tak for din feedback igen igen Gavin! :)
Har du kørt Break-in på din nye plasma? Hvis ja, på hvilken måde har du så gjort det? :)

Mvh
Jonas B
Jeg har ikke kørt noget break-in inden jeg tog det i brug, men jeg bruger en gang imellem den der ruller som Rasmus nævner. F.eks igår hvor jeg så kanal 5 HD, hvor der var sorte bjælker i siden, det kunne ses ret tydeligt når jeg skiftede kanal, hvor skærmen er sort et øjeblik, så der tog jeg lige en ruller for en sikkerheds skyld, dog ikke mere end 5-10 min. Men det ville sikkert også ha gået væk af sig selv. :)

Men de bjælker kunne altså ikke ses ved alm. billede, kun da jeg da skærmen var sort, der var bjælkerne mørkere end resten af billedet. :)
Siger du at det kun bemærkes når der er helt sort skærm? Eller hvordan? Jeg kan bare huske at på min gamle plasma. Der var det MEGET synligt i lyse scener? :s
Ja, for mit vedkommende lægger jeg kun mærke til det når jeg skifter kanal, altså i de par sekunder der er sort skærm. Ved alm. tv kiggeri, der kan jeg personligt intet se. :)
Af miko
#114065
Mindre og mindre retention ved 100 timer+
Brugeravatar
Af Jonas B
#114076
Men er der nogen der ved hvor længe man skal køre break-in på dette tv??? :)

Mvh
Jonas B
Af NintendoB
#114078
Jonas B skrev:Men er der nogen der ved hvor længe man skal køre break-in på dette tv??? :)

Mvh
Jonas B
Vis du ringer til samsung så vil du få at vide at det ikke er nødvendig med en break-in periode på disse nye tv fra samsung.

Men det skal man selføldig selvom der er mange meninger om, hvad der er rigtigt og forkert hvad break-in angår...
Af miko
#114090
Jeg har indimellem en masse tv-kiggeri med sorte bjælker i top og bund som ofte anes når man skifter kanal(når man ser godt efter) kørt den indbyggede roller. Se menu under skærmbeskyttelse.
Også hvis jeg har haft undertekster på.. der også ses under specielle omstændigheder. Og ellers vil jeg give samsung ret, se det du har købt skærmen til. Men kør gerne rolleren så ofte det behøves. Jeg gør det når tv-kiggeriet er slut og jeg er på vej i seng, 5 minutter her og der gør underværker for din glæde ved skærmen.